Medicina de urgență este o specializare deosebită între cele din acest domeniu vast care are în vedere vindecarea omului. Una e să fii medic legist, medic de familie, medic de medicina muncii și cu totul altceva să lucrezi în UPU (Unitatea de Primiri Urgențe). Aici intri fie pentru că ai un spirit de jertfelnicie ieșit din comun, fie ai nevoie de adrenalină și nu o găsești decât în contact cu situațiile dificile. În UPU gărzile sunt... gărzi adevărate. Nu ai timp nici să te uiți pe geam și să-ți spui: Hmmm, deja s-a făcut dimineață. Uneori te duci cu mâncarea pe care ai adus-o de acasă neatinsă. Un medic de urgență seamănă cu un pilot de supersonic, ia deciziile corecte nu în minute, ci în secunde. Doctorița Diana Cimpoeșu e șefa UPU de la Spitalul „Sfântul Spiridon” din Iași, dar și profesoară la UMF „Gr. T. Popa” din capitala Moldovei. Despre o gardă mai puțin obișnuită, petrecută de Crăciun, ne povestește domnia sa în materialul de față.
O faptă bună care nu te costă nimic
Taxele şi impozitele tot mai mari, datoriile în bănci, lipsa locurilor de muncă, toate acestea îi determină pe mulţi români să-şi vadă doar propriile necazuri, fără să mai aibă ochi pentru suferinţa altora. Totuşi, există o modalitate prin care fiecare dintre noi, cu un venit cât de modest, poate contribui, fără nici un cost suplimentar, la îmbunătăţirea vieţii unor categorii defavorizate, la protejarea mediului sau la susţinerea tinerilor talentaţi. Matematica celor 2% este cheia.
Conform Codului Fiscal, persoanele fizice au posibilitatea să direcţioneze doi la sută (2%) din impozitul pe veniturile obţinute în anul anterior către o entitate nonprofit (asociaţie, fundaţie sau federaţie), unităţilor de cult, precum şi pentru acordarea de burse private. Mai exact, orice persoană care are venit(uri) poate decide în mod direct destinaţia unei sume reprezentând până la 2% din impozitul anual din venitul net pentru susţinerea unui ONG sau a unei biserici sau a unui fond destinat burselor de studii. Direcţionarea banilor proveniţi din impozitul plătit de contribuabili către stat este o opţiune, nicidecum o obligaţie, şi nu le afectează veniturile lunare. Dacă banii nu sunt folosiţi în această manieră, aceştia rămân statului. De dumneavoastră depinde să contribuiţi activ la eficientizarea cheltuirii banului public provenit din impozitul pe care îl plătiţi! Educaţia, protecţia mediului sau a animalelor, cultura, cercetarea, sănătatea, serviciile sociale sunt doar câteva din domeniile pentru care un procent din impozitul dumneavoastră poate însemna enorm. Alegerea ONG-ului Este foarte importantă selectarea organizaţiei căreia îi oferiţi cei doi%. Pentru ca banii să fie cheltuiţi cu folos, trebuie să vă asiguraţi că ajung într-o organizaţie eficientă şi transparentă. Înainte de a opta pentru un domeniu şi o organizaţie, ar fi bine să obţineţi răspunsurile la următoarele întrebări: Aţi auzit de organizaţie din surse demne de încredere? Cunoaşteţi rezultatele bune ale acesteia, vreun evaluator independent sau un fost beneficiar al serviciilor organizaţiei care să vă dea detalii în acest sens? Organizaţia îşi desfăşoară activitatea în mod transparent; vă oferă cu uşurinţă informaţii financiare sau despre numărul şi natura beneficiarilor săi? De asemenea, trebuie să obţineţi numele organizaţiei, codul de identificare fiscală (codul fiscal), contul organizaţiei în format IBAN, date necesare pentru completarea ulterioară a unor formulare. Completarea formularelor corespunzătoare ONG-ului ales Cei care au venituri doar din salarii vor completa formularul 230 ("Cererea privind destinaţia sumei reprezentând până la 2% din impozitul anual"). Dacă sunteţi PFA, IMM sau aveţi venituri suplimentare din alte surse decât salariul, trebuie să completaţi formularul 200 ("Declaraţie privind veniturile realizate"). Ambele formulare se completează în două exemplare. Copia se păstrează de către contribuabil. Depunerea formularelor Formularul 230, împreună cu o copie a fişei fiscale pe anul precedent, obţinută de la angajator, va fi trimis, până la data de 15 mai, la Administraţia Financiară a sectorului/municipiului în raza căruia aveţi domiciliul stabil. Tot până în 15 mai anul acesta se va depune şi formularul 200. Dacă domiciliul stabil este în altă localitate decât cea în care contribuabilul locuieşte, acesta poate trimite formularul poştal, într-un plic recomandat, pe adresa Administraţiei Financiare din localitatea sa de domiciliu (stabil). Termenul-limită este 15 mai 2011. Persoanele fizice care au obţinut venituri atât din salarii, cât şi din alte surse vor trebui să completeze ambele formulare: 230 şi 200. Au nevoie de ajutorul dumneavoastră Puteţi susţine fără nici un cost suplimentar instituţiile bisericeşti cu scop misionar din cadrul Patriarhiei Române sau una din organizaţiile neguvernamentale de mai jos: - Ziarul Lumina - Radio Trinitas - TV Trinitas - Organizaţia EMMA - Asociaţia Pro-vita Media - Asociaţia Pro-vita pentru Născuţi şi Nenăscuţi Bucureşti - Federaţia Filantropia - organizaţie privată nonprofit, care funcţionează cu binecuvântarea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române. Membri: Asociaţia "Diaconia" Bucureşti Fundaţia "Solidaritate şi Speranţă" Iaşi Asociaţia "Vasiliada" Craiova Fundaţia "Filantropia" Timişoara Fundaţia Filantropică Medical-Creştină "Christiana", filiala Cluj Asociaţia "Filantropia Ortodoxă" Alba-Iulia Asociaţia Filantropică Creştin-Ortodoxă "Sfântul Vasile cel Mare" Galaţi Asociaţia "Matei Basarab" Slobozia Fundaţia "Sfântul Sava" Buzău Asociaţia "Letca Nouă" Giurgiu Asociaţia "Filantropia" Severin Fundaţia "Episcopul Melchisedec", filiala Bacău Misiunea Socială "Diaconia" (Republica Moldova) Asociaţia "Filantropia" Oradea Asociaţia "Filantropia Porolissum" Zalău Asociaţia "Filantropia Ortodoxă" Sibiu