Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei „Nu poate fi primit nici la Euharistie, nici la Pocăinţă cineva din afară de Biserică“

„Nu poate fi primit nici la Euharistie, nici la Pocăinţă cineva din afară de Biserică“

Data: 28 Noiembrie 2009

Duhovnicul nu poate decât dezlega pe penitent sau constata că încă nu poate fi dezlegat, până nu se dezleagă şi el însuşi interior de legăturile păcatului, până nu s-a deschis el însuşi putinţei de comunicare între el şi Biserică, între el şi Hristos. Acesta e şi un act de credinţă deplină în Hristos şi în Biserică. De aceea, ca şi la Botez, ca şi la Euharistie, penitentul este întrebat şi el de credinţa sa, căci nu poate fi primit nici la Euharistie, nici la Pocăinţa necesară în prealabil cineva din afară de Biserică.

În lumina acestui fapt se înţelege de ce Biserica Ortodoxă nu poate accepta intercomuniunea. Euharistia este nu numai împărtăşirea de Trupul lui Hristos, ci, în special, şi aducerea jertfei în comun de către cei ce se împărtăşesc. Dar aceasta înseamnă şi aducerea lor înşişi ca jertfă în Hristos. Pentru aceasta trebuie să se identifice total cu Hristos şi întreolaltă în credinţă. De aceea înainte de aducerea jertfei comunitatea mărturiseşte credinţa „într-un gând“, şi pe baza aceasta îşi manifestă unirea în iubire. Iar după Crez, preotul spune: „Harul Domnului nostru Iisus Hristos, dragostea lui Dumnezeu Tatăl şi împărtăşirea Sfântului Duh să fie cu voi, cu toţi“. Cei ce aduc jertfă sunt deja în comuniunea de credinţă şi deci în comuniunea Sfântului Duh, pe baza comuniunii de credinţă. Penitentul trebuie să fie şi el restabilit în această comuniune ca să poată să ia parte la aducerea jertfei lui Hristos şi să se împărtăşească de ea.

Iar comunitatea constată şi ea că respectivul s-a aşezat el însuşi în afară de comuniunea cu ea şi acceptă această situaţie de durere, până ce respectivul nu dă din partea lui dovezi că s-a rupt de acele păcate în mod statornic şi prin aceasta a restabilit interior comuniunea cu El. Ea se apără în felul acesta de efectele de descompunere pe care le poate avea acest agent de destrămare a unităţii asupra ei. Astfel, şi duhovnicul cere penitentului să împlinească unele fapte prin care să restabilească acordul de credinţă şi de vieţuire morală cu comunitatea bisericească.

(Părintele Dumitru Stăniloae - Teologia Dogmatică Ortodoxă, vol. III)