Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Educaţie și Cultură Educaţie Modul de funcţionare a şcolilor, parte a descentralizării

Modul de funcţionare a şcolilor, parte a descentralizării

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Educaţie
Data: 08 Oct, 2020

Directorii de şcoli au posibilitatea să demonstreze că actul descentralizării poate să le aparţină în totalitate, la modul concret, şi nu doar teoretic, având în vedere că decizia privind modul de funcţionare a instituţiilor de învăţământ se încadrează în acest concept, afirmă președintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi, Iulian Cristache. În acelaşi timp, primarul comunei Ciugud, renumită pentru prima şcoală „smart” din mediul rural, apreciază că, odată cu anumite decizii de la „centru” privind descentralizarea, ar trebui direcţionate şi resursele necesare.

În acest moment, directorii de şcoli pot demonstra că descentralizarea se poate aplica, iar decizia privind modul de funcţionare a şcolilor se încadrează în această direcţie, spune președintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi, Iulian Cristache, care nu înţelege nemulţumirea şi ezi­tarea unor directori: „Marea mea nedumerire este că văd acum directori nemul­țu­miți pentru că au această posibilitate de a lua decizia cu privire la modul în care funcționează școlile”, potrivit edupedu.ro. El a subliniat, totodată, faptul că „descentralizarea trebuie să vină la pachet și cu niște măsuri complementare, referitor la fi­nanțarea complementară, la finanțarea per capita, numai că este momentul în care dom­nii directori să demonstreze că acest act al descentralizării poate să le aparțină la modul real și nu doar teoretic. Este un an în care să ne de­monstrăm real capa­citățile - de la director, corpul profesoral, auto­ritatea locală”. 

Reprezentantul părinților a mai atras atenţia, în cadrul unei conferințe organizate de World Vision România şi portalul educaţional edupedu.ro, că probleme în aplicarea descentralizării sunt și la nivelul consiliilor de administrație (CA) din școli, iar „dacă reprezentanții de la nivelul Consiliului local și-ar face datoria în CA, lucrurile ar merge. Şi există exemple în acest sens”.

Iulian Cristache mai subliniază că „trebuie lăsate deoparte orgoliile” şi rezolvate problemele, întrucât „acolo unde familiile nu sunt responsabile, acești profesori reprezintă a doua familie”: „Școala, consiliul nu trebuie să aștepte de la minister să facă minuni. Părinții să fie responsabili și să îi sprijine pe profesori. Profesorii să-și facă datoria, unii chiar își bat joc de școală. Să scoatem gunoiul de sub preș, pentru că astfel putem rezolva problemele la nivelul sistemului educațional”. 

Primarul din Ciugud, Gheorghe Damian, a subliniat că există descentralizare mai ales în această perioadă când primarul, Consiliul de Administraţie al şcolilor pot lua decizia asupra scenariilor. „Asta e bine. Însă, în privinţa resurselor de care dispunem în local, aş spune că nu există o descentralizare. Să transmitem cât mai multe sarcini către local, fără să asigurăm resursa necesară... În minister nu am găsit un sprijin, a trebuit să bâjbâim pentru anumite soluţii”, a declarat primarul din Ciugud, unde s-a construit prima şcoală „smart” din mediul rural românesc. 

În cadrul aceleiași conferinţe on-line, Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România, a apreciat că „lucrurile se pot schimba prin noi, prin noi împreună, iar descentralizării cred eu că îi facem față, să vedem însă cu ce rezultate”. 

(Oana Nistor)