În primele două luni ale anului şcolar, incidenţa violenţei a fost de două ori mai mare în rândul elevilor din ciclul primar faţă de cei de gimnaziu şi de patru ori mai mare comparativ cu adolescenţii,
Proiectul educațional „Alege şcoala!” continuă
Patriarhia Română și Fundația World Vision România au început implementarea a trei noi proiecte educaționale cu scopul prevenirii și corectării fenomenului de părăsire timpurie a școlii. Proiectele sunt finanțate de Uniunea Europeană prin Programul Operațional Capital Uman (POCU) 2014-2020, în cadrul Apelului de proiecte nr. 4, „Școală pentru toți”, Axa prioritară 6 „Educație și competențe”.
Proiectele se desfășoară în perioada 20 aprilie 2018 - 19 aprilie 2021 (36 de luni) în unități de învățământ din județele: Prahova, Ialomița și Constanța - (proiectul „Alege școala!”); Dolj și Vaslui - (proiectul „Alege școala - educație de calitate, viitor în comunitate!”) și Vâlcea (proiectul „Alege școala - o șansă pentru viitor!”).
În vederea stimulării copiilor pentru frecventarea școlii și aprecierea actului educațional, pe parcursul celor trei ani se vor desfășura mai multe activități, dintre care menționăm: dezvoltarea și implementarea unor programe de sprijin pentru creșterea accesului și participării la educație; derularea unui program de tip „școală după școală” și implementarea în cadrul programului a unui toolkit educațional inovativ adaptat nevoilor copiilor.
Totodată, va exista și un program de activități extracurriculare orientate spre nevoile copiilor din proiect, precum: cluburi tematice, școli duminicale, excursii și tabere școlare cu componentă educațională, sesiuni de lucru pe teme de sănătate, igienă și nutriție; sesiuni de informare, consiliere și educație parentală pentru părinții/tutorii copiilor din grupul-țintă - programul „Școala părinților”; furnizarea de servicii integrate de consiliere (socială, dezvoltare personală) pentru copiii școlari și familiile acestora; dezvoltarea de acțiuni în vederea îmbunătățirii și diversificării serviciilor educaționale oferite în comunități; întâlniri de lucru și instruiri pentru a facilita colaborarea personalului didactic și de sprijin cu alți profesioniști pentru rezolvarea problemelor care stau în calea accesului copiilor la educație; creșterea calității mediului de învățare prin dotarea și echiparea spațiilor educaționale și crearea unor centre de educație non-formală; dezvoltarea de parteneriate între școli, comunitate, Biserică, autorități locale, angajatori și/sau antreprenori, în vederea conștientizării locale asupra importanței educației; promovarea voluntariatului, a cetățeniei active și a multiculturalismului în rândul copiilor prin implicarea acestora în diverse evenimente și competiții etc.
În contextul socioeconomic actual, astfel de activități sunt extrem de bine-venite dacă ținem cont de faptul că în România ultimilor ani fenomenul de părăsire timpurie a școlii tinde să se amplifice. El este favorizat de accentuarea sărăciei în zonele rurale, de lipsa părinților, plecați la muncă în străinătate, pe perioade extinse de timp - ceea ce scade foarte mult coeziunea familiei, dar mai ales de lipsa unui sistem de valori sănătos care să contribuie decisiv la cultivarea motivației de a frecventa școala.
Prin valorile spirituale pe care le promovează, Biserica Ortodoxă Română este un factor care nu poate lipsi din actul educativ și social-filantropic. Tezaurul axiologic creștin dăruit copiilor și tinerilor prin actul catehetic nu oferă doar o edificare teologică și duhovnicească, ci și o contribuție decisivă la inițierea și la cultivarea motivației educaționale și la conturarea profilului psihosocial al copiilor.