Domnul meu și Dumnezeul meu, cu ce-l putem bucura noi, copiii, părinții și dascălii pe aproapele nostru, în aceste zile minunate de sărbătoare? Către cine să ne deschidem acum, Părinte, cerul inimii noastre,
Orele remediale, un ajutor pentru elevii în risc de abandon școlar
În această săptămână au început orele de recuperare, remediale, la care participă peste 225.000 de elevi, cei mai mulți fiind liceeni și copii din ciclul primar. Activitățile remediale se desfășoară față în față în toate şcolile din localităţile care nu sunt în carantină, în grupe de câte 12 elevi. Înscrierile în program sunt deschise, astfel că părinţii elevilor pot depune solicitările respective, până la data de 25 ale fiecărei luni.
Potrivit datelor centralizate de Ministerul Educației (ME) la sfârșitul săptămânii trecute, din totalul celor 225.000 de elevi înscriși până acum pentru a participa la orele de pregătire suplimentară la diverse materii, 75.000 sunt în învăţământul primar, 60.000 în cel gimnazial şi 90.000 în învăţământul liceal. Potrivit ordinului comun al miniştrilor educaţiei şi sănătăţii, publicat sâmbăta trecută, orele remediale nu se vor face online, ci în școli, cu prezență fizică, începând din 8 martie. „Ceea ce s-a pierdut din cauza predării online nu poate fi recuperat tot prin predare online, este nevoie de prezenţă fizică“, a explicat ministrul educației, Sorin Cîmpeanu, la un post de televiziune.
Sunt trei categorii de elevi pe care autorităţile din educaţie îi încurajează să participe la orele remediale: cei care nu au avut acces sau au avut acces deficitar la orele online; cei care au rămas corigenţi la sfârşitul semestrului I sau au situaţia şcolară neîncheiată la cel puţin o materie; cei care au obținut rezultate slabe la învățătură în semestrul anterior sau la evaluarea iniţială de la începutul semestrului II. Recomandarea ME este ca activitatea remedială să fie de 20 de ore pe lună/elev și să se desfășoare în sistemul „școală după școală”, în timpul săptămânii, nu în weekend.
Ideea organizării orelor suplimentare de pregătire a apărut ca urmare a creșterii riscului de abandon școlar în timpul pandemiei, deoarece un număr mare de elevi, estimat la circa un milion de către organizațiile nonguvernamentale, nu a avut acces la școala online. Ilustrativă, în acest sens, este situația din județul Timiș unde sunt în risc de abandon şcolar 224 de elevi din ciclul primar, 326 din gimnazial, 190 de la liceu şi 204 de la profesional, iar anul şcolar încă nu s-a încheiat. Cifrele sunt mult mai mari decât anul trecut, când au abandonat şcoala 58 de elevi din ciclul primar, 64 de la gimnaziu, 111 din liceu şi 109 de la profesional.
„Constatăm că, cel puţin în zona învăţământului liceal şi profesional, avem o dublare a riscului de abandon, iar la ciclul primar şi gimnazial, riscul de abandon şcolar este de cinci ori mai mare riscul faţă de abandonul de anul trecut. Concluzia este că activităţile didactice online şi-au arătat limitele. (...) De aceea, nu mai putem permite ca generaţii întregi să fie distruse. S-ar putea să găsim, în viitor, cetăţeni cu competenţe diminuate foarte mult şi cu consecinţe în comunitate“, a detaliat Marin Popescu, şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean Timiş, citat de Agerpres. (C. Z.)