Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate De ce avem nevoie de presă creştină?

De ce avem nevoie de presă creştină?

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Societate
Un articol de: Otilia Bălinișteanu - 09 Octombrie 2010

Începutul şi sfârşitul de an 2010 marchează cinci ani de existenţă a primului cotidian creştin din România, "Ziarul Lumina", şi a săptămânalului "Lumina de Duminică". Încă de la apariţia acestor două publicaţii a existat întrebarea: De ce e nevoie de o presă creştină în România zilelor noastre? Astăzi încercăm să aducem în faţa dumneavoastră argumentele care au stat la baza înfiinţării instituţiilor de presă scrisă şi audiovizuală, cu girul şi binecuvântarea Bisericii.

În buna tradiţie a Bisericii Ortodoxe Române, cea care a găzduit în ograda sa, de-a lungul vremurilor, nu numai primele şcoli, ci şi primele tiparniţe, noutăţi tehnice greu de egalat în epoca primelor cărţi tipărite, apariţia Radio TRINITAS, apoi cotidianul "Lumina", urmat de săptămânalul "Lumina de Duminică", apoi TRINITAS TV şi Agenţia de Presă BASILICA fac parte dintr-un firesc demers de a face misiune cu tot ce ştiinţa şi tehnica ne pun la îndemână în fiecare perioadă a istoriei.

Toate aceste canale media au umplut, la momentul apariţiei lor, un gol existent în audiovizual şi presă scrisă. Efervescenţa unei pieţe libere a presei, libertatea cuvântului atât de mult aşteptată după evenimentele din 1989 au dus, în doar câţiva ani, la tabloidizarea presei din România, transformând buletinele de ştiri şi ediţiile ziarelor generaliste într-un apocaliptic jurnal al "ştirilor de la ora 5".

Se simţea, deci, nevoia reală a unei prese de "good news", a unui mesaj de linişte, care să fie completat şi de evenimentul religios, prezentat publicului cu elemente jurnalistice, aspect pierdut complet din vedere în presa laică. "A fost şi este nevoie de presă creştină pentru că Biserica face misiune şi Îl propovăduieşte pe Mântuitorul Hristos prin toate mijloacele. Prin urmare, presa creştină este un instrument necesar. Dacă stăm să ne gândim bine, unul dintre periodicele cu apariţie îndelungată în România este unul bisericesc, "Telegraful Român", care este editat fără întrerupere de peste o sută de ani. Ulterior, s-au înfiinţat şi alte periodice, multe dintre ele fiind însă de strictă specialitate. Până la Revoluţie au fost tipărite diverse publicaţii ale Patriarhiei şi mitropoliilor, în care erau publicate informaţii la care nu avea acces publicul larg. Oamenii obişnuiţi nu au nevoie de studii de exegeză bisericească, ci de informaţii care să vină în întâmpinarea unor probleme concrete cu care ei se confruntă", explică prof. univ. dr. Vasile Răducă, secretarul Comisiei de Bioetică a Patriarhiei Române.

Canalele media creştine, adeptele unei prese de "good news"

În presa audiovizuală, Radio TRINITAS şi-a îndeplinit misiunea de a ajunge la sufletele creştinilor, printr-un alt gen de grilă de emisiuni, încă de la prima sa transmisiune, la 17 aprilie 1998.

Pe 7 februarie 2005, cu binecuvântarea Prefericitului Părinte Patriarh Daniel, pe atunci mitropolit al Moldovei şi Bucovinei, apărea cea dintâi ediţie a "Ziarului Lumina", primul cotdian creştin al lumii ortodoxe, cel care avea să constituie o premieră în presa scrisă românească din perspectiva abordării. Aşa cum spunea Florin Zamfirescu, cel care a fost directorul editorial al publicaţiilor "Lumina" şi unul dintre fondatorii acestora, într-o dezbatere pe tema nevoii de presă creştină, difuzată la Radio TRINITAS pe 23 martie 2006, "publicaţiile "Lumina" abordează stilul presei de "good-news". Ce avem noi în plus? Avem actualitatea religioasă. În Biserică se întâmplă evenimente de interes. Există, de asemenea, o opinie care vine dinspre Biserică spre societate, care este uneori surprinzătoare şi mult mai interesantă decât cea a clasicilor comentatori. E un suflu nou, în care nu este nimic artificial".

La numai câteva luni de la apariţia cotidianului, pe 16 octombrie 2005, se tipărea şi primul număr al "Luminii de Duminică", un săptămânal de spiritualitate şi atitudine creştină.

Necesitatea de a oferi creştinului român un mesaj închegat, din care să nu lipsească evenimente din viaţa Bisericii, dar nici informaţiile utile din viaţa de zi cu zi şi care să pună accent şi pe aspectul formativ a primit răspunsul cel bun odată cu înfiinţarea pe 27 octombrie 2007, cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, a Centrului de Presă BASILICA al Patriarhiei Române, cel care avea să cuprindă, pe lângă birou de presă, radio şi presă scrisă, un post de televiziune (TRINITAS TV), precum şi o agenţie de ştiri (BASILICA).

Presa creştină, legată strict de misiunea Bisericii

Biserica, cea mai credibilă instituţie în sondajele de opinie, are nevoie de o presă care să răspundă aşteptărilor creştinilor săi, atât sub aspect informativ, dar mai ales formativ, de o presă care să transmită un mesaj accesibil cititorului de rând, într-un mod onest, fără a trunchia informaţiile. În plus, fie că e vorba de ziar, radio sau televiziune, fiecare dintre acestea constituie o "poartă" prin care cuvântul lui Dumnezeu pleacă spre lume, conturând caracterul profund misionar al acestor instituţii media ale Bisericii. "Este nevoie de o informaţie care să fie foarte accesibilă omului obişnuit. Într-o lume care pare a nu se interesa prea mult de adevărul Mântuitorului, Biserica are absolută nevoie de o presă bisericească, indiferent că este scrisă sau audiovizuală. Biserica are nevoie de presă pentru a-şi face cunoscut mesajul într-o formă cât mai accesibilă, către toate categoriile sociale, indiferent de costurile pe care le presupune. Există o presă creştină mai elaborată din punct de vedere teologic, o presă care comunică studii de teologie şi o alta cu un limbaj accesibil, care răspunde prompt unor probleme de interes general ("Ziarul Lumina", posturile de radio şi de televiziune ale Patriarhiei). Avantajul acestui tip de presă constă în faptul că pe diverse canale, la diverse nivele, abordează o problematică mult mai variată decât studiile de specialitate", consideră pr. prof. univ. dr. Vasile Răducă, secretarul Comisiei de Bioetică a Patriarhiei Române.