Recent, a fost publicat volumul „Fiţi şi voi înşivă sfinţi în toată petrecerea vieţii”, editat de părinţii de la Chilia Românească a Sfântului Ipatie din Sfântul Munte. Cartea descrie înaintarea
Un alt proxenet deghizat în apostol: Larry Flynt
În seria falselor iconicizări întreprinse de Hollywood în cadrul programului de impunere a viciului ca virtute şi reper valoric social, se înscrie şi drama biografică Scandalul Larry Flynt /People versus Larry Flynt. Realizată în 1996, cu mult înaintea biopicului Kinsey (2004), despre care am vorbit de curând, biografia întemeietorului revistei pornografice Hustler şi al unui întreg trust de industrie porno, beneficiază de atuul baghetei regizorale a lui Milos Forman, veteranul Noului Val Ceh, impus în America cu Zbor deasupra unui cuib de cuci, Hair şi Amadeus. Cineast preocupat în mod constant de tema libertăţii sociale, partizan a tot ce înseamnă „dictatura tinerei generaţii“ (să ne amintim de legendarele sale filme din patrie, de la Dragostele unei blonde la Taking off), maestrul ceh nu a trebuit să se lase prea mult convins pentru a face un film pretins a fi despre dreptul la liberă exprimare. Obişnuit a lucra după textele altora, din care a ştiut să scoată, nu o singură dată, filme de mare strălucire, Forman preia fără multe comentarii scenariul lui Scott Alexander şi Larry Karaszewski despre ascensiunea celebrului mogul al sexului, care în acelaşi an 1996 îşi publica un volum autobiografic.
Fără a fi o capodoperă, filmul lui Forman este mai degrabă o punere în scenă a pledoariilor lui Flynt şi ale avocaţilor săi (în film, doar unul: Alan Isaacman) pentru democratizarea obscenităţii, decât o peliculă de autor în adevăratul sens al cuvântului. Bazat, în mare măsură, pe numeroasele procese avute de milionarul pornograf, Scandalul Larry Flynt nu este atât un film despre sex şi industria aferentă, cât unul despre folosirea abuzivă a dreptului la libertatea de exprimare, aşa cum este el stipulat în Primul Amendament al Constituţiei americane, în slujba îmbogăţirii prin exploatarea desfrâului. Speculaţiile sale juridice, subţiri şi lipsite de scrupule, nu sunt demontate de nimeni.
Asupra acestor aspecte insistasem în cronica polemică din pagina „Calea, Adevărul şi Viaţa“ a ziarului Ziua, pe care i-am făcut-o filmului imediat după lansarea în România, şi anume asupra perversităţii sale juridice, bazată pe interpretarea tendenţioasă a legii, împrumutată din pledoariile apărării proceselor lui Flynt, în care interesul personal al îmbogăţirii prin exploatarea imoralităţii era prezentat drept interes public de apărare a valorilor Constituţiei, în speţă aceea a libertăţii, iar Flynt, dintr-un proxenet fără scrupule şi abil om de afaceri, devenea un brav apărător al drepturilor omului.
Şi dacă, în ordinea mârşăviei, este de înţeles că Flynt şi avocaţii săi i-au construit acestuia statuie în faţa instanţei şi a presei, închizând cu sofisme patriotard-moraliste gura societăţii civile şi a reprezentanţilor Bisericii (Baptiste), este greu de înţeles ca aceeaşi unilateralitate să fie preluată şi de film, iar lupii moralişti să-şi continue nestingheriţi urcuşul spre soclu, în costume de oaie. Şi totuşi, cu ajutorul unui aparat de promovare foarte bun (incluzând afişul filmului - o mostră de manipulare prin imagine şi uz sacrileg de simboluri creştine şi naţionale), înghiţit pe nemestecate de presa internaţională, care s-a grăbit unanim să susţină filmul, chiar asta s-a întâmplat.
Pelicula îşi are locul bine stabilit în istoria cinematografului american al anilor â90 şi nu merită revăzută (decât de cei interesaţi în problematica manipulării). Ea împleteşte povestea ascensiunii protagonistului său (de la proprietarul unui obscur club de striptease la patronul celei mai agresive, murdare şi bine vândute reviste porno din ţară, ulterior al celui mai prosper trust al aceleiaşi industrii din SUA), cu numeroasele procese pentru obscenitate (confruntările cu activiştii creştini şi în special cu redutabilul său inamic, pastorul baptist Jerry Falwell - centrul ideologic de greutate al filmului) şi cu viaţa sa de familie, idilizată la maximum. Aceasta, în aparenţă un element fundal în cadrul poveştii, este subiectul celei mai consistente mistificări şi cea care realmente ne apropie afectiv personajul: din cinci soţii oficiale ale eroului real, în film rămâne una - o stripteuză narcomană, prezentată ca soţie iubitoare şi parteneră fidelă de viaţă.
Ca orice biopic de succes, filmul beneficiază de partituri excelente ale actorilor principali - Woody Harrelson şi cântăreaţa rock Courtney Love, care efectiv şi-au pus sufletul pe tavă pentru a-şi recosmetiza şi înnobila personajele, cu care împărtăşesc o bună parte din convingeri (în privinţa drogurilor, a libertinismului, anarhismului social şi a repulsiei faţă de creştinism). Iar Milos Forman decupează, tendenţios şi servil, exclusiv clişeele biografice apte să-i glorifice protagoniştii, neoferindu-le nici o şansă morală (ca într-un film prost) adversarilor lor.
Între timp, praful s-a aşternut pe peliculă, dar eroul ei continuă să prospere şi să desfăşoare, pe lângă munca „de toate zilele“, şi o intensă activitate mediatică de susţinere a cauzei sale. Astfel, în 2009, în toiul crizei, Larry Flynt îi cerea Congresului SUA să aloce 5 bilioane de dolari pentru salvarea industriei de divertisment pentru adulţi (benignă formulare!), pe care o prezenta drept cheia sănătăţii sociale a Americii, iar în vara aceasta tocmai a sărbătorit 40 de ani de „apostolat sexual“ al celebrei reviste - glorie care îi rămâne datoare în destulă măsură şi lui Milos Forman.