În ultimul timp, la tot pasul (mediatic) supraviețuirea ne este amenințată fie prin războiul ideologic și economic, cu încălzirea globală, cu o viitoare foamete, cu sistarea încălzirii cu gaz sau lemn și a
Recunoştinţă şi binecuvântare pentru susţinătorii orei de Religie
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a acordat Diploma şi Medalia omagială „Sfântul Ioan Gură de Aur” celor 68 de personalităţi care au susţinut înscrierea elevilor la ora de Religie. Festivitatea de premiere a avut loc în ziua de 2 iulie, dată la care Biserica Ortodoxă Română îl cinsteşte pe Sfântul Voievod Ştefan cel Mare.
A fost un moment de emoţie pozitivă care ne-a făcut să ne reamintim de fericitele momente de la începutul lunii martie. A fost un moment de comuniune vie, de regăsire și de coagulare a unor oameni de diferite profesii care au asumat cu mult curaj o atitudine de mărturisire în ceea ce privește relevanța și importanța educației religioase. S-a trăit bucuria de a împărtăși și de a mărturisi împreună convingeri privind susținerea și promovarea unei educații de calitate, edificatoare pentru viață, valorificând repere autentice în plan cultural, educațional și religios. Încercarea de subminare a statutului disciplinei Religie a generat un context în care reprezentanți semnificativi ai vieții artistice, culturale, politice, jurnalistice au luat o atitudine de susținere și promovare explicită a orei de Religie.
Acţiunea de susţinere a Religiei în şcoli a demonstrat clar nevoia şi dorinţa copiilor de a studia Religia în şcoală, procentul celor care au optat pentru această disciplină fiind unul majoritar, de peste 90%. Această reafirmare a filonului creştin în rândul elevilor demonstrează clar rolul benefic al orei de Religie în şcoli, fiind bine cunoscute cazurile de părinţi care descoperă sau redescoperă viaţa creştină prin intermediul copiilor lor, deveniţi astfel mici apostoli.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a menţionat, cu prilejul premierii personalităților implicate în susținerea educației religioase, că „...am avut bucuria să constatăm cooperarea efectivă între Familie, Biserică și Școală pentru susținerea unei educații integrale și benefice pentru viață, pentru Familie și pentru Societate. Promovarea educației religioase, care include deopotrivă evidențierea unor repere spirituale ca lumină pentru viață și a unei elementare culturi religioase, constituie și un act de mărturisire a identității profunde a sufletului familiei românești și a tradiției învățământului românesc, care a început în școlile înființate de Biserică în apropierea locașurilor de cult. (...) Apreciem manifestarea conștiinței misionare și mărturisitoare a laicilor români credincioși. În acest fel a fost valorificată vocația Bisericii de a uni în coresponsabilitate și cooperare persoane de profesii și talente diferite”.
În societatea contemporană este nevoie şi de un angajament permanent din partea laicilor. În multe situaţii, implicarea lor în diferite probleme ale societății are un larg ecou, concretizându-se în rezultate imediate. Dezvoltarea tehnologiei, în special a mediului virtual, a intensificat şi a lărgit şi mai mult rolul laicilor, permiţându-le acestora să-şi exprime părerea pe diverse site-uri de socializare, să-şi facă mult mai repede cunoscută opinia cu privire la un anumit lucru, iar părerea unor persoane publice, din diferite domenii de activitate, să fie diseminată într-un timp foarte scurt. În contextul înscrierii elevilor la ora de Religie, rolul laicilor în asumarea unui demers mărturisitor a fost unul esenţial. Biserica, aşa cum a lăsat-o Hristos, înseamnă şi cler, dar şi laicat, deci comunicarea între cele două părţi trebuie să fie una biunivocă, aceasta fiind premisa care stă la baza creării și, implicit, a adâncirii comuniunii.
Importanța orei de Religie în cadrul formării copiilor noștri a fost recunoscută și de părinți, care s-au constituit la nivel național, într-un spirit de solidaritate specific Bisericii primare, în Asociația „Părinți pentru Ora de Religie”. Părinții au simțit nevoia de a strânge rândurile și de a atrage astfel atenția asupra valorilor primite de copiii lor prin intermediul educației religioase, de care mulți dintre ei au fost privați. Dezvoltarea copilului nu este completă dacă este abordată doar dezvoltarea intelectuală prin neglijarea celei spirituale. Părinţii consideră absolut necesară educaţia spirituală și tocmai de aceea și-au înscris copiii la ora de Religie, și nu pentru că au fost obligați să facă acest lucru.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel evidențiază în mod deosebit implicarea remarcabilă a părinților pentru înscrierea copiilor la ora de Religie: „În condițiile în care o agendă ideologică promovează teze conform cărora rolul educațional al familiei este diminuat sub pretextul interesului superior al copilului, fiind susținute poziții menite să erodeze autoritatea familiei în educația copiilor, părinții copiilor au conștientizat riscul impunerii unei interfețe artificiale între ei și propriii copii în domeniul educației. În afirmarea rolului părinților în educația copiilor, evidențiem implicarea și organizarea părinților în Asociația «Părinți pentru Ora de Religie» (APOR) pentru susținerea și promovarea unei educații integrale, în același timp intelectuale și moral-spirituale, edificatoare pentru viață și benefică pentru familie și societate”.
Ora de Religie a primit un sprijin neașteptat de la oameni din cele mai variate domenii. Astfel, numeroase personalități ale lumii politice, culturale, artistice și sportive, a căror prezență are un viu impact în conștiința populară, în viața de zi cu zi, au dat mărturie despre susținerea orei de Religie. Având un crez puternic și fiind ancorați în trăirea creștină, acești oameni au avut curajul să îşi afirme public credinţa într-un context social-politic şi cultural tot mai vitregit de adevăratele valori. Înverșunarea propagandei anticreștine a fost astfel ferm combătută, inclusiv în dezbateri televizate, la ore de maximă audiență, din care Biserica a ieșit triumfătoare, demonstrând astfel că Dumnezeu e prezent în fiecare.