În primele două luni ale anului şcolar, incidenţa violenţei a fost de două ori mai mare în rândul elevilor din ciclul primar faţă de cei de gimnaziu şi de patru ori mai mare comparativ cu adolescenţii,
Îndemnuri ale profesorului de religie pentru vacanța mare
Cea mai așteptată perioadă din viața de elev este vacanța. Anul acesta, vacanța de vară va fi, spre deosebire de ceilalți ani, mai scurtă. Ca profesor de religie aș dori să ofer câteva recomandări elevilor pentru a-și petrece vacanța într-un mod plăcut și folositor. După un an școlar greu, în care au alternat perioadele de școală în plan fizic cu cele din mediul online, elevii obosiți vor primi binemeritata vacanță mare.
Dintotdeauna, vacanța a avut și are în primul rând rolul de a-i odihni pe dragii noștri elevi, preșcolari, școlari și liceeni. Este mult așteptată și dorită de toți, de la mic la mare. Cei mici sunt nerăbdători să meargă la bunici, la țară sau la oraș, să-și petreacă timpul bucurându-se de plimbări și jocuri în natură, dar și prin lecturarea unor cărți specifice vârstei lor, din literatura română și cea universală.
Elevii din clasele mici pot opta pentru a-și petrece o parte din vacanța de vară în tabere, la munte sau la mare, în excursii, vizitând obiective turistice. În cadrul acestor tabere, ei pot beneficia și de un program spiritual, prin vizitarea mănăstirilor și schiturilor de pe raza unde se desfășoară tabăra. Pot participa și la tabere gratuite oferite de eparhii, protoierii sau parohii, având tematici variate: pictură laică și religioasă, sculptură, sport sau limbi străine. În cadrul acestor tabere, pot fi incluse și ateliere de lucru pe diverse teme, în funcție de tradițiile locale - olărit, încondeiatul ouălor, bătut toaca, astfel încât elevii întorși la școală și în parohie să poată valorifica experiența acumulată.
În ceea ce-i privește pe elevii de gimnaziu, și ei pot fi îndrumați către școlile de vară organizate de centrele eparhiale. Aici pot desfășura diverse activități: sportive, proiecții de film, drumeții, cursuri de limbi străine, dar și activități duhovnicești, cu implicarea cadrelor didactice voluntare din cadrul acestor comunități. Se pot desfășura și workshopuri, după caz. Sau se pot plimba în pădure pentru a aduna plante medicinale sau fructe, pot participa la picnicuri sau pot organiza chiar evenimente legate de zile de naștere sau onomastice ale elevilor participanți, dar și ale îndrumătorilor acestora. Astfel, prin această împreună-lucrare se ating mai multe aspecte: socializare, consolidarea unor prietenii, legături spirituale cu persoanele pe care le întâlnesc în locurile și obiectivele vizitate. În fiecare zi există și program de rugăciune, astfel purtându-se de grijă ca sufletele și trupurile copiilor să fie sănătoase, frumoase și armonioase.
În cadrul fiecărei tabere sau excursii de relaxare și informare, elevii își pot întocmi jurnale de călătorie în care vor consemna idei, sentimente, trăiri pe care le-au experimentat în timpul călătoriilor, expedițiilor, întâlnirilor cu noii prieteni sau cu elevii din alte școli și localități. Interacționând cu alţi elevi, din diferite părţi ale țării, vor descoperi specificul zonelor geografice, manifestat prin vocabularul și preferințele culinare ale participanților.
Foto, jurnale, ajutorare
Călătoriile efectuate pot fi însoțite de aparatul foto cu care elevii vor surprinde și imortaliza peisajele frumoase întâlnite: case memoriale ale unor scriitori și poeți români, monumente, obiective istorice şi turistice, mănăstiri și lăcaşuri sfinte remarcate prin arta bisericească, aspecte din muzee de istorie sau cu specific etnografic. Aparatul foto va memora și instantanee din timpul activităților și jocurilor din program. Însemnările din jurnalul de călătorie pot constitui sursă de inspirație pentru creațiile literare, pe care le pot scrie în timpul noului an școlar, la orele de limba și literatura română, iar fotografiile le pot folosi în cadrul portofoliilor de la orele de geografie, istorie și religie.
Pentru elevii de liceu, problematica vacanțelor este una mai serioasă. Pe lângă relaxarea obișnuită la munte, la mare, în tabere pentru tineret, ei se pot bucura de contemplarea creației divine, descoperindu-L pe Dumnezeu prin natura înconjurătoare, care este darul lui Dumnezeu pentru oameni. De aceea, ei trebuie să lupte pentru păstrarea acesteia curate și pure, cum a fost de la început, conștientizând că sunt datori să lase generațiilor următoare un mediu curat.
În cadrul programelor pentru elevii de liceu, în parteneriatul dintre primării și inspectorate școlare, dar și protoierii, se pot organiza sesiuni de lucru ce au ca temă „Păstrarea unui mediu curat”, aici desfășurându-se activități de ecologizare și salubrizare a unor locuri importante pentru mediu, care au fost despădurite și transformate în locuri de depunere a resturilor menajere. Astfel, se poate lucra pentru a păstra un mediu curat și sănătos.
La nivel de eparhie, unii dintre elevii de liceu pot participa ca voluntari în proiecte de ajutorare a familiilor care au rămas fără locuințe în urma calamităților naturale (ploi, inundații, viituri), oferindu-și ajutorul la construirea unor locuințe sau pentru a însoți persoanele implicate în strângerea de alimente, îmbrăcăminte și materiale de construcții destinate familiilor respective.
Există și liceeni care își manifestă dragostea și evlavia în mod deosebit față de viața monahală, dar și pentru slujbele din rânduiala mănăstirilor și schiturilor. Aceștia își pot petrece vacanța oferindu-și ajutorul în sfintele mănăstiri din țară. Ei pot participa la treburile din cadrul gospodăriilor mănăstirilor, la grădinărit, cules de legume și fructe, la îngrijirea animalelor, dar și la pregătirea meselor pentru pelerinii ce vin la închinare în lăcașurile sfinte. De asemenea, pentru elevii de liceu, pelerinajele în locuri ce aduc liniște, prin încărcătura lor spirituală, sunt benefice, ei aflându-se la vârsta la care se confruntă cu provocări specifice. Întâlnirile cu mari duhovnici sunt de un real folos pentru aflarea răspunsurilor la problemele ce îi frământă. Vizitele la monumentele istorice sau la fostele închisori comuniste sunt potrivite pentru a cunoaște adevărul despre trecutul neamului românesc, astfel prețuind jertfa înaintașilor.
Pe cei care din diverse motive nu pot pleca în vacanță îi invit, indiferent de vârstă, la lectură constructivă și ziditoare, alegând să citească ceea ce simt și ceea ce vor să descopere din literatura română, religioasă și universală. Totodată, pentru toți elevii, recomand vizionarea de filme frumoase românești, de importanță culturală și istorică, inspirate din romanele marilor scriitori români. Aceștia sunt de multe ori dați uitării, dacă operele lor nu constituie temă de studiu pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat.
În activitatea mea didactică, am îndrumat elevii către activități culturale și de artă ce au avut loc la Muzeul Țăranului Român, dar și la Muzeul Satului din București, unde au descoperit tradiții și obiceiuri românești atât de dragi poporului nostru: cusăturile populare, pictarea de icoane pe sticlă, cunoașterea modului de trai din timpuri străvechi.
Să nu uităm că vacanța este și vremea faptelor bune, când elevii au mai mult timp liber și se pot implica în activități social-filantropice, la nivel de școală și biserică parohială, ajutând bătrânii singuri, vizitând copiii din centrele speciale și dăruindu-le câte ceva din puținul lor. Însă cel mai frumos lucru în vacanță este petrecerea timpului cu părinții, cu persoanele dragi, cu frații și surorile, mergând împreună în vizite la rude, în călătorii și pelerinaje prin țară, pentru că familia este mica biserică din Marea Biserică pe care Hristos a întemeiat-o și a binecuvântat-o, în vederea împlinirii ființei umane, în comuniune. În acest sens, le dorim tuturor elevilor o vacanță frumoasă, cu mult folos!