Sfânta Muceniţă Ecaterina este prăznuită în Biserica Ortodoxă pe 25 noiembrie, iar printre puţinele biserici ocrotite de jertfelnicia eruditei Ecaterina, născută într-o familie de rang înalt din Alexandria Egiptului, se numără cea din satul ieşean Ulmi. Deşi se află pe drumul Hârlăului, la 50 km de Iaşi, cel mai vechi sat al comunei Belceşti îşi scrie în continuare istoria în tihnă. Asemenea muceniciei Sfintei Ecaterina, oamenii de aici au tras din greu să scoată ochii în lume, dar au răzbit cu ajutorul a trei mari piloni pe care s-au sprijinit: familia, şcoala şi Biserica.
Provocările mediatice la adresa familiei creştine
Viteza cu care media a acaparat exponenţial spaţiul social are un impact major asupra mediului familial. Practicarea unei vieţi familiale creştine autentice, în tumultul mediatic actual, este serios pusă la încercare de provocări mediatice.
Anul 2011 a fost declarat de către Sfântul Sinod ca Anul Sfântului Botez şi al Sfintei Cununii în Biserica Ortodoxă Română, deoarece familia este locul primordial în care fiecare persoană creşte şi îşi defineşte personalitatea. Actualmente, asistăm la un "bombardament informaţional" incisiv al mijloacelor media. Statisticile arată că fiecare individ primeşte, zilnic, o cantitate de informaţie echivalentă cu cea cuprinsă în 147 de ziare, de 5 ori mai multă informaţie decât primea în 1986. Care sunt riscurile la adresa familiei? "O imagine face cât o mie de cuvinte." Nicăieri nu se regăseşte mai bine folosit acest principiu ca în propagarea mediatică a sexualităţii. Cercetătorul Virgiliu Gheorghe arată că pornografia a devenit o maladie a secolului, schimbând dragostea dintre soţi în aversiune, deoarece 40% dintre "dependenţii de sex" ajung la divorţ. La cei necăsătoriţi, pornografia reduce dorinţa de a întemeia o familie şi de a avea copii, odată cu căutarea erotismului şi a "uniunilor consensuale". Dependenţa de pornografie duce adeseori la deviaţii sau perversiuni sexuale fie în cadrul familiei, fie în afara ei, crescând astfel şi gradul de infidelitate al soţilor. Totodată apare degradarea socială, lumea copilăriei este distrusă, iar tinerii dependenţi ajung la un mod de viaţă profund viciat. Mai mult, pornografia afectează negativ natalitatea, ceea ce constituie un alt mod de sterilizare a populaţiei. Desacralizarea Tainei Cununiei prin secularizarea media Media promovează un stil de viaţă caracterizat de libertinism, consumism, senzualitate şi egocentrism. Astfel se ajunge, în cadrul familial, la individualism, izolare şi chiar utilitarism. Mai mult, repetarea unor sloganuri în presă duce la însuşirea nocivă a acestora în cadrul vieţii de familie, prin efectul de mimetism. Promovarea şi încurajarea mediatică a divorţului este un atentat la unitatea familiei. Adeseori viaţa de familie este prezentată în media ca o corvoadă, iar divorţul ca modalitate de a scăpa de "obligaţii" şi de a te descătuşa. Simultan, mass-media a reuşit teribila şi grobiana transformare a divorţului în spectacol sau propagandă ocultă. Media prezintă uneori un alt model de Taină a Cununiei, preluată din alte medii religioase, rezultând modificarea percepţiei asupra Tainei în Ortodoxie. Tot aici, observăm tendinţa de a se deplasa atenţia audienţei de la Taină la momentele adiacente: alegerea rochiei de mireasă, a invitaţiilor sau pregătirile culinare (ultima găselniţă a "cateringului de nunţi" este eliberarea porumbeilor albi, o grosolană manipulare a ideii de feciorie). Apoi, media nu vorbeşte deloc despre caracterul de agapă al mesei de după nuntă, transformând totul într-o petrecere în care patimile omeneşti sunt dezlănţuite. Media promovează rivalitatea între bărbat şi femeie, ca atac direct la comuniunea familială. Competiţia este intens stimulată de ispita slavei deşarte, deghizată în tentaţia de a se face cunoscut lumii, generând vedetismul. Dependenţa şi controlul mediatic ţin familia captivă O simplă observaţie arată că în multe din familiile creştine, televizorul domină adeseori spaţiul familial, uneori fiind prezent chiar în mai multe camere. Practic televizorul (calculatorul) tinde să devină, în multe cazuri, "icoana" la care mulţi se "închină". Apare astfel organizarea vieţii familiale în raport cu mesajele mediatice, care adeseori manipulează, după propriile interese, sugerând ce anume este important şi ce nu. Prin prisma teoriei "glonţului magic", mass-media reuşeşte să obţină reacţii imediate, asupra cărora individul are foarte puţin control voluntar. Scuzându-se jenant, reprezentanţii mass-media afirmă adeseori că aleg subiectele din viaţa reală, dar construiesc un cerc vicios: media propagă mesaje cu conţinut controlat, influenţând comportamentul social care, la rândul lui, devine subiect de presă. Violenţa deformează comportamentul Mesajele mediatice care conţin violenţă ajung să influenţeze comportamentul membrilor familiei. Statisticile arată că există o legătură directă între violenţa din media şi violenţa reală, dată de predispoziţia oamenilor de a imita comportamentele violente. O analiză a 230 de studii experimentale, cu mai mult de 1 milion de oameni expuşi violenţei media, a constatat un nivel înalt şi variat de comportamente agresive în special în rândul copiilor şi adolescenţilor. Soluţia o constituie aplicarea unui discernământ mediatic familial. Consiliul Pontifical pentru Comunicaţii Sociale recomandă părinţilor ca să înveţe să fie spectatori, ascultători şi cititori conştienţi, utilizând cu prudenţă mass-media în casă, rezistând tentaţiei simplificatoare a pasivităţii, presiunii criticismului şi exploatării comerciale. Preafericitul Părinte Patriarh Daniel remarca faptul că, azi, mijloacele de comunicare în masă cultivă patimile egoiste, ura şi violenţa, devenind nocive din punct de vedere spiritual. Ele cauzează degradarea persoanei şi a vieţii umane de familie, în societate şi între naţiuni. Tocmai de aceea, prin componentele sale mediatice, Biserica are misiunea de a comunica familiei creştine valorile autentice ale credinţei.