Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Educaţie și Cultură Educaţie Peste 4.000 de grădiniţe publice, „insule” de lectură şi cultură

Peste 4.000 de grădiniţe publice, „insule” de lectură şi cultură

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Educaţie
Data: 21 Ian, 2021

„Citeşte-mi 100 de poveşti” este un program naţional derulat de Asociaţia OvidiuRo în colaborare cu ministerele Educaţiei şi Culturii, cu scopul de a încuraja lectura în grădiniţele publice. Fiecare dintre cele 4.500 de grădiniţe înscrise în program va fi dotată cu cel puţin 30 de titluri noi de cărţi, iar copiii vor primi câte un volum pe care-l vor putea lua acasă. Totodată, potrivit asociaţiei, profesorii pentru învăţământ preşcolar vor participa la sesiuni de pregătire profesională în ceea ce priveşte literaţia. 

Programul naţional „Citeşte-mi 100 de poveşti”, menit să încurajeze lectura în grădiniţă şi în familie, a fost lansat marţi, 19 ianuarie, după ce Asociaţia OvidiuRo a semnat un protocol de colaborare cu ministerele Educației și Culturii. Programul stă şi sub egida proiectului „România Educată”, derulat de Administrația Prezidențială. Potrivit Asociaţiei OvidiuRo, obiectivul este ca, în următorii cinci ani, toate grădiniţele publice din România să devină „grădiniţe-bibliotecă”, adevărate „insule” de lectură şi cultură pentru copii. „Pentru a primi acest statut, directorul unităţii de învăţământ preşcolar va dezvolta și implementa, alături de echipa sa, un plan anual de lectură dedicat copiilor, cu sesiuni săptămânale de lectură, cu invitați care să le citească celor mici”, precizează, într-un comunicat, asociaţia.

Grădinițele vor fi dotate cu un important fond de carte tipărită și în format digital, cel puţin 30 de titluri noi, iar copiii vor primi cărți pentru acasă, cu scopul de a încuraja lectura în familie. Vor fi organizate ateliere de lectură în cadrul cărora copiii îşi vor dezvolta atenţia, vocabularul, imaginaţia şi motivaţia pentru învăţare. „Programul contribuie, așadar, în mod direct, la dezvoltarea literației și a unor obiceiuri de lectură care favorizează procesul de învățare și de alfabetizare funcțională, în special pentru copiii din familiile defavorizate și izolate cultural”, explică iniţiatorii programului.

OvidiuRo va oferi cadrelor didactice sesiuni de formare centrate pe literație, punând accent pe modalitatea de a le citi copiilor, de a le capta atenția și de a le stimula curiozitatea. „Înlăturăm barierele din calea educației, ajutând preșcolarii să acceseze modalități moderne de educație, indiferent de mediul din care provin. Mulți copii nu învață din cauza sărăciei, discriminării sau accesului redus la mijloace de învățare. Acești copii părăsesc școa­la înainte de a dobândi abilitățile și cunoștințele de bază necesare pentru a prospera în societate. Astfel de proiecte îi vor apropia de școală și vor da startul esențial în viață”, a declarat Sorin Mihai Cîmpeanu, ministrul educaţiei. Ministrul culturii, Bogdan Gheorghiu, a adăugat că „educația timpurie este cheia unei societăți educate, care își valorifică în mod corespunzător resursele. Viitorul se construiește astăzi, plecând de la cea mai importantă resursă: copiii”. 

Iniţiativa OvidiuRo a plecat de la realitatea dureroasă a abandonului școlar din România, cu o rată de 26,6% în mediul rural și de 18,1% în total, față de o medie de 10,6% la nivelul Uniunii Europene, iar țara noastră a obținut penultimul loc la testele PISA din 2018. De asemenea, în comunitățile sărace, copiii nu au acces la cărți potrivite vârstei lor, suferind deja un decalaj edu­-c­ațional, chiar înainte de a începe gră­dinița sau școala. Peste toate acestea, „pandemia de COVID-19 a adăugat încă un obstacol în calea copiilor din mediile dezavantajate, acolo unde accesul la învățarea on-line este inexistent sau limitat și a mărit decalajul educațional”, a subliniat Maria Gheorghiu, preşedintele Asociaţiei OvidiuRo, şi a invitat la următorul exerciţiu de ima­ginaţie: „Imaginați-vă grădinița, din orice loc din România, ca un portal spre universul cunoașterii umane, cu #insule$ de lectură și cultură, cu spații luminoase și confortabile, cu cele mai bune cărți pentru copii, cu adulți și copii care descifrează împreună tainele cărților și înțeleg lumea din jurul lor, de la teiul din curte până la cerul înstelat”. 

Sunt parteneri în acest proiect şi asociațiile: „Cu Alte Cuvinte”, „Lectura și Scrierea pentru Dezvoltarea Gândirii Critice România”, precum şi Fundația „Noi Orizonturi”.

(Oana Nistor)