Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Calea spre sfinţenie: Pe drumul pribegiei la sărbătoarea Crăciunului din 1959

Calea spre sfinţenie: Pe drumul pribegiei la sărbătoarea Crăciunului din 1959

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei

Crăciunul anului 1959 a fost trist pentru călugării pribegi care plecaseră din mănăstiri alungaţi de furia regimului comunist, urmare Decretului 410 din toamna acelui an.

Peste 1.000 de călugări din Arhiepiscopia Iaşilor, ceva mai mulţi din Episcopia Romanului şi Huşilor, aproape 300 din Arhiepiscopia Bucureştilor, câteva sute din Episcopia Râmnicului şi Argeşului şi un număr mare din Transilvania şi Banat, însumând în total aproximativ 4.000 de monahi, „armata neagră“ a Bisericii cum a fost numită de autorităţile vremii, au fost trimişi în mijlocul lumii.

Despre această încercare prin care a trecut Biserica Ortodoxă Română s-a vorbit destul de mult şi s-a scris într-o oarecare măsură fără a putea spune că subiectul a fost tratat îndeajuns.

Simpozionul organizat de Mitropolia Moldovei şi Bucovinei la împlinirea a 50 de ani de la nedreptul decret comunist a oferit posibilitatea unor mărturisiri ale călugărilor vârstnici, martori ai evenimentelor, către cei mai tineri care au auzit doar în treacăt despre umilinţele prin care au trecut în anii tulburi 1959-1960.

Promulgat în toamna lui 1959, Decretul 410 a avut de fapt alte legi care i-au premers într-o perioadă de vreo zece ani, timp în care Biserica Ortodoxă Română a fost ţinta unor atacuri repetate şi „atent orchestrate“ care au dorit să aşeze această instituţie la marginea societăţii. Ierarhi, călugări, intelectuali, profesori de teologie şi preoţi de mare ţinută au fost interogaţi, închişi sau persecutaţi. Mulţi dintre ei şi-au pierdut oficiile, au plecat în exil ori au avut domiciliu forţat, toate acestea fiind măsuri abuzive ale regimului comunist.

Cea mai grea a fost însă situaţia călugărilor pribegi care erau întâlniţi prin multe sate, oraşe şi gări, dormind pe unde apucau tocmai în zilele sărbătoririi Crăciunului.

În vremea copilăriei am avut posibilitatea să întâlnesc câteva călugăriţe care au cunoscut ororile decretului, fiind alungate din obştea Mănăstirii Râşca, ctitorie voievodală şi episcopală cu veche tradiţie în ţinutul Sucevei. Le vedeam în bisericile Fălticenilor, locul unde s-au stabilit, pentru a putea reveni măcar uneori între zidurile bătrânei mănăstiri, rămasă atunci tristă şi pustie.

Lucrau în fabrică, în trei schimburi, la Filatura de in şi cânepă, pentru a câştiga o bucată de pâine. Trudeau din greu stând cu picioarele în apă, fiind nevoite de multe ori să lipsească de la Liturghie chiar în zilele de mare sărbătoare - considerate atunci zile lucrătoare în intreprinderile statului socialist.

Purtau haine civile, cernite întotdeauna, cu broboadă neagră şi erau cunoscute printre credincioşi drept maicile Epraxia, Antonia, Tecla, Epistimia, Evlampia şi altele.

Celor două surori, Epraxia şi Antonia Hoidrag, le-am trecut de multe ori pragul casei din strada Ion Dragoslav 15, unde cumpăraseră un imobil devenit între timp un fel de metoc monahal, loc de popas pentru mulţi călugări şi călugăriţe din diferitele mănăstiri ale Moldovei.

Firi aspre şi puţin comunicative, cele două surori şi-au păstrat rânduielile ca în mănăstire, cu rugăciunea şi fapta bună. În fiecare săptămână plămădeau, după un adevărat ritual, prescuri pentru bisericile zonei. Făceau şi lumânări de ceară curată cum rar se întâlneau atunci şi îndrumau pe credincioşi pe calea Bisericii.

Printre oaspeţii lor din acei ani s-a numărat şi mitropolitul Antonie Plămădeală, care fusese în tinereţea sa diacon şi profesor la Şcoala Monahală de la Mănăstirea Râşca. Râşca se afla atunci sub autoritatea duhovnicească a stareţului Mănăstirii Slatina, împreună cu unele mănăstiri din judeţul Suceava: Putna, Dragomirna, Rarău, Cămârzani şi altele.

Într-o zi maicile au deschis o cutie în care păstrau actele personale şi câteva file îngălbenite de vreme. Acolo se aflau şi versuri din vremea prigoanei monahale: Suspinul unei Mănăstiri, Despărţirea, Rugăminte. Circulau pe ascuns printre călugării fugari şi se vorbeşte că autorii lor erau părinţii Paisie Olaru şi Ioanichie Bălan. Mi-au împrumutat cu greu versurile pe care le-am transcris în luna martie 1984. După anul 2000 i-am încredinţat fericitului întru pomenire episcop Gherasim Cucoşel Putneanul Suspinul unei Mănăstiri şi celelalte poezii care au fost publicate într-una din cărţile Preasfinţiei Sale.

De ce eşti Sfântă Mănăstire,

Aşa de tristă şi pustie

De ce-ţi plâng clopotele tale

Aşa duios, aşa cu jale.

De ce plâng codrii-n depărtări

De ce sunt munţii trişti în zări

Şi brazii de ce plâng mereu

Cătând spre cer, spre Dumnezeu

De ce duc apele la vale

În unda lor atâta jale

O, spune-mi Sfânta Mănăstire,

De ce eşti tristă şi pustie

O, nu mă întreba străine

De ce plâng toate pentru mine

Să-ţi povestească fiii mei

De ce suspin şi eu şi ei

Căci am avut atâţia fii

Ce i-am crescut de mici copii

Şi ca o mamă i-am iubit

Şi lui Hristos I-am dăruit…

Şi le-am vorbit de Dumnezeu

Şi zi şi noapte tot mereu

Ca dorul după veşnicie,

Neîncetat cu ei să fie

Şi de va fi târziu o vreme

Ca Domnul iarăşi să vă cheme

Veniţi iubiţii mei cu drag,

Eu vă aştept pe toţi în prag

Veniţi să vă mai văd odată

Aceeaşi turmă adunată

Vom plânge atunci de bucurie

De dorul după veşnicie

Iar de-ţi muri departe-n lume

Şi voi uita al vostru nume

Să ştiţi că nu vă voi uita

Ci pentru voi mă voi ruga

Să beţi de-acum acest pahar

Oricât ar fi el de amar

Şi-n toate să aveţi răbdare

Că-n cer v-aşteaptă plată mare…

Călugăriţele din Fălticeni au muncit în fabrică până la pensionare. Unele s-au întors în mănăstire, altele au fost duse acolo în ziua despărţirii de cele ale trupului. Au făcut misiune într-un mod aparte, vorbindu-le oamenilor despre Dumnezeu, despre Biserică, mănăstire, despre suflet şi despre elementarele îndatoriri ale creştinului trăitor în mijlocul lumii.

Mărturiile călugărilor alungaţi din mănăstiri în preajma Crăciunului din anul 1959 vorbesc despre un episod întunecat din istoria Bisericii Ortodoxe Române şi a monahismului românesc.

Au rămas mănăstiri pustiite, dar şi suflete cernite. Unii dintre călugări au murit departe, în mijlocul lumii. Alţii s-au pierdut în valurile învolburate ale acestei vieţi. Cei mai mulţi dintre ei au rămas cu dorul după viaţa mănăstirească, cu dorul după veşnicie.

Crăciunul anului 1959 a fost pentru monahii alungaţi unul trist, petrecut în mijlocul unei lumi ostile şi neînţelegătoare. Umilinţa prin care au trecut atunci şi altădată călugării era şi este o cale care duce la sfinţenie.