Un sultan luminat și reformist, Abdul-Medjid, a reușit să pună la loc în 1852 steaua de argint furată din Biserica Nașterii Domnului din Betleem, pe care scria așa: „Hic de Virgine Maria Jesus Christus natus es
La Rădăşeni, de sărbători, cu ani în urmă
Marile sărbători erau așteptate așa cum se cuvine. Oamenii se pregăteau mult pentru a le întâmpina după cuviință.
Momentul cel mai important, să zicem, era pregătirea spirituală. În posturile cele mari, dar și în afara lor oamenii se spovedeau cu sinceritate și părere de rău pentru greșelile săvârșite. În bisericile satului Rădășeni luminile se stingeau târziu, către miezul nopții. Preoții primeau cu răbdare mărturisile făcute cu umilință și rămâneau în bisericile abia încălzite până la cel din urmă penitent. Bătrânii din anii aceia, dintre care cei mai mulți s-au dus către Domnul, știau rânduiala spovedaniei și urmau, cu nevoință, cărarea către împărăție. Erau unii bătrâni care erau imobilizați la pat. La sorocul celor 40 de zile, preotul era din nou chemat la patul lor pentru spovedanie și pentru primirea Preacuratelor Taine. Când pleca de la biserică, preotul își punea epitrahilul pe grumaz și purta cu grijă Euharistia. În momentul plecării de la biserică suna clopotul cel mare și cântărețul însoțea preotul care străbătea ulițele cu epitrahilul. Oamenii știau că preotul are Sfânta împărtășanie cu el, se închinau cuviincios și-i sărutau mâna cu evalvie.
Era apoi o altfel de pregătire. Cu două-trei săptămâni înainte, casele se dereticau, lăicerele și plapumele se scoteau afară, la aer.
În ajunul Crăciunului satul răsuna de cântecul colindelor
În odaia în care locuiau, gospodinele dădeau un var sau două pentru primenirea aerului. Podelele se spălau cu grijă și se puneau covoarele de sărbătoare, mai ales în odaia cea bună care era de obicei neîncălzită și se intra numai la mari sărbători.
Venirea preotului cu icoana Nașterii sau cu Aghiasma Mare se aștepta de toată suflarea satului. Nu era nici o casă care să nu deschidă poarta parohului și însoțitorilor săi. În dimineața așteptării nu primeau nimic mâncare până când trecea preotul, îmi amintesc că prin anii 1975- 1976 preotul Modest Antonovici, care păstorea de vreo 30 de ani la Rădășeni, venea însoțit de un tânăr teolog, Marian Ionel, student atunci la Institutul Teologic de grad Universitar din București. Purta tunică închisă la gât, cu cămașă albă. Am întrebat-o pe bunica mea de ce-i îmbrăcat așa tânărul cu pricina. Mi-a răspuns: „Băiatul ăsta învață de preot și va veni la noi în sat când nu va mai putea părintele nostru”. Teologul cu pricina cânta frumos la biserică, cânta și colinde pe care nu le mai auzisem. După terminarea studiilor teologice, a primit altă parohie, nu prea departe de satul Rădășeni.
În ajunul Crăciunului satul răsuna de cântecul colindelor. Copiii mai mari și mai mici colindau pe la rudenii și vecini Taina venirii în lume a Fiului lui Dumnezeu. Erau colinde simple, tradiționale, venite din tradiția satului, păstrată în ciuda restricțiilor impuse în anii regimului totalitar. Colindătorii primeau în schimb câte un bănuț sau mere, nuci și colaci. Dar mai presus de toate era bucuria acestei mari sărbători așteptată de toți, deopotrivă.
La biserică, de Crăciun și de Bobotează nu aveai unde „da un ac”
La slujbă, câteva sute de oameni umpleau biserica. Veneau cu haine bune, îngrijiți și bucuroși.
Să vă mai spun că erau unii care aveau cu ei o „cârpă” specială pentru încălțăminte. Curățau cu ea ghetele sau cizmele, ca nu cumva să ducă mizerie înlăuntru bisericii. Aduceau de acasă busuioc și tămâie pe care le dăruiau la Sfântul Altar împreună cu pomelnicile scrise cu grijă încă din ajun. În pomelnicile pentru cei adormiți se regăseau pe lângă rudenii și nași numele preotului care oficiase botezul sau cununia persoanei respective. Mai erau adăugați uneori binefăcătorii și megieșii, în comuniunea rugăciunii.
Mai adaug faptul că în satul Rădășeni a slujit de mai multe ori arhim. Cleopa Ilie, care cunoștea multe persoane din zonă. Pe lângă slujbele de la bisericile satului, Sfinția sa a fost prezent și la alte momente legate mai ales de cei care l-au ajutat la Sihăstria și Slatina în vremea stăreției sale. Așa se explică și venirea altor părinți cum ar fi ieroschimonahul Paisie Olaru, ieromonahul Gherasim Câmpanu sau a unor ierarhi în satul dintre livezi. În această atmosferă, numeroși tineri au urmat drumul slujirii Bisericii, adăugând și ei în timpul studiilor teologice o notă de frumusețe în sărbătorile care-L cinstesc pe Pruncul născut la Betleem.
În biserică, oamenii stăteau cu atenție, îngenuncheau la momentele cuvenite și ascultau cu nesaț omilia pe care o rostea preotul. Contribuiau, după putere, la solicitările făcute și trăiau într-o frățietate care, din păcate, treptat, treptat a dispărut. Și-n trecut, ca și acum, într-o anumită măsură, erau ajutate persoane nevoiașe, văduve sau cei grav bolnavi. Vecinul care avea mai mult trecea ulița până la altul necăjit, ducându-i într-un coș merinde și o sticlă cu vin.
Armonia de odinioară
Întoarcerea de la biserică era continuată cu masa familiei întregite. Erau zilele când copii veneau acasă din lumea în care erau plecați. Atunci, cu 30 de ani în urmă, foarte puțini erau plecați dincolo de graniță. Dar veneau de la zeci ori sute de kilometri depărtare pentru bucuria întâlnirii cu neamurile. Bucatele pregătite după rețetele tradiționale umpleau mesele. Se aducea țuică curată de prună și vin rece din beci, din belșug. Oamenii erau mai prietenoși, nu existau atâtea conflicte, atâtea discuții despre moșteniri și pământ. Pentru toți cei veniți de departe, bunicii ori părinții pregăteau pachete cu carne proaspătă sau câteva sticle cu țuică „din cea bună”. Se adăugau cozonacii pentru facerea cărora gospodinele urmau un adevărat ritual. O zi întreagă era dedicată coptului. Cuptorul era pregătit din vreme, la fel și aluatul pus de cu seară la dospit, pe vatra caldă, ca să crească.
Toate, așadar, cu aspră măsură. Așa era, în câteva cuvinte, atmosfera în zilele marilor sărbători ale Nașterii Domnului, Anului Nou și Bobotezei. Oamenii se, vizitau și era, parcă, mai multă bucurie.
O dată cu trecerea anilor lucrurile s-au schimbat. Foarte mulți din vatra satului se află departe de casă, printre străini. Armonia de odinioară nu se mai întâlnește pe alocuri.
Dar sărbătoarea Crăciunului este o sărbătoare a bucuriei și a speranței.
Avem nădejdea că într-o zi va fi din nou ca în vremea copilăriei, când toate ni se păreau frumoase și bune foarte.
* Arhim. Timotei Aioanei este exarh cultural al Arhiepiscopiei Iașilor