Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Cu ochii la agonia altora

Cu ochii la agonia altora

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Un articol de: Sorin Lavric - 28 Iulie 2011

A sta la patul unui muribund şi a-l vedea cum se stinge e o experienţă care lasă urme, de n-ar fi decât conştiinţa crudă că asişti la o definitivă ieşire din decor: o viaţă se sfârşeşte, iar gândul nu are cum să nu te tulbure. Un sfârşit de om nu e un sfârşit de zi. Dar ce e frapant la cei care au fost martorii sfârşitului altora e că simt nevoia să-l povestească în detaliu. E ca şi cum muribundul

le-a transmis o dispoziţie pe care, neputând-o păstra doar pentru ei, vor s-o pună în cuvinte. Şi cum nici ei nu ştiu prea bine la ce anume au asistat, din incertitudinea aceasta se naşte motivaţia mărturisirii. De curând mi-am amintit de trei autori al căror oficiu de martori la capul unui agonic m-a impresionat.

Primul e Alexandru Maier, care a fost medic la penitenciarul din Gherla, şi care descrie moartea din 1958 a călugărului Leon Manu, într-una din celule: stătea în pat în poziţie semişezândă şi, la întrebarea medicului: "Ce vă supără, domnule Manu?", călugărul a ridicat ochii frumoşi şi i-a zâmbit: "Existenţa, domnule doctor", apoi şi-a lăsat capul într-o parte şi a murit (apud Alexandru Maier, Am fost medic la Gherla, Ed. Vremea, 2009). Scena e de un calm hieratic care inspiră groaza, ca toate tragediile care se petrec după aparenţe cuminţi.

Al doilea autor este Nicolae Stroescu-Stânişoară, descriind moartea lui Vlad Georgescu, director la Radio "Europa Liberă": cu pupilele căzute sub nivelul pleoapelor inferioare şi zvârcolindu-se întruna, Vlad Georgescu, cu douăzeci de minute înainte să moară, se linişteşte dintr-odată, se ridică în capul oaselor, se agaţă cu mâna de mânerul patului şi deschide larg ochii, într-o dilatare mată de luciditate finală. Apoi se prăbuşeşte şi intră în comă (apud Stroescu-Stânişoară, Întrezăriri, Ed. Institutul Cultural Român, 1998). Scena are suspansul macabru al agoniilor grele şi retezate, de unde şi atracţia apăsătoare pe care o exercită.

Al treilea e medicul C.D. Zeletin asistând la agonia lui Sandu Tzigara-Samurcaş, la Spitalul de Urgenţă din Bucureşti, în 1987: aflat la patul aristocratului căzut în comă de câteva zile, C.D. Zeletin şopteşte ca pentru sine, în limba italiană: "Sandule, Sandule, ce te-ai apucat să faci?" Aristocratul deschide imediat ochii şi îi răspunde tot în italiană: "Ai pus pe coperta a patra bustul tatei făcut de Han?", apoi recade în abisuri şi moare (apud C.D. Zeletin, Distinguo, Ed. Vitruviu, 2008). De data aceasta surprinde revenirea din morţi, cu o ţâşnire lexicală în idiomul lui Dante, a unui muribund care se afla de mai multe zile în comă.

Sunt patru trăsături care leagă cele trei pericope agonice: mai întâi, la toţi e vorba de deschiderea bruscă a ochilor, ca şi cum în vedere le stă sufletul, şi în al doilea rând izbeşte tresărirea intempestivă de luciditate, din partea unor fiinţe care par deja plecate de aici. E ca o întrerupere, prin sforţarea deliberată a voinţei, a întunericului din conştiinţă, cu izbucnirea unui surd zvâcnet de viaţă. În al treilea rând, de fiecare dată rămâi cu impresia stăruitoare a intenţiei de mesaj din lumea cealaltă. De cealaltă parte, martorii au conştiinţa faptului neverosimil pe care îl trăiesc, ca o rupere din tiparul obişnuinţei şi ca o ivire, cu aer de epifanie, a unui fenomen care e ininteligibil pentru puterea minţii lor. Toţi muribunzii par să vadă, pe pragul trecerii, ceva pe care martorii zbaterii lor nu-l văd.

Nemţii, când scriu un ferpar de rutină în presa cotidiană, au obiceiul să-l omagieze pe răposat cu fraza-şablon: "Nun darf er schauen, was er geglaubt hat" ("Acum poate să vadă ceea ce a crezut"). Tocmai aceasta e senzaţia pe care o lasă cele trei episoade: în final fiecare vede ceea ce a crezut până atunci, ultimele-i cuvinte oglindind obsesia asupra căreia şi-a îndreptat atenţia: spre chinul existenţei (în cazul călugărului Leon Manu), spre revelaţia pe care vrea s-o transmită prin priviri mute (Vlad Georgescu), sau spre grija editorială a punerii unei fotografii pe o copertă (Tzigara-Samurcaş). Asta înseamnă: dincolo plecăm cu obsesiile pe care ni le-am cultivat aici.