Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Postul Mare, vremea pocăinţei şi calea virtuţilor

Postul Mare, vremea pocăinţei şi calea virtuţilor

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Data: 14 Martie 2013

Mâine vom porni război, unul ne­vă­zut, în care com­batanţii vom fi noi, iar inamicii, patimile, pă­ca­tele de tot felul, gândurile, ten­taţiile pătimaşe, orgoliul şi e­go­ismul ce ne stăpânesc. Fron­tul se va numi post, iar triumful spe­­răm să ne aparţină, în­tru­chi­pat în învierea noastră du­hov­ni­cească. Aşadar, vom intra în Pos­tul Mare. Ca în fiecare an, Sfân­ta Biserică ne-a pregătit pen­tru a conştientiza că nu pu­tem declanşa ofensiva împotriva scă­derilor fiinţei noastre în orice mod. După cum ostaşii sunt ins­truiţi înainte de a fi trimişi în tea­trul de luptă, aşa şi noi, în ce­le trei săptămâni de când a în­ce­put Triodul, ne-am luminat du­hov­niceşte, în vederea în­trar­mă­rii cu virtuţi capitale ce ne vor ser­vi ca arme imbatabile în con­frun­­tarea ce ne stă în faţă. În Du­minica Vameşului şi a F­a­ri­se­u­lui am primit ca platoşă ne­bi­ru­ită rugăciunea stăruitoare, sme­rită. Ca vameşul să ne recu­noaş­tem micimea, strigând că­tre Cerescul Părinte: „Dum­ne­ze­u­le, milostiv fii mie, păcătosului!“ Rugăciunea nu trebuie s-o tran­sformăm într-o etalare ob­se­­­sivă a virtuţilor ori a faptelor noas­tre bune, chiar de ar fi mul­te, căci niciodată nu am putea spu­ne că ne-am rugat suficient, ne-am pocăit destul, ne-am plâns greşelile din cale-afară. Du­minica Fiului risipitor ne pu­ne la îndemână o a doua armă du­hovnicească prin care să sece­răm din rădăcină neghinele din su­fletul nostru. Emoţionanta po­ves­te a fiului nechibzuit ne-a în­ţe­­lepţit asupra unicei modalităţi de însănătoşire din boala pri­ci­nu­i­tă de păcat: pocăinţa. Or­to­do­xia nu cunoaşte o altă posibili­ta­te de vindecare a rănilor să­pa­te adânc în noi în timpul rătă­ci­ri­­lo­r pe înghimpoasele cărări ale pă­catului. Doar prin pocăinţă, prin mărturisirea sinceră la sca­u­nul Sfintei Taine a Spovedaniei ni se deschide drumul spre lea­cul ce oferă nemurire, Sfânta Îm­părtăşanie. Duminica trecu­tă, numită a Înfricoşatei Ju­de­căţi, ne-a arătat Hristos încă o stra­tagemă ca să izbândim în bă­tălia către care purcedem. Mi­los­tenia constituie calea les­ni­cioa­­să de a deveni, după cum a­fir­ma dumnezeiescul părinte Hri­sostom, asemenea cu A­pos­to­lii. Am reţinut că a face bine, pen­tru creştinul adevărat, nu es­te o chestiune de bonton, ci a­du­ce nădejdea răsplătirii din par­­tea Mântuitorului, la a doua Sa venire. Sfântul Chiril al Ieru­sa­limului ne lămureşte în acest sens: „Rădăcina oricărei fapte bu­ne este nădejdea în înviere. Aş­teptarea răsplăţii întăreşte su­fletul spre fapta bună“. În du­mi­­nica de dinaintea debutului Sfân­tului şi Marelui Post, a izgo­ni­­rii lui Adam din rai, numită „a ier­tării“, Domnul ne reaminteşte câ­teva sfaturi de căpătâi: să de­ve­­nim milostivi, să ne rugăm, iar gândul la bucuria răsplătirii să ne dea curaj şi putere. Să re­ţi­nem din Evanghelia zilei încă un lucru: să iertăm tot ce avem îm­potriva fratelui, căci, de nu vom ierta, nici noi nu vom putea nă­dăjdui la iertarea Părintelui Ce­resc (Matei 6, 14-15).

Odată cu trecerea acestei zi­le, se sfârşeşte perioada de „in­s­­truc­ţie“ duhovnicească. În­trar­maţi şi în­tăriţi sufleteşte, cu ochii a­ţin­tiţi către biruinţa fi­nală, de mâi­ne vom porni răz­boi împotriva pă­catelor, a tot ce ne desparte de iu­­birea nes­fâr­şi­tă a lui Dum­ne­zeu.

Deşi societatea contempora­nă, tributară mentalităţii consu­mis­te, se căzneşte să transforme ori­ce perioadă liturgică din an, atât de importantă în evoluţia noas­tră spirituală, într-un „produs“, să nu uităm esenţialul: noi nu postim ca să ne detoxifiem. Pos­tul ortodox nu trebuie gândit ca o ecologie corporală sau body-e­cology. Că postirea are şi astfel de urmări este o dovadă că tra­di­ţia ortodoxă statornicită de Sfin­ţii Părinţi ne conduce către o vie­ţuire echilibrată aici, învă­ţân­­du-ne să ne pregătim pentru Veş­nicie. Noi urmărim prin post ne­utralizarea patimilor: a egois­mu­lui, invidiei, răutăţii, calomniei ori a altor răutăţi ce ne că­tră­nesc fiinţa, aruncând-o într-o te­nebroasă existenţă. Cre­din­cio­sul nu doreşte, prin ajunare, re­gla­rea greutăţii corporale, nici în­­suşirea unei deprinderi mon­de­­ne, ci înnoirea sa du­hov­ni­ceas­că, dezrobirea din temniţa cea înfricoşătoare a pornirilor şi gân­durilor întunecoase. Postul di­feră de o simplă dietă, deve­nind un act de cult, căci îm­pu­ţi­năm hrana biologică şi o sporim pe cea duhovnicească. El ne îm­pros­pătează trăirea, simţirea, ne sfinţeşte existenţa, ne spo­reş­te luciditatea în gestionarea re­la­ţiei cu Dumnezeu, cu semenii ori cu mediul înconjurător ca spa­ţiu dat nouă în stăpânire de Dom­nul, ca să-l transformăm în­tr-un laborator duhovnicesc, lu­crând cu meticulozitate, res­pect şi năzuinţă la mântuirea noastră.

Debutul postului ne propune, a­şa­dar, apelul Bisericii la ne­vo­in­ţă şi mai multă rugăciune pen­tru îndreptare, spre reabili­ta­rea fiinţei umane căzute în pă­cat şi redobândirea „frumuseţii ce­lei dintâi“. Parcurgând cele şap­te săptămâni ce vor urma, nu facem decât să ne înscriem la cursurile unei şcoli duhovniceşti, în­văţând să iertăm, să fim mi­los­tivi, dar învăţând şi ce în­seam­nă pocăinţa şi smerenia. Pe lân­gă aspectul alimentar, postul de­plin ne îndeamnă la luptă du­hov­nicească, la mai multă ru­gă­ciu­ne, la citirea Sfintei Scripturi, a Sfinţilor Părinţi, la pelerinaje re­ligioase, la cercetarea mai dea­să a duhovnicilor şi părinţilor îm­bunătăţiţi spre tămăduirea de tot ce ne subjugă şi ne robeşte ini­ma, îndepărtându-ne de Dum­­nezeu şi de scopul ultim al vie­ţuirii noastre pământene, mân­tuirea. Gândind la toate a­ces­tea, să postim cu bucurie du­hov­nicească, nu cu întristare, căci postul nu ne slăbeşte, nici nu ne îmbolnăveşte, ci dimpo­tri­vă, ne însănătoşeşte, ne între­mea­ză, apropiindu-ne de Hris­tos, Mântuitorul nostru, şi de slă­vită Învierea Lui.