Domnul meu și Dumnezeul meu, cu ce-l putem bucura noi, copiii, părinții și dascălii pe aproapele nostru, în aceste zile minunate de sărbătoare? Către cine să ne deschidem acum, Părinte, cerul inimii noastre,
Sistem „blended learning” în şase şcoli din ţară
Începând cu anul şcolar 2021-2022, în şase şcoli-pilot din ţară se va preda/ învăţa în sistem ,,blended learning” (învăţare mixtă). Predarea va fi alternativă, cu prezenţă fizică şi online la anumite intervale de timp, se vor utiliza modele noi de evaluare „narativă” în locul celei bazate pe calificative, iar tezele semestriale vor fi înlocuite.
În programul-pilot s-au înscris Colegiul Naţional „Gheorghe Lazăr” din Bucureşti; Şcoala Gimnazială „Dimitrie Cantemir” din municipiul Baia Mare; Şcoala Gimnazială Nr. 1 din localitatea Curcani, judeţul Călăraşi; Şcoala Gimnazială „Ion Neculce” din municipiul Iaşi; Şcoala Gimnazială Româno-Finlandeză ERI din municipiul Sibiu; Şcoala Gimnazială „Gheorghe Vernescu” din municipiul Râmnicu Sărat, judeţul Buzău. „Toate iniţiativele de pilotare aprobate au venit din partea unor unităţi de învăţământ preuniversitar de stat şi particular, care ştiu cel mai bine care sunt necesităţile şi modalităţile prin care să ofere cele mai bune servicii educaţionale comunităţilor lor. Prin acest pas se marchează începutul unei reforme profunde în domeniul educaţiei din ţara noastră. Pilotarea va fi monitorizată continuu de către Direcţia Generală România Educată, iar modelele care se dovedesc de succes vor fi propuse spre scalare la nivel naţional, după eventuale adaptări suplimentare”, se precizează într-un comunicat al Ministerului Educaţiei.
În cele şase şcoli-pilot, arată sursa citată, elevii şi profesorii vor avea parte de un proces de predare-învăţare-evaluare mai apropiat de dorinţele şi nevoile fiecărei comunităţi şi mai apropiat de cerinţele şi exigenţele unui învăţământ modern, centrat în mod real pe elev.
Sistemul „blended learning” va presupune predarea alternativă cu prezenţă fizică şi online, la intervale periodice, şi modele noi de evaluare narativă, în locul celei bazate pe calificative, „care să reducă presiunea evaluării asupra elevilor, în special în ciclul primar”. Vor fi înlocuite, totodată, tezele semestriale cu un portofoliu semestrial al elevului, construit pe baza unor criterii „clare de evaluare” prezentate fiecărui elev la începutul semestrului, acţiune prin care se urmăreşte evaluarea „reală” a progresului pe durata unui semestru, pornind de la competenţe evaluate iniţial şi la final.
De asemenea, la nivel liceal, se va reorganiza materia din trunchiul comun la clasa a XII-a, astfel încât, în semestrul al doilea, elevii să se poată concentra pe materiile care sunt de interes pentru examenele de bacalaureat şi de admitere la facultate, facilitând astfel dreptul elevului de a alege anumite discipline, drept ce poate fi extins ulterior la nivelul întregului ciclu liceal.
„Componenta cea mai importantă pe care o avem în vedere în cadrul pilotărilor este transformarea curriculară, adică modele curriculare şi planuri-cadru care să fie adaptate de şcoli în funcţie de nevoile comunităţii şi de resursele umane şi materiale existente, care să permită proiectarea pe arii de învăţare, nu pe discipline, şi să se concentreze în mod real pe dezvoltarea unor competenţe relevante, dar cu respectarea strictă a obiectivelor curriculare specifice fiecărui ciclu şi a competenţelor din profilurile de formare ale absolventului”, subliniază Ministerul Educaţiei.
Programul de pilotare va continua şi în anii următori, în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă fiind prevăzută finanţarea a 60 de şcoli-pilot, sumele urmând să permită inclusiv pilotarea unor modele noi de management al resurselor umane, informează acelaşi minister.