În ultimul timp, la tot pasul (mediatic) supraviețuirea ne este amenințată fie prin războiul ideologic și economic, cu încălzirea globală, cu o viitoare foamete, cu sistarea încălzirii cu gaz sau lemn și a
Proiectele europene ERASMUS+, o moștenire culturală aparte
Europa, ca leagăn al creștinismului, a fost mereu între vigoarea Apusului și efervescența Răsăritului, ca o lume cuprinsă de alte două lumi profunde. Ideea europeană a fost conturată de fiecare element care a caracterizat-o: de la oameni providențiali sau nu, la concepte, la evenimente istorice, la schimbări culturale, etnice, sociale și religioase. Europa a fost și este un amalgam de putere, rațiune, frumusețe, candoarea artei, puterea cuvântului rostit sau scris.
Europa creștină este edificiul pe care s-a construit Europa modernă de care ne bucurăm astăzi. Europa creștină este avântul misionarilor din primul mileniu, este condeiul plin de pricepere al marilor iubitori de frumos, este universitatea, este catedra, este amvonul, este glodul și neputințele celor săraci. Europa este o strigare până astăzi despre ce este ea. Şi ce este ea de fapt? Ea transmite valorile moral-creștine, prin moștenirea ei culturală, iar în zilele noastre acestea se pot primi prin organizarea și desfășurarea proiectelor ERASMUS+. Ca dascăl mereu aplecat spre nevoile școlii și ale elevilor, am observat dorința acestora de a se orienta spre tradiția culturală europeană, prin schimburile de experiență aferente acestor proiecte.
Proiectele europene își doresc identificarea, dezvoltarea potențialului fiecărui individ de a îmbunătăți sistemul de educație. Proiectele gândite și create de profesorii Școlii Gimnaziale Nr. 156 din Bucureşti au pornit de la ideea orientării spre viitor, să răspundă priorităților-cheie europene și nevoilor concrete ale elevilor și dascălilor. Primul set de întrebări la care au dorit să răspundă profesorii școlii noastre a fost: Ce ne dorim de la educație? Care este scopul şi care sunt beneficiile proiectelor europene? Obiectivul profesorilor dedicați meseriei de dascăl este să încurajeze inovarea în domeniul lucrului în echipă, pentru că proiectele ERASMUS+ presupun multă muncă alături de colegi. Un alt beneficiu al acestor proiecte este asigurarea transferului inovării între țări, asigurând la nivel european transferabilitatea în diferite contexte. Toate aceste proiecte și schimburi de experiență au un impact sistemic prin activitățile lor, căci este implicată educația digitală sau transsectorială prin formarea cadrelor didactice și formarea de atitudini care să promoveze digitalizarea. Învățarea reciprocă este un aspect al cooperării transnaționale spre a dezvolta soluții inovatoare în contexte noi de învățare. Proiectele europene, moștenitoare ale tradiției culturale europene, contribuie la îmbunătățirea eficienței învățării, a atractivității activităților didactice, dar și sprijinirea punerii în aplicare a cadrelor și inițiativelor juridice ale Uniunii Europene, generarea schimburilor de bune practici la nivelul Europei.
Beneficiile proiectelor ERASMUS+ pentru şcoală şi profesori
Orice școală în cadrul căreia se desfășoară proiecte ERASMUS+ are o cultură organizațională aparte, orientată spre învățarea continuă prin temele abordate în cadrul acestor proiecte. Ca director, dar înainte de toate, ca profesor de religie, am apreciat faptul că în astfel de proiecte am descoperit tezaurul cultural al altor popoare, am interacționat cu localnicii, am văzut locuri pline de încărcătură istorică și religioasă.
Un proiect ERASMUS+ aduce, pe lângă zecile de teme abordate, informații și experiențe noi, reprezentând contextul perfect de a te cunoaște ca individ. Fiecare profesor se cunoaște mai bine pe sine, simte că poate deveni o variantă mai bună și mai competentă. Sunt de părere că fiecare dascăl merită măcar o dată o astfel de experiență, pentru că, văzând alte stiluri de învățare, alte școli din Europa, alte culturi și religii, se poate schimba în bine. Elevii sunt cei care se îmbogățesc de două ori: o dată pentru că ei înșiși participă la mobilități de formare în afara țării, și a doua oară pentru că profesorii lor merg într-o astfel de mobilitate și se întorc la catedră, oferindu-le din ceea ce au învățat. Pentru elevii noștri, care au participat la mobilități în afara școlii, este un avantaj enorm de a se dezvolta pe mai multe planuri și de a susține învățarea cu informațiile primite.
Dezvoltarea personală este extrem de importantă în cadrul unui astfel de proiect, deoarece vine din mai multe direcții: încrederea în sine pe care începi să o construiești, relațiile pe care le poți lega cu profesori din alte țări, îmbunătățirea abilităților de comunicare într-o altă limbă străină, eliminarea unor prejudecăți și curajul de a face lucruri noi în contexte diferite de învățare. Unul dintre principalele obiective ale proiectelor ERASMUS+ a fost înțelegerea de către participanți a conceptului de învățare activă.
Consider că implementarea acestor proiecte va avea un impact considerabil atât asupra participanților la cursurile de formare, cât și asupra altor profesori și elevi. Participanții își îmbunătățesc abilitățile de management al clasei, utilizând metode active de predare-învățare- evaluare, motivând mai bine elevii și putând pune accent, de asemenea, pe inteligența emoțională. Un alt aspect deosebit de important, mai ales pentru mine ca profesor de religie, este oportunitatea de a putea pătrunde în orizontul cultural al altei țări, altui sistem educațional, de a călători și a te îmbogăți spiritual. Fiecare proiect mi-a adus diferite provocări, dintre care amintesc: crearea unui mediu aplecat spre învățarea activă, diversificarea situațiilor și a stilurilor de învățare, deprinderea unor aptitudini în vederea elaborării materialelor relevante pentru elevi.
De ce am ales Grecia pentru doi ani consecutiv?
Așa cum am precizat, fiecare experiență ERASMUS+ este un bun prilej de a cunoaște alte popoare și culturi. Elevii care merg în afara țării pot vedea cât de mult este apreciat patriotismul la popoarele vizitate. De exemplu, elevii noștri au mers, în ultimii doi an, în Grecia, în regiunea Pieria, unde au putut vedea cât de mult este implicată Biserica în viața socială şi cât de respectate sunt identitatea națională și religia ortodoxă. Printre activitățile cu valoare formativă, un rol deosebit l-au avut vizitele la Complexul monahal Meteora, la minunile „suspendate în aer”.
Frumusețea culturală și religioasă a Greciei i-a uimit pe elevii și profesorii noștri, mai ales după ce au petrecut o săptămână într-o școală de stat din Katerini și într-una privată din localitatea Ganachora. Ospitalitatea grecilor a fost un aspect care le-a plăcut foarte mult elevilor noștri, alături de bucătăria lor plină de savoare și de respectul pe care îl au față de credință, neam și strămoși. Fiecare piatră este încărcată de istorie, iar grecii știu să valorifice trecutul și să îl onoreze. De asemenea, din discuțiile pe care le-am avut cu localnicii, de la directori de școli la proprietari de hoteluri, taverne sau mici magazine cu produse naturiste, am observat că toți au același punct comun - o tihnă pe care o găsești doar în Grecia. Ritmul în care savurează ei viața și se bucură de ea este deosebit: plimbări lungi, mese cu bucate delicioase, alcătuite din ingrediente simple și naturale, pauze de cafea cu iz de poveste, muzică de suflet.
Am ales Grecia tocmai pentru că voiam ca elevii noștri să simtă din plin un alt stil de viață, acel stil de viață în care omul poate fi fericit, bucurându-se de lucrurile simple. Fiecare val al mării, fiecare susur de izvor, fiecare peșteră în care a trăit vreun sihastru, fiecare mănăstire plină de istorie, fiecare vers al muzicii grecești, fiecare cuvânt blând pe care îl auzi este o parte din Grecia, pe care aveau să o descopere elevii noștri. Sunt sigură că această experiență a fost o lecție de viață pentru ei, dar și pentru mulți profesori, o lecție despre valorile europene, despre puterea de a fi tu însuți, indiferent de vremuri și de obstacole.
Daniela Iuliana Grigorcea este profesoară la Școala Gimnazială Nr. 156 din București