Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Educaţie Inginerii, trimişi să predea în şcolile duale

Inginerii, trimişi să predea în şcolile duale

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Educaţie
Data: 23 Decembrie 2022

„Campus Oradea” este denumirea pe care Consiliul Judeţean (CJ) Bihor  a dat-o viitorului consorţiu pentru învăţământ dual ce va funcţiona în acest judeţ cu scopul „creşterii calităţii formării elevilor şi studenţilor în raport cu cerinţele pieţei muncii”. Consorţiul, înfiinţat în această săptămână, va putea accesa fonduri nerambursabile prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). La capitolul educaţie se alocă 338 de milioane de euro pentru înfiinţarea a 10 consorţii regionale şi dezvoltarea şi dotarea a 10 campusuri profesionale integrate.

Consiliul Judeţean Bihor a aprobat, împreună cu Consiliul Municipal Oradea, în şedinţă comună, înfiinţarea unui consorţiu pentru învăţământ dual. Parteneri în proiect sunt Consiliul Judeţean Bihor, Primăria Municipiului Oradea, Universitatea Oradea, Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor, companii private şi mai multe şcoli din judeţ: Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Oradea, Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” Oradea, Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuşi” Oradea, Colegiul Tehnic „Alexandru Roman” Aleşd şi Liceul Tehnologic „Unirea” Ştei.

CJ Bihor va stabili, printr-o procedură de selecţie, companiile care vor face parte din consorţiu. „Unul dintre avantaje este că va fi necesar acordul companiilor pentru toţi cei care vor preda, pentru că acestea vor da burse elevilor. Asta înseamnă că profesorii vor fi nevoiţi să îşi adapteze materiile. De asemenea, companiile vor putea trimite inginerii să ţină cursuri, dacă vor considera că este necesar. Sperăm ca în anii următori campusul să fie unul dintre exemplele care să promoveze învăţământul dual, să co­necteze mai bine zona de educaţie la cererile pieţei, iar noi, ca autorităţi locale, să fructificăm această oportunitate de accesare de fonduri europene pentru promovarea unor astfel de proiecte”, a precizat Ilie Bolojan, preşedintele CJ Bihor, citat de Agerpres.

„Campus Oradea” ar putea fi primul consorţiu de acest tip din România având în vedere paşii pe care autorităţile locale deja i-au parcurs în vederea constituirii acestuia. Aprobarea în plenurile reunite ale CJ Bihor şi CL Oradea vine după o altă decizie din septembrie, când CJ Bihor a aprobat reconversia campusului şcolar aflat în construcţie pe strada Ceyrat din municipiul Oradea, dintr-un campus pentru învăţământ special în unul pentru învăţământ dual. „Acesta se află în imediata vecinătate a Universităţii Oradea şi a viitorului Parc Ştiinţific şi Tehnologic, un proiect realizat din fonduri europene de Consiliul Judeţean Bihor”, se precizează în comunicatul CJ Bihor.

La începutul lunii noiembrie, Ministerul Educaţiei a aprobat prin ordin Metodologia privind constituirea consorţiilor pentru învăţământ dual. Potrivit acesteia, consorţiul trebuie să fie „o formă de asociere fără scop patrimonial, cu rolul de a contribui la dezvoltarea învăţământului dual, cu rute complete, pentru calificări cerute pe piaţa muncii”. 

Un consorţiu este constituit obligatoriu din instituţii de învăţământ superior de stat/particulare acreditate, unităţi de învăţământ preuniversitar de stat/particular acreditate, unităţi administra­tiv-teritoriale (UAT) şi operatori economici. La începutul lunii noiembrie, ministrul educaţiei, Ligia Deca, a afirmat că există „mult potenţial pentru dual pe toate nivelurile de calificare”, subliniind că acest tip de învăţământ „ajută pentru un nivel mai ridicat de angajare al absolvenţilor” şi, totodată, dă posibilitatea companiilor să-şi formeze personalul „cât mai aproape de aşteptările lor”. (O. N.)