Sfânta Muceniţă Ecaterina este prăznuită în Biserica Ortodoxă pe 25 noiembrie, iar printre puţinele biserici ocrotite de jertfelnicia eruditei Ecaterina, născută într-o familie de rang înalt din Alexandria Egiptului, se numără cea din satul ieşean Ulmi. Deşi se află pe drumul Hârlăului, la 50 km de Iaşi, cel mai vechi sat al comunei Belceşti îşi scrie în continuare istoria în tihnă. Asemenea muceniciei Sfintei Ecaterina, oamenii de aici au tras din greu să scoată ochii în lume, dar au răzbit cu ajutorul a trei mari piloni pe care s-au sprijinit: familia, şcoala şi Biserica.
Când se împiedică formarea unei vieţi
În timpurile în care trăim, toată lumea a auzit de metodele de contracepţie modernă, iar majoritatea femeilor tinere chiar au şi apelat la ele. Astăzi, pastilele contraceptive sunt la îndemâna oricui, însă consecinţele folosirii acestor pilule pot fi de multe ori nefericite, dacă ne gândim la bolile care pot rezulta din cauza consumului acestor pastile, inclusiv sterilitate. Pe lângă toate acestea, se adaugă şi faptul că nu se dă nici o şansă formării şi dezvoltării unei vieţi.
Pastilele contraceptive au la bază hormoni artificiali care împiedică formarea unei sarcini, oprind ovulaţia, chiar dacă bărbatul şi femeia întreţin relaţii intime. Acţiunea anticoncepţionalelor va înceta în momentul în care se întrerupe administrarea pilulelor. Conform statisticilor, aproximativ 85 milioane de femei din întreaga lume folosesc anticoncepţionale orale. Pilulele şi-au făcut apariţia după cel de-al Doilea Război Mondial şi din anul 1965 au început să fie utilizate pe scară largă, întâi în SUA şi apoi în Anglia. În România, pastilele anticoncepţionale au început să fie folosite din 1990, deoarece în timpul regimului comunist, mai ales în intervalul 1966-1989, când era în vigoare faimosul decret care interzicea întreruperea sarcinii, nu se putea vorbi de aşa ceva. Ilegal, în acea perioadă, cine avea rude sau posibilitatea de a călători în ţările din blocul comunist, putea să obţină produse de contracepţie din fosta URSS, Ungaria şi Bulgaria. Aceste pastile nu sunt singurele care pot împiedica formarea unei sarcini. Femeile, şi chiar bărbaţii, mai au la dispoziţie şi alte metode de contracepţie, precum steriletul, spermicide, prezervativul, sterilizarea ambilor parteneri. Observăm că această contracepţie modernă a făcut posibil un anumit libertinaj sexual, în timpurile moderne, între sex şi procreare existând clar o ruptură. Sexualitatea a devenit o plăcere care nu mai este asociată căsătoriei, găsindu-şi loc şi în afara cuplului conjugal. Ca o consecinţă a folosirii metodelor de contracepţie putem găsi clar şi începerea vieţii sexuale încă din adolescenţă, de la vârsta de 15-16 ani. Acum, tinerii pot întreţine relaţii intime oricând doresc, fără a sta cu teama unei sarcini nedorite. Conform statisticilor, tot mai multe adolescente folosesc pilule contraceptive, cu acordul părinţilor, care gândesc că e mai bine ca fiica lor să prevină o sarcină, decât să rămână gravidă la o vârstă fragedă. De altfel, sloganul anticoncepţionalelor este "mai bine să previi, decât să avortezi". În mod sigur, avortul este cel mai crud lucru pe care îl poate face o femeie. Însă nici folosirea acestor pilule nu este un lucru tocmai etic şi moral, pentru că aceasta nu face decât să împiedice formarea şi dezvoltarea unei vieţi care, dacă s-ar naşte, ar aduce bucurii şi satisfacţii. Tragedia secolului: sărăcirea în vieţi omeneşti Jurnalele de ştiri prezintă periodic statistici care se efectuează pe tot globul pământesc, observând astfel că în ţările moderne, capitaliste, numărul naşterilor este din ce în ce mai mic, iar populaţia scade de la an la an. Şi ţara noastră se confruntă cu aceeaşi problemă încă din anii 1990. Aşadar, o altă consecinţă negativă a folosirii metodelor de contracepţie este scăderea masivă demografică în ţările industrializate, care sunt formate dintr-o populaţie preponderent îmbătrânită. Cu toate acestea, ştiinţa caută noi metode de perfecţionare a tuturor acestor metode contraceptive şi nu putem să nu ne întrebăm ce se va întâmpla cu generaţiile viitoare. Se poate spune că marea tragedie a secolului în care trăim este sărăcirea în vieţi omeneşti, care ar fi trebuit să se nască, însă nu li s-a mai dat şansa. Femeile nu iau în calcul că folosirea contraceptivelor, pe termen lung, poate duce la boli serioase de circulaţie a sângelui, hemoragii cerebrale, tulburări psihice şi chiar cancer şi sterilitate. Multe femei care au folosit anticoncepţionale nu au mai putut avea copii, apelând ulterior la tratamente de fertilizare chinuitoare şi costisitoare şi chiar la metoda fecundării in vitro, pentru a rămâne însărcinate. În multe cazuri, din păcate, aceste tratamente au fost în van. Preocupările în bioetică, din ce în ce mai prezente în scrierile teologilor În timpurile moderne, s-a mai uitat că cea mai bună metodă contraceptivă, folosită şi de strămoşii noştri, din cele mai vechi timpuri, este abstinenţa sexuală impusă de posturile şi de sărbătorile religioase. Pr. Paul Negoiţă, de la Biserica "Sfântul Apostol Andrei" din Buzău, ne-a vorbit despre cum priveşte Biserica zilelor noastre această problemă: "Preocupările în domeniul de bioetică sunt din ce în ce mai prezente în scrierile teologilor ortodocşi. Aplicarea spre acest domeniu este firească. Societatea actuală are nevoie de răspunsuri, iar Biserica are datoria de a reafirma permanent fundamentele moralei creştine. Chestiunea anticoncepţionalelor nu este una uşor de abordat. Evaluări medicale, circumstanţiale, morale creează dezbateri intense şi opinii multiple, multe dintre ele antagonice. Cu tot darul înţelegerii pe care Biserica îl are, acceptarea sau respingerea unor fenomene de genul acesta, deoarece trebuie să recunoaştem că este un fenomen consumul de anticoncepţionale, fenomen care îşi găseşte cele mai diverse motivaţii practice şi medicale, se grevează pe unul dintre cele trei scopuri fundamentale ale instituţiei căsătoriei - procreaţia. Din acest punct de vedere, Biserica se exprimă foarte clar arătând că orice încercare de suprimare a vieţii ce pulsează într-un organism uman este un mod evazionist de a lucra sinergic cu darul lui Dumnezeu, de a fi copărtaşi la creaţie. Trebuie precizat faptul că folosirea anticoncepţionalelor, din punct de vedere moral, are un efect negativ. Relaţiile se transformă doar într-un act carnal, iar împlinirea dragostei prin procreare nu mai are loc. Dragostea celor doi soţi se multiplică după modelul iubirii trinitare. De aceea, Biserica nu poate privi cu îngăduinţă folosirea anticoncepţionalelor".