În primele două luni ale anului şcolar, incidenţa violenţei a fost de două ori mai mare în rândul elevilor din ciclul primar faţă de cei de gimnaziu şi de patru ori mai mare comparativ cu adolescenţii,
Tot mai puţini absolvenţi de liceu susţin bacalaureatul
Pentru liceeni susţinerea examenului de bacalureat nu mai este o miză. Cel puţin aşa arată cifrele prezentate chiar de ministrul educaţiei, Sorin Cîmpeanu. Anul acesta s-au înscris la bacalaureat doar 126.000 de elevi de clasa a XII-a cursuri la zi, respectiv a XIII-a cursuri la seral.
În anul 2021, au fost 133.000 de elevi înscrişi, iar în 2020 circa 155.000 de absolvenţi. Potrivit datelor centralizate de Ministerul Educaţiei, din cei 126.454 de absolvenți de liceu înscrişi la examenul de bacalaureat pentru a susţine integral sau parţial probele, 111.329 sunt elevi din promoția curentă, iar 15.125 din seriile anterioare.
Scăderea „este de-a dreptul dramatică”, a spus ministrul. „Este îngrijorător acest trend descrescător din două motive: motivele ce țin de demografie sunt cât se poate de clare, dar îngrijorarea pe care mi-am exprimat-o de mult timp cu privire la efectele perioadei de criză sanitară, din păcate, se confirmă”, a explicat Sorin Cîmpeanu într-o conferinţă de presă.
De situaţia îngrijorătoare, care reprezintă o premieră în istoria post-decembristă, a fost întrebat şi preşedintele Klaus Iohannis, care a lansat şi câteva idei: „Întregul proiect #România educată$ dorește, printre altele, ca mult, mult mai mulți tineri să rămână în școală și să termine școala. Vrem să reducem semnificativ abandonul și vrem să reducem semnificativ absenteismul de la examenele naționale. Asta se poate făcând învățământul mai flexibil, mai performant, mai centrat pe elevi și de mai bună calitate, și vom reuși”.
Totuşi, chiar dacă autorităţile invocă pandemia, iar directorii de liceu corijenţele şi pregătirea slabă a elevilor după doi ani de pandemie, experţii în educaţie au şi o altă teorie în ceea ce-i priveşte pe cei aproximativ 40.000 de elevi din promoţia curentă care nu s-au înscris să susţină examenul: elevii virtuali. „În primul rând este problema elevilor virtuali. Directorii primesc finanţare per capita, adică proporţională cu numărul de elevi, şi atunci le convine să nu scoată din cataloage, din evidenţa şcolii, elevii care abandonează, care pleacă. A doua posibilitate este că elevii, într-adevăr, după doi ani de pandemie n-au învăţat suficient de mult astfel încât să facă faţă examenului”, a declarat, pentru TVR, Ștefan Vlaston, expert în educaţie.
Prima sesiune din 2022 a examenului naţional de bacalaureat a debutat în această săptămână cu evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română şi în limba maternă în cazul elevilor care aparţin minorităţilor naţionale, precum şi evaluarea competenţelor digitale. Săptămâna viitoare, între 14 şi 16 iunie, vor fi verificate şi evaluate competenţele lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională. Probele scrise din prima sesiune a examenului de bacalaureat din acest an vor începe pe 20 iunie cu examenul la limba şi literatura română. Proba obligatorie a profilului, programată pe 21 iunie, va fi urmată pe 22 iunie de proba la alegere a profilului şi specializării.
Primele rezultate vor fi afişate în data de 27 iunie până la ora 12:00, în aceeaşi zi candidaţii nemulţumiţi având posibilitatea să depună contestaţii în intervalul orar 12:00-18:00.
Şi absolvenţii de gimnaziu vor avea emoţii săptămâna viitoare, probele de la Evaluarea Naţională fiind programate în zilele de marţi, 14 iunie, la limba şi literatura română, respectiv joi, 16 iunie, la matematică. Elevii aparţinând minorităţilor naţionale vor susţine proba la limba maternă în data de 17 iunie. Primele rezultate vor fi afişate în data de 23 iunie. (O. N.)