Centrul Cultural „Socrate” al Parohiei Miroslava II cu hramul „Duminica Sfinţilor Români” şi-a deschis în această săptămână porţile pentru primele activităţi dedicate copiilor. Pentru început,
Recomandările Institutului de Sănătate Publică pentru redeschiderea şcolilor
Elevii ar urma să înceapă anul şcolar 2020-2021 la data de 14 septembrie, potrivit calendarului Ministerului Educaţiei şi Cercetării. Procesul educaţional se va putea desfăşura la şcoală doar în anumite condiţii, regulile pentru redeschiderea unităţilor de învăţământ fiind cuprinse într-un ghid cu recomandări întocmit de Institutul Naţional de Sănătate Publică (INSP). Printre recomandări se numără organizarea claselor cu maximum 15 elevi, ora de curs să dureze cel mult 30 de minute, iar programul la şcoală să nu depăşească 4 ore pe zi.
Specialiştii INSP au întocmit un ghid cu recomandări pentru măsurile de protecţie aplicabile în instituţiile de învăţământ odată cu începerea noului an şcolar 2020-2021. Principiile generale care stau la baza măsurilor sunt: menţinerea distanţei fizice de cel puţin 1,5 m, aplicarea măsurilor de barieră, prevenirea aglomerării elevilor, curăţarea şi dezinfectarea spaţiilor şi echipamentelor, instruirea, informarea şi comunicarea, respectiv protecţia sănătăţii elevilor, a cadrelor didactice şi a altor persoane angajate, aflate în grupele de vârstă la risc, cu afecţiuni cronice sau dizabilităţi.
La nivelul fiecărei unităţi de învăţământ va fi desemnat un responsabil care va coordona activităţile de prevenire a COVID-19, respectiv va instrui personalul didactic şi elevii. Specialiştii recomandă crearea în curte, pe coridoare sau în săli de clasă a unor circuite clare, „demarcate cu benzi vizibile, care să asigure trasee prestabilite de intrare, deplasare în interiorul şcolii şi de părăsire a şcolii”, cu păstrarea distanţei între elevi de cel puţin 1,5 m.
În săli, „predarea ar trebui organizată în clase de maximum 10-15 elevi, astfel încât să fie alocată o suprafaţă de minimum 4 metri pătraţi pentru fiecare elev şi 4 metri pătraţi suplimentari pentru profesor”. Totuşi, poate fi crescut numărul de elevi dacă spaţiul permite acest lucru şi doar cu condiţia să nu depăşească jumătate din efectiv. Pe toată perioada orelor de studiu, elevii îşi vor păstra locul.
Şcolile vor organiza programul şi activităţile astfel încât elevii unei clase să nu se întâlnească cu elevii din alte clase sau cu cei de la acelaşi etaj, se mai specifică în ghidul INSP. Acest lucru s-ar putea face cu decalarea orelor de intrare în şcoală, respectiv decalarea orelor de începere a cursurilor. Obligatoriu, după fiecare grupă de elevi, se va face dezinfecţia spaţiilor şi a materialelor utilizate. De asemenea, se recomandă diminuarea timpului alocat orelor la clasă. „Recomandăm un maxim de 4 ore/zi, durata orei de maximum 30 de minute, durata pauzei de maximum 20 de minute, pentru a se permite timpul necesar spălatului eficient al mâinilor”, se arată în același ghid, care mai recomandă „participarea alternativă a elevilor, prin rotaţie, la orele de clasă on-line, ceilalţi fiind prezenţi fizic la şcoală”. Totodată, orele de curs ar urma să alterneze cu activităţile în aer liber, în măsura în care acest lucru va fi posibil. Pe timpul pandemiei se mai recomandă amânarea şi anularea manifestărilor sportive şi culturale pentru a se evita astfel aglomeraţia şi interacţiunea între elevi.
„Experimentele la orele de chimie, fizică și biologie, care necesită interacţiune strânsă între elevi, nu trebuie organizate”, iar elevii „nu se vor muta din clasa de bază în laboratoare, experimentele putând fi prezentate pe înregistrări video”.
În cazul orelor de educaţie fizică, anumite jocuri, precum fotbalul, se vor desfăşura exclusiv în aer liber, iar, la final, mingile vor fi dezinfectate. Orele de educaţie fizică vor fi puse obligatoriu la finalul programului, astfel încât elevii să plece direct acasă.
Toate recomandările pentru măsurile de protecţie „care trebuie aplicate pentru reluarea activităţilor în unităţile pentru educarea şi instruirea copiilor şi tinerilor, clasele 0-XIII, în contextul epidemiologic de COVID-19, pot fi consultate în ghidul disponibil la adresa de aici.
(Oana Nistor)