În primele două luni ale anului şcolar, incidenţa violenţei a fost de două ori mai mare în rândul elevilor din ciclul primar faţă de cei de gimnaziu şi de patru ori mai mare comparativ cu adolescenţii,
Modul de funcţionare a şcolilor, parte a descentralizării
Directorii de şcoli au posibilitatea să demonstreze că actul descentralizării poate să le aparţină în totalitate, la modul concret, şi nu doar teoretic, având în vedere că decizia privind modul de funcţionare a instituţiilor de învăţământ se încadrează în acest concept, afirmă președintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi, Iulian Cristache. În acelaşi timp, primarul comunei Ciugud, renumită pentru prima şcoală „smart” din mediul rural, apreciază că, odată cu anumite decizii de la „centru” privind descentralizarea, ar trebui direcţionate şi resursele necesare.
În acest moment, directorii de şcoli pot demonstra că descentralizarea se poate aplica, iar decizia privind modul de funcţionare a şcolilor se încadrează în această direcţie, spune președintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi, Iulian Cristache, care nu înţelege nemulţumirea şi ezitarea unor directori: „Marea mea nedumerire este că văd acum directori nemulțumiți pentru că au această posibilitate de a lua decizia cu privire la modul în care funcționează școlile”, potrivit edupedu.ro. El a subliniat, totodată, faptul că „descentralizarea trebuie să vină la pachet și cu niște măsuri complementare, referitor la finanțarea complementară, la finanțarea per capita, numai că este momentul în care domnii directori să demonstreze că acest act al descentralizării poate să le aparțină la modul real și nu doar teoretic. Este un an în care să ne demonstrăm real capacitățile - de la director, corpul profesoral, autoritatea locală”.
Reprezentantul părinților a mai atras atenţia, în cadrul unei conferințe organizate de World Vision România şi portalul educaţional edupedu.ro, că probleme în aplicarea descentralizării sunt și la nivelul consiliilor de administrație (CA) din școli, iar „dacă reprezentanții de la nivelul Consiliului local și-ar face datoria în CA, lucrurile ar merge. Şi există exemple în acest sens”.
Iulian Cristache mai subliniază că „trebuie lăsate deoparte orgoliile” şi rezolvate problemele, întrucât „acolo unde familiile nu sunt responsabile, acești profesori reprezintă a doua familie”: „Școala, consiliul nu trebuie să aștepte de la minister să facă minuni. Părinții să fie responsabili și să îi sprijine pe profesori. Profesorii să-și facă datoria, unii chiar își bat joc de școală. Să scoatem gunoiul de sub preș, pentru că astfel putem rezolva problemele la nivelul sistemului educațional”.
Primarul din Ciugud, Gheorghe Damian, a subliniat că există descentralizare mai ales în această perioadă când primarul, Consiliul de Administraţie al şcolilor pot lua decizia asupra scenariilor. „Asta e bine. Însă, în privinţa resurselor de care dispunem în local, aş spune că nu există o descentralizare. Să transmitem cât mai multe sarcini către local, fără să asigurăm resursa necesară... În minister nu am găsit un sprijin, a trebuit să bâjbâim pentru anumite soluţii”, a declarat primarul din Ciugud, unde s-a construit prima şcoală „smart” din mediul rural românesc.
În cadrul aceleiași conferinţe on-line, Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România, a apreciat că „lucrurile se pot schimba prin noi, prin noi împreună, iar descentralizării cred eu că îi facem față, să vedem însă cu ce rezultate”.
(Oana Nistor)