În ultimul timp, la tot pasul (mediatic) supraviețuirea ne este amenințată fie prin războiul ideologic și economic, cu încălzirea globală, cu o viitoare foamete, cu sistarea încălzirii cu gaz sau lemn și a
Școala Națională de vară a profesorilor de religie
Vacanța de vară este mult așteptată atât de elevi, cât și de profesori. Pentru cei dintâi este o perioadă de odihnă, de participare la diferite activități, cum ar fi mersul în tabără alături de colegi, călătorii cu părinții sau binecuvântate zile petrecute alături de bunici. Pentru dascăli, vacanța de vară reprezintă, pe de o parte, un timp de repaus în relația directă cu elevii şi, pe de altă parte, un moment de reflecție asupra activității anului școlar încheiat. O parte dintre profesori, însă, aleg ca în vacanță să participe şi la proiecte menite să le dezvolte cunoștințele în plan profesional, să socializeze și să facă schimb de experiență cu profesori din alte zone ale țării sau să cultive relații de prietenie trainică. Este și cazul profesorilor de religie.
În perioada 25-28 iulie 2022, profesorii de religie din toată țara s-au întâlnit în cadrul Școlii de vară, desfășurată anul acesta la Seminarul Teologic Ortodox „Veniamin Costachi” de la Mănăstirea Neamț. Evenimentul se află la prima ediție, iar activitățile derulate au avut în vedere două teme majore: „Paradigma socială a credinței” și „Religia în activitățile outdoor/ non-formal”. Organizatorii și coordonatorii acestui frumos proiect au fost: prof. Mihai Giosan, inspector școlar pentru religie din cadrul ISJ Neamț, prof. Florica Grecu, ambasador de învățare Erasmus+, de la Liceul Teoretic „Alexandru Ioan Cuza” din Corabia, prof. Robert Mugurel Roșioru, inspector școlar pentru religie din cadrul ISJ Buzău, prof. Cristian Alexa, inspector școlar pentru religie din cadrul ISM București, prof. Ionița Timiș, de la Colegiul Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr” din Cluj-Napoca, și prof. George Cristian Mitru, din partea Asociației Profesorilor de Religie.
Activitățile desfășurate în cadrul acestui eveniment au debutat în data de 25 iulie 2022 cu o slujbă de Te Deum oficiată în biserica cu hramul „Sfântul Ioan Iacob Hozevitul”, aflată în curtea instituției de învățământ. La final, gazda acestei întâlniri, părintele profesor Viorel Romus Laiu, a adresat câteva cuvinte de bun-venit celor care au ales să participe la această școală de vară. Au urmat câteva alocuțiuni din partea organizatorilor. Profesorii s-au bucurat de prezența unor invitați deosebiți, care au susținut prelegeri încadrate în tematica proiectului: conf. univ. dr. Vasile Timiș, de la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, inspector general în cadrul Ministerului Educației („Religiozitate și antireligiozitate în Europa secolului XXI”); prof. univ. dr. Adrian Opre, de la Facultatea de Psihologie și Științele Educației din cadrul Universității „Babeș- Bolyai” din Cluj-Napoca („Religia în context social”); pr. prof. univ. dr. Mihai Himcinschi, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universității „1 decembrie 1918” din Alba Iulia („Dogmă și viață”); lect. univ. dr. Ramona Buzgar, de la Facultatea de Psihologie și Științele Educației din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca („Religia în context educațional”). La finalul fiecărei prelegeri au avut loc discuții libere cu privire la tema propusă. Tot din rândul invitaților a făcut parte și pr. dr. Ioan Emilian Raza, de la Spitalul Universitar „Medicală IV” din Cluj-Napoca, care a înfrumusețat această perioadă prin dialogurile de seară.
Schimb de experienţă
Pe parcursul celor patru zile au avut loc diferite activități care au vizat religia ca disciplină de studiu în învățământul preuniversitar. Dintre acestea amintim: „Religia în proiecte out-door” și „Emoțiile în cadrul orei de religie”, susținute de prof. Robert Roșioru, „Cartea mea de suflet” - atelier susținut de prof. Mirela Șova, de la Școala Gimnazială „Nicolae Titulescu” din București, în cadrul căruia fiecare participant a avut prilejul să evidențieze în câteva cuvinte cartea preferată, „Activități non-formale” - exemple de bune practici, susținută de prof. Monica Mocanu, inspector de religie în cadrul ISJ Vaslui, „Aplicarea Curriculumului Național la disciplina religie”, prezentare susținută de prof. Daniela Buzatu, inspector de religie în cadrul ISJ Timiș. O prezentare amănunțită a fost susținută de prof. Florica Grecu, ambasador de învățare Erasmus+, de la Liceul Teoretic „Alexandru Ioan Cuza” din Corabia, „Perspective: proiectele Erasmus+” și „Etwinning în dezvoltarea personală și profesională”. Tot în cadrul Școlii de vară a avut loc şi prezentarea Asociației Profesorilor de Religie, cu caracter neguvernamental, non-profit, apolitică și cu personalitate juridică, ce funcționează în conformitate cu prevederile legale în vigoare și cu binecuvântarea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române.
Pe lângă acumularea de noi informații și schimbul de experiență profesională, acest proiect a îmbrăcat și o haină cultural-spirituală. În acest sens, s-au organizat scurte călătorii la așezămintele monahale din împrejurimi, mănăstirile Neamț, Secu, Sihăstria, dar şi la schiturile Sihla și Vovidenia. Într-una din seri, toți participanții au desfășurat o vizită la Muzeul Memorial „Mihail Sadoveanu”, aflat în vecinătatea Schitului Vovidenia, bucurându-se de un program cultural-artistic susținut de câțiva tineri talentați și de o prezentare inedită a părintelui stareț. O altă activitate cu încărcătură duhovnicească a fost deplasarea la Tabăra de tineret de la Nemțișor, unde profesorii au avut prilejul să fie părtași la un cuvânt de învățătură al Preasfințitului Părinte Ignatie al Hușilor.
Concluzii și perspective
Evenimentul, care a strâns laolaltă aproximativ 60 de profesori din toată țara, s-a încheiat în ziua de 28 iulie 2022 prin acordarea documentelor de participare. Între ideile valoroase dezbătute s-au numărat: posibilități pentru a întâmpina provocările antireligiozității, modalități de stimulare a motivației la cei mici, rolul activităților desfășurate în aer liber în cultivarea educației non-formale, importanța exemplelor de bună practică în viața tinerilor, adaptarea curriculumului național la competențele elevilor, necesitatea implementării proiectelor educaționale, rolul cititului în formarea spirituală și intelectuală și altele. Părerea unanimă a celor care au participat a fost aceea că organizarea unei astfel de întâlniri este mai mult decât necesară pentru profesorii de religie, întrucât contextul actual al societății ne pune în faţă multe provocări, iar acest fapt îndeamnă la o mai strânsă colaborare în plan profesional, cu scopul susținerii și cultivării educației religioase în rândul copiilor și tinerilor.
Bucuria comuniunii, schimbul de experiență și noile informații dobândite în cadrul Școlii de vară de la Neamț promit ca această întâlnire să se repete an de an, devenind o tradiție pentru mult timp de acum înainte.