Domnul meu și Dumnezeul meu, cu ce-l putem bucura noi, copiii, părinții și dascălii pe aproapele nostru, în aceste zile minunate de sărbătoare? Către cine să ne deschidem acum, Părinte, cerul inimii noastre,
Unu din doi copii nu este implicat în luarea deciziilor
Adulţii iau decizii fără consultarea copiilor, cel puţin aşa reiese din declaraţiile a jumătate dintre copiii chestionaţi într-un studiu realizat de Fundaţia World Vision România. Peste 54% dintre elevi nu au fost consultaţi nici măcar o dată în timpul pandemiei cu privire la educaţie: şcoala online, vacanţe şi context educaţional. În ceea ce priveşte ideile şi propunerile copiilor, doar o treime dintre aceştia au răspuns că ideile le-au fost preluate şi aplicate.
Rezultatele studiului „Participarea copiilor în procesul de luare a deciziilor care îi privesc, la nivelul instituțiilor publice. Analiza cadrului legislativ național și modele de bune practici” au fost punctul de plecare al dezbaterii organizate online de Fundația World Vision România, în parteneriat cu Edupedu.ro, cu ocazia Zilei Internaţionale a Drepturilor Copilului, marcată în fiecare an la data de 20 noiembrie.
Cel mai frecvent, copiii sunt consultaţi de către membrii familiei, profesori şi ONG-uri, în timp ce autorităţile publice locale nu-i implică aproape deloc în luarea deciziilor. Doar 2% dintre copiii participanţi la studiu au răspuns că le-a fost solicitată părerea de către autorităţile locale. În ceea ce-i priveşte pe elevi, când sunt de luat decizii la nivelul şcolii, ei sunt consultaţi de către profesorii-diriginţi (70%) şi mai puţin de către managementul şcolar (14%). „Dacă ne uităm la maniera în care copiii se simt implicați și-și cunosc drepturile, nu stăm deloc bine. Copiii ne spun că, pentru ei, participarea e cheia pentru o lume în care se simt în siguranță şi iată că vedem că unu din doi copii nu este implicat în luarea deciziilor şi doar unu din zece copii are putere de decizie”, a spus Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
Teodora Grîu, membru al Consiliului Consultativ al Copiilor, a susţinut că în acest an elevii nu au fost consultaţi cu privire la şcoala online, ceea ce a produs o profundă dezamăgire în rândul acestora: „Copiii și tinerii sunt cele mai bune autorități pe temele referitoare la viața lor. Doar prin consultarea noastră autoritățile vor răspunde mai clar și mai prompt nevoilor cu care ne confruntăm. În loc să fi fost vacanță, ar fi fost mult mai util să se facă ore online. (...) Când suntem implicați, ne sunt respectate drepturi, ne dezvoltăm abilități necesare unor cetățeni activi. Un copil care își exercită dreptul la participare va fi un adult implicat și informat”.
Peste 90% dintre respondenții la studiu, mai exact 96%, au spus că nu au auzit de „Garanţia pentru copii”, o recomandare a Uniunii Europene care se referă la sprijinirea copiilor din medii vulnerabile, focusată pe reducerea sărăciei, după cum a subliniat Florica Cherecheș, președinte al Autorităţii Naționale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții. Ea a declarat că instituţia pe care o conduce trebuie să implementeze, la nivel național, această recomandare a Uniunii, astfel că „toate elementele din acest document au fost introduse în strategia noastră pentru copii”. Florica Cherecheș a subliniat, totodată, că „pentru a scoate din sărăcie un copil trebuie să asiguri nevoile de bază. Garanția reprezintă asigurarea accesului la educație plus masă la școală, accesul la sănătate, alimentație adecvată nevoilor lui, locuință corespunzătoare”.
Complementar studiului realizat, World Vision România a prezentat şi treisprezece soluţii care să vizeze implicarea copiilor în luarea deciziilor. Ce reprezintă participarea la luarea deciziilor în ochii copiilor, potrivit propriilor declaraţii ale respondenţilor la studiu? „Cheia spre o lume în care ne simţim în siguranţă”; „Pas spre responsabilitate”; „Vocea ne este ascultată”; „Mă ajută să mă exprim mai bine, să nu îmi fie frică să vorbesc, să realizez că părerea mea contează”. (O. N.)