În primele două luni ale anului şcolar, incidenţa violenţei a fost de două ori mai mare în rândul elevilor din ciclul primar faţă de cei de gimnaziu şi de patru ori mai mare comparativ cu adolescenţii,
Specialişti din mediul privat la selectarea directorilor de şcoli
Metodologia pentru concursul de angajare a directorilor din grădiniţe, şcoli şi licee a fost publicată în Monitorul Oficial. Ministrul educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a anunţat că din comisiile de la proba de interviu vor face parte şi specialişti în resurse umane din mediul privat.
Publicarea funcțiilor vacante pentru care se organizează concursul și a bibliografiei se va face pe 14 septembrie 2021, potrivit calendarului. Între 15 şi 26 septembrie se vor depune dosarele pe platforma informatică dedicată, iar în data de 30 septembrie va fi afişată lista candidaţilor admişi la evaluarea dosarelor. Proba scrisă este programată pentru data de 15 octombrie, iar între 15 noiembrie şi 8 decembrie candidaţii vor susţine proba de interviu. În data de 17 decembrie vor fi validate rezultatele finale, urmate de emiterea deciziilor de numire a directorilor care îşi vor începe efectiv mandatul începând cu data de 10 ianuarie 2022.
Pentru a participa la concursul pentru ocuparea funcției de director sau de director adjunct, cadrele didactice vor îndeplini, cumulativ, mai multe condiții, între care să fie absolvenţi ai învățământului superior cu diplomă de licență, să fie titulari, să aibă o vechime în învățământul preuniversitar de cel puţin 5 ani, iar în ultimii doi ani să fi obţinut calificativul „Foarte bine”. De asemenea, nu trebuie să fi fost sancționaţi disciplinar în ultimii 2 ani școlari sau lipsiţi de dreptul de a conduce prin hotărâre judecătorească, să fie apţi din punct de vedere medical şi să nu aibă statut de „lucrător sau colaborator al Securității”.
La proba scrisă, candidaţii trebuie să obţină cel puţin nota 7 (şapte) pentru a accede la proba interviului, care va avea o durată de 60 de minute pentru fiecare candidat. În cadrul acestei probe, se vor evalua abilitățile de rezolvare a unor situații-problemă prin raportare la contextul și specificul unității de învățământ pentru care candidează, respectiv competențele digitale, pe baza utilizării calculatorului.
Potrivit metodologiei, strategia de dezvoltare a unității de învățământ va conține maximum 5 pagini și va fi pusă la dispoziția membrilor comisiei de evaluare a probei de interviu la prezentarea candidatului pentru susținerea probei.
Nota finală a candidatului va fi rezultatul mediei aritmetice a celor două probe (scrisă şi interviu).
Referindu-se la concursul acesta, ministrul educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a declarat în urmă cu câteva zile că, pentru prima dată, din comisia de interviu vor face parte şi reprezentanţi ai firmelor care au departamente puternice de resurse umane. „Etapa de interviu pentru prima oară se va organiza în parteneriat cu mediul privat, mai exact cu acele firme care au puternice departamente de resurse umane şi care au agreat să trimită un reprezentant în comisia de concurs pentru ocuparea fiecărui post de director. Există o disponibilitate foarte mare, pe care o apreciez, din partea mediului economic, de a desemna voluntar experţi în resurse umane”, a afirmat ministrul la o televiziune centrală.
Astfel, susţine ministrul, din comisia de interviu vor face parte reprezentantul inspectoratului şcolar, cel al autorităţii locale, reprezentanţi din rândul profesorilor titulari aleşi prin vot secret de către toţi profesorii titulari din şcoala respectivă şi un reprezentant al mediului economic specializat în resurse umane.
În ceea ce priveşte subiectele de la proba scrisă, ministrul a subliniat că acestea „vor fi şi relevante, şi foarte atent securizate”. (O. N.)