Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Eu însumi sunt în primejdie, ce pot să-ți spun?

Eu însumi sunt în primejdie, ce pot să-ți spun?

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Un articol de: Pr. Paul Siladi - 26 August 2015

Dacă la o primă lectură superficială Patericul este receptat ca o colecție de relatări eroice, excepționale, la o a doua privire, mai atentă la detalii, se descoperă realismul adesea incomod al marilor Părinți. „Un frate i-a zis lui avva Teodor: «Spune-mi un cuvânt căci merg la pierzanie». Cu chiu, cu vai el i-a zis: «Eu însumi sunt în primejdie, ce pot să-ți spun?»”. 

Din pricina slăbiciunilor noastre suntem învățați să-i vedem pe oamenii duhovnicești, pe cei care se găsesc cu ceva în fața noastră, ca pe niște oameni desăvârșiți, lipsiți de neputințe și dureri; depozitari ai soluțiilor tuturor problemelor, surse incontestabile ale adevărului. Avva Teodor de la Ferme poate fi caracterizat ca un om cu foarte mult discernământ și plin de înțelepciune. Primele 20 de istorisiri sunt mărturii foarte vii în acest sens. Dintr-o dată, însă, ne apare gol în neputința lui, asemenea lui Hristos pe Cruce. Să îți recunoști limitele înseamnă deja să dobândești putere asupra lor. Un asemenea exercițiu de onestitate este socotit de mare valoare la Părinții deșertului. Ajunge să ne amintim de avva Antonie, care îl apreciază pe avva Iosif ca pe singurul care a ajuns la adevăr, pentru că atunci când i se cere să tâlcuiască un cuvânt din Scriptură zice simplu: „Nu știu”. La fel, avva Pimen povestea despre avva Ammoes că atunci când cineva i-a cerut un cuvânt de folos, după șapte zile i-a spus doar atât: „Mergi și ai grijă de tine, căci păcatele mele s-au făcut zid întunecos între mine și Dumnezeu”. La acestea toate s-ar putea adăuga o apoftegmă modernă, nescrisă în vreo carte. De un monah dintr-o mănăstire occidentală s-a apropiat un preot care i-a zis: „Sunt deznădăjduit!”. Monahul a replicat șoptit: „Și eu!”. Povestirile acestea care cuprind ca într-un arc cel puțin 15 secole de istorie creștină ar putea fi citite ca niște dovezi ale eșe­cului, niște abdicări rușinoa­se. Și totuși, nimic mai fals. Ne găsim aici în plin paradox creștin. Ca să prindem în paranteza noastră întreaga istorie creștină e de ajuns să ne întoarcem la Sfântul Apostol Pavel, care le scrie corintenilor: „Mă bucur în slăbiciuni, în defăimări, în nevoi, în prigoniri, în strâmtorări pentru Hristos, căci, când sunt slab, atunci sunt tare” (2 Cor 12, 10). La această concluzie ajunge apostolul după descoperirea primită de la Domnul: „Îţi este de ajuns harul Meu, căci puterea Mea se desăvârşeşte în slăbiciune” (2 Cor 12, 9).
Ce se găsește, așadar, în spatele recunoașterii obiective a neputinței și a slăbiciunii? În primul rând este realismul care se naște din smerenie; o bună așe­zare pornită din întemeierea în adevăr. Adevărul este instanța ultimă, împotriva oricărui confort gratuit sau a oricărei încurajări mincinoase. De fiecare dată când cineva își recunoaște neputința în fața aproapelui cu smerenie și sinceritate se produce o întâlnire reală între cei doi în atmosfera intimă a harului. Comuniunea care se naște între cei care își recunosc propriile limite face posibilă și mai apoi simțită prezența Domnului, care nu se dezice de propriile cuvinte: „Unde sunt doi sau trei adunați în numele Meu, acolo sunt și Eu în mijlocul lor” (Mt 18, 20).
Solidaritatea în perioadele de vulnerabilitate și fragilitate sufletească este un gest de smerenie care se întemeiază în adevăr și care face posibilă lucrarea harului în sufletele eliberate de minciună, părere de sine, iluzie și nădejde deșartă.