Un sultan luminat și reformist, Abdul-Medjid, a reușit să pună la loc în 1852 steaua de argint furată din Biserica Nașterii Domnului din Betleem, pe care scria așa: „Hic de Virgine Maria Jesus Christus natus es
Arhimandritul Veniamin Arhipescu, slujitor al Bisericii şi al Şcolii
Am descoperit într-o zi, la câţiva metri depărtare de locul unde se odihneşte întru nădejdea învierii şi a vieţii veşnice tatăl meu, o cruce veche şi modestă de piatră, pe care se distingeau cu greu câteva slove: Arhimandritul Veniamin Arhipescu. Am privit cu mirare la mormântul aflat altădată aproape de Biserica „Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil“-Grădini (Tâmpeşti, adică de sub dealul Tâmpei) din Fălticeni, astăzi înghesuit şi oarecum eclipsat de cavoul cunoscutei familii Lovinescu, cel din urmă adăugat, cred, după momentul înhumării arhimandritului amintit.
Am întrebat în stânga şi-n dreapta, mai ales în lumea preoţilor fălticeneni, dar şi pe unii cărturari care s-au ocupat de istoria locurilor. N-am reuşit să aflu nimic. Nu-mi puteam explica cum un arhimandrit, rar întâlnit şi acum, dar mai ales în urmă cu mai bine de o sută de ani, şi-a aflat odihna la Fălticeni, într-un târg de provincie al Moldovei, şi nu în cimitirul unei mănăstiri. Am aşezat de câteva ori o lumânare la mormântul arhimandritului şi m-am gândit la singurătatea monahilor, dar şi la drumul greu pe care-l au de străbătut în viaţă şi adeseori chiar la momentul părăsirii acesteia.
La ziua pomenirii Sfântului Apostol Andrei - anul mântuirii 2014 - enigma aceasta s-a dezlegat. Participam la sărbătoarea Seminarului Teologic „Sfântul Apostol Andrei“ de la Galaţi şi am descoperit portretul unui monah venerabil cu inscripţia: „Arhimandritul Veniamin Arhipescu, fost director de Seminar al viitorilor preoţi de la Dunărea de Jos“. Din nou mi-am pus întrebări, cum a ajuns la Fălticeni un arhimandrit care a activat la Ismail şi Galaţi, împărtăşind tinerilor lumină din lumina lui Hristos.
Prin bunăvoinţa unor slujitori binevoitori de la Centrul eparhial şi de la Seminarul gălăţean (pr. Lucian Petroaia şi pr. Eugen Drăgoi), am aflat câteva date despre arhimandritul Veniamin Arhipescu.
Sunt ani mulţi de când a trăit şi activat, poate de aceea multe aspecte ale vieţii sale s-au pierdut.
Istoria Seminarului Sfântul Apostol Andrei din Galaţi îl aminteşte în rândul dascălilor de frunte, iar o scriere închinată Şcolii de Teologie de la Dunărea de Jos îl prezintă ca pe un monah înţelept şi purtat prin lume.
Arhimandritul Veniamin Arhipescu (1823-1897), născut la Iaşi, s-a aflat printre clericii învăţaţi ai vremii sale, motiv pentru care i s-au încredinţat de-a lungul vieţii importante slujiri. Era absolvent al seminarului de gradul II, ale cărui cursuri le-a urmat ca bursier1. A fost catehet al districtului Sucevei2, arhimandrit la Mănăstirea Slatina din Moldova, iar în anul 1851 era numit director al nou-înfiinţatului Seminar de la Huşi3. Îi vor continua lucrarea în fruntea acestei şcoli Nifon Bălăşescu (din 1853) şi arhimandritul Melchisedec Ştefănescu (din 1856), viitorul Episcop al Dunării de Jos4. La 6 mai 1860 a fost numit preot deservent la Capela română din Paris, printr-un ordin semnat de Melchisedec Ştefănescu, în calitate de ministru al cultelor5, slujind în capitala Franţei până în anul 1862. Când aminteşte de numirea de către ministrul cultelor, Melchisedec Ştefănescu, la 6 mai 1860, a arhimandritului Veniamin Arhipescu în funcţia de preot deservent al Capelei române din Paris, arhiereul Veniamin Pocitan scrie că „îl cunoştea de la Huşi, că arhim. Veniamin a fost un ucenic al Mitropolitului Veniamin Costachi şi că fusese adus la Huşi de la Mănăstirea Slatina de către Meletie Istrati, când a fost ales Episcop al Huşilor. Aici i se încredinţase (sic!) diferite însărcinări delicate şi de încredere. La înfiinţarea seminarului a fost rector şi profesor; apoi a ocupat demnitatea de director al cancelariei episcopiei, iar acum era stareţ la Schitul Pârveşti (Tutova), unde ctitorii se făcuseră stăpâni, nevoind să respecte drepturile chiriarhului.“6
În perioada 1863-1864 arhimandritul Veniamin Arhipescu s-a aflat în fruntea unei instituţii bisericeşti hibride, Duhovnicescul Consistoriu de Ismail, înfiinţată de Mitropolitul Sofronie în anul 1857. În această funcţie îi urmează arhimandritului Teoctist Scriban (1857-1863)7, viitor episcop.
Între celelalte însărcinări bisericeşti se numără şi cele de director al Cancelariei Episcopiei Huşilor şi preşedinte al Consistoriului8, stareţ la Schitul Pârveşti (astăzi mănăstire de călugăriţe), jud. Vaslui, director din nou la Seminarul din Huşi (1868-1869); de aici se transferă la Seminarul din Râmnicu-Vâlcea (1870-1871), de unde este destituit9 şi vine ca profesor de religie la Liceul „V. Alecsandri“ din Galaţi (începând din anul 1877 şi până în 189210). Din acest post s-a pensionat, stabilindu-se în Fălticeni, unde a şi încetat din viaţă11. „Până în 1877, după ce fusese predată de un matematician, care onora şi orele de muzică - se consemnează într-o monografie recentă12 a Liceului gălăţean „Vasile Alecsandri“ - religia (în conjuncţie cu ştiinţa, cu morala, cu arta şi cu viaţa socială) constituise o disciplină precum oricare alta. Dar acum 120 de ani (1877, n.n.), şcoala primeşte în cancelaria sa o personalitate a teologiei: pe directorul retras al seminarelor din Râmnicu-Vâlcea şi din Ismail şi fost superior al Capelei române din capitala Franţei, arhimandritul Veniamin Arhipescu. Copiii primesc atunci desluşiri în legătură cu miracolul naşterii creştine a poporului român şi sunt învăţaţi să argumenteze (moral, ontologic, istoric, cosmologic, psihologic) existenţa divină. Şi iată cum într-o vreme când ţara, în sfârşit independentă, îşi plângea eroii, tinerii scriau şi dialogau despre nemurirea sufletului, despre Învierea lui Iisus şi deprindeau în şcoală, la fel cum altădată părinţii lor, concepţia creştină de viaţă“.
La Ismail a fost adus de Episcopul Melchisedec Ştefănescu. A fost director al Seminarului Eparhiei Dunării de Jos din a doua jumătate a lunii noiembrie 1864 până la 30 octombrie 1868, când a preluat conducerea Seminarului din Huşi. La Ismail a predat ştiinţele religioase. În timpul directoratului său la Ismail s-a aflat în proces cu statul pentru nişte sume pe care le-a avansat, dar nu ştim exact despre ce este vorba13.
M-am bucurat mult să aflu, măcar în parte, istoria unui arhimandrit luminat, apropiat Episcopului Melchisedec Ştefănescu, slujitor al Şcolii, dar şi misionar al românilor dincolo de hotarele ţării. Rămâne să înţelegem într-o zi de ce arhimandritul Veniamin Arhipescu a ales Fălticenii ca sălaş al ultimelor sale zile pământeşti. Poate îl legau amintiri de Mănăstirea Slatina, voievodala ctitorie a lui Vodă Lăpuşneanu, ori aflase în acel loc oameni binevoitori care aveau să-i fie sprijin în zilele grele ale bătrâneţilor.
Arhimandritul Veniamin Arhipescu a trecut la Domnul la 17 noiembrie 1897 şi a fost îngropat în cimitirul Bisericii „Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil“ (Tâmpeşti), unde şi-au pregătit loc de veci alte multe personalităţi ale ţării şi ţinutului dintre dealuri şi livezi.
Note:
1 Econ. I. C. Beldie, Anuarul Seminarului Teologic „Sf. Andrei“ din Galaţi, p. 13.
2 Ibidem.
3 Veniamin Pocitan, Momente din viaţa şi activitatea lui Melchisedec între anii 1856-1861, Bucureşti, 1936, p. 7.
4 Pr. prof. dr. Mircea Păcurariu, Istoria Bisericii Ortodoxe Române, în vol. cit., p. 230.
5 Veniamin Pocitan, Momente din viaţa şi activitatea lui Melchisedec…, p. 56; idem, Biserica Ortodoxă Română din Paris, Bucureşti, 1941, pp. 114-116; Jean-Paul Besse, Lâéglise orthodoxe roumaine de Paris, Paris, 1998.
6 Arhiereul dr. Veniamin Pocitan Ploeşteanu, Momente din viaţa şi activitatea lui Melchisedec între anii 1856-1861, Bucureşti, 1936, pp. 62-63 (reeditare anastatică, Editura Muzeului de Istorie Galaţi, Galaţi, 2014).
7 Pr. Eugen Drăgoi, Ierarhi şi preoţi de seamă la Dunărea de Jos, 1864-1989, Editura Arhiepiscopiei Tomisului şi Dunării de Jos, Galaţi, 1990, p. 11.
8 „Timpul cât a fost director al episcopiei (Huşilor, n.n.) a ajutat seminarului să facă un pas înainte şi să adauge corpului didactic profesori cari se dovedesc din ce în ce a fi mai bine pregătiţi“. Cf. Econ. I. C. Beldie, Anuarul Seminarului Teologic „Sf. Andrei“ din Galaţi, p. 13.
9 Al. T. Dumitrescu şi G. M. Ionescu, Istoria seminarielor preoţeşti din Buzău, Curtea de Argeş, Huşi, Ismail…, pp. 26, 59, 62.
10 Gh. V. Chiricuţă, prof. D. D. Şoitu, prof. L. Bourceanu, Monografia Liceului „Vasile Alecsandri“, Galaţi, Galaţi, 1967, p. 130.
11 Moise N. Pacu, Amintiri bisericeşti şi culturale din Basarabia sudică, p. 842; pr. Eugen Drăgoi, Ierarhi şi preoţi de seamă la Dunărea de Jos, 1864-1989, Ed. Arhiepiscopiei Tomisului şi Dunării de Jos, Galaţi, 1990, pp. 248-249.
12 Dr. Virgil-Nistru Ţigănuş, Istoria unui sentiment, Ed. Naţional, 1997, p. 21.
13 Al. T. Dumitrescu şi G. M. Ionescu, Istoria seminarielor preoţeşti din Buzău, Curtea de Argeş, Huşi, Ismail…, p. 61.