Domnul meu și Dumnezeul meu, cu ce-l putem bucura noi, copiii, părinții și dascălii pe aproapele nostru, în aceste zile minunate de sărbătoare? Către cine să ne deschidem acum, Părinte, cerul inimii noastre,
Responsabilitate și dinamism în învățământul teologic ortodox universitar
La începutul lunii septembrie (2-3 septembrie 2015) a avut loc la Constanța o nouă întrunire a Colegiului Decanilor de la facultăţile și departamentele de teologie ortodoxă din țară. Ținutul Dobrogei este unul deosebit de semnificativ pentru teologia românească întrucât pe aceste meleaguri și-a început activitatea de propovăduire și de teologhisire Sfântul Apostol Andrei, Ocrotitorul României. La întâlnirea Colegiul Decanilor au fost analizate aspectele ce țin de învățământul universitar, precum și de cel postuniversitar, urmărindu-se modul în care au fost respectate și aplicate hotărârile convenite la întrunirile precedente. Totodată, au fost dezbătute problemele curente stabilite pe ordinea de zi, insistându-se pe necesitatea respectării unitare a exigențelor academice.
În cadrul discuțiilor a fost prezentat Planul strategic pentru creșterea calității educației religioase, fiind abordate punctele care presupun implicarea facultăților de teologie ortodoxă din cuprinsul Patriarhiei Române, în implementarea măsurilor preconizate în acest document. În acest context, s-a analizat necesitatea înființării unor centre de cercetare și documentare cu privire la disciplina Religie, precum și organizarea unor cursuri și masterate de jurnalism creştin în cadrul facultăților/departamentelor de teologie ortodoxă.
Din dorința de a promova latura practică a teologiei s-a propus implicarea directă a studenților facultăților de teologie în diferite activități practice, de voluntariat, pentru dezvoltarea unei corespondențe efective între studiul teologiei, pe de o parte, și viața și misiunea Bisericii, pe de altă parte. În acest sens, vor fi realizate demersuri prin care studenții vor fi implicați în: activități educative practice cu copii și tineri, practică pedagogică, activităţi de cateheză, activităţi de voluntariat în spitale sau centre educaţionale, activităţi de formatori pentru tineri etc.
În ceea ce privește cercetarea științifică, s-a insistat pe abordarea unor teme ca teze de doctorat și lucrări de gradul I, care să corespundă nevoilor reale ale misiunii Bisericii și ale învățământului teologic și religios actual, având o motivație reală și fiind ancorate în actualitate. Profesorii din facultățile de teologie ortodoxă înțeleg provocările cu care se confruntă învățământul românesc, în general, și cel religios și teologic, în special. De aceea, pentru a reuși să gestioneze diversele probleme cu care se confruntă, cadrele universitare au stabilit că doar printr-o consultare permanentă, printr-o conștientizare profundă și printr-o acționare unitară și programatică se poate stabili cadrul unei implicări concrete și eficiente.
Această întrunire a Colegiului Decanilor a contribuit la identificarea problemelor, dar și a unor posibile soluții pentru învățământul teologic universitar, la consolidarea relațiilor interuniversitare, precum și la continuarea proiectelor care se derulează în prezent.