Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop‑vicar patriarhal, s‑a aflat duminică, 22 decembrie 2024, în mijlocul credincioșilor parohiei bucureștene Udricani, unde a săvârșit Sfânta Liturghie.
O lumină pe care întunericul n-a putut să o cuprindă
Naşterea în ceruri a părintelui Justin Pârvu, survenită în ziua de 16 iunie din anul mântuirii 2013, s-a răspândit ca un fulger de la o margine la alta a Ortodoxiei româneşti şi nu numai. Pentru că am avut şansa de a cunoaşte destul de bine pe acest om minunat şi pururea inspirat de Dumnezeu, am simţit şi eu, cum era firesc, fiorul rece al sentimentului despărţirii de cineva care a fost iubit şi preţuit pentru calităţile sale excepţionale.
În ziua de joi, 20 iunie, am fost prezent la funeraliile părintelui din Mănăstirea „Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil“ de la Petru Vodă, ctitoria sa, la care au participat sute de preoţi, călugări şi călugăriţe şi zeci de mii de credincioşi. În acest context mi-am reaşezat gândurile şi m-am hotărât să schiţez un portret din cuvinte acestui mare avvă, cu prilejul eliberării sale din „temniţa acestei lumi efemere“. Nu mă voi referi decât la activitatea misionară a părintelui, până în decembrie 1989. Pentru că puţini mai suntem dintre cei ce au trăit în mănăstiri pe acele timpuri, şi am fost martori la cum era înţeleasă şi cum se făcea misiune atunci.
Restaurator de temple ale Duhului Sfânt
Pe părintele Justin Pârvu l-am cunoscut în anii de după eliberarea lui din temniţele comuniste, pe când era la Mănăstirea Secu. După cum se ştie, la eliberarea lui, după cei 16 ani de detenţie, părintele Justin se afla în afara închisorii, dar nu era liber şi de griji. Unde să se ducă!? Pe vremea aceea, astfel de oameni erau consideraţi paria societăţii. Nimeni nu-i primea, nici chiar membrii familiilor din care făceau parte. Mănăstirea Durău, unde-şi începuse viaţa monahală, era desfiinţată. Într-un final, s-au milostivit de el nişte vechi prieteni de pe valea Bistriţei şi l-au primit în casa lor, ajutându-l să-şi găsească un rost pentru a câştiga o bucată de pâine, muncind cinstit în pădurile Carpaţilor. Am avut prilejul să cunosc pe aceşti oameni, dar din raţiuni binecuvântate nu le voi spune aici numele. După o vreme, în anul 1964, a fost primit în obştea Mănăstirii Secu de stareţul de atunci, părintele Gherontie Nicolau şi de pr. Ciprian Zaharia, secretarul şi casierul acelei mănăstiri.
În anul 1969, am fost primit şi eu ca frate la Mănăstirea Sihăstria. Între ascultările pe care le-am avut era şi păstoritul mieilor mănăstirii. Adeseori coboram cu turma de la Sihăstria pe firul apei până în preajma Mănăstirii Secu. Intram uneori pentru a mă închina sau a primi o coajă de pâine ca să-mi potolesc foamea. Părintele Justin făcea parte din obştea acelor timpuri a Mănăstirii Secu. De pe atunci am simţit spiritul jertfelnic şi milostiv al părintelui. Avea misiunea să stea de vorbă cu pelerinii şi să răspundă la nevoile lor spirituale, dar uneori ajuta un alt părinte la stupina mănăstirii. Nu voi uita niciodată borcanul de miere pe care mi l-a oferit şi un colţug de pâine mănăstirească, precum şi cuvintele lui: „Măi frate, ia de-aici mierea asta şi te mai întremează că lungă şi anevoioasă e calea călugăriei către limanul mântuirii“. Da, mierea aceea mi s-a părut mai dulce decât orice altceva, pentru că era dată cu atâta dragoste.
Prin el am învăţat ce înseamnă îndelunga răbdare
Într-un fel sau altul, din 1974 până în anul 1985, am făcut parte din obştea aceleiaşi mănăstiri. Părintele Justin a fost transferat la Mănăstirea Bistriţa, iar eu, cu vreo 2-3 ani mai înainte, atunci când părintele Ioanichie a fost obligat să meargă la aceeaşi mănăstire. I-am urmat acestuia, dar m-am instalat la Schitul Tarcău, pe atunci pendinte de Bistriţa, pentru a nu fi în vizorul autorităţilor, deoarece eram prea tânăr.
În acea perioadă, Biserica era oprimată de regimul ateist comunist, totuşi misiunea ei nu a fost întreruptă total. Numărul mănăstirilor, precum şi al monahilor se redusese vertiginos, dar nu au dispărut. Biserica îşi continua existenţa şi misiunea sionând prin labirintul tenebros al societăţii. În sensul acesta pot spune că, deşi eram oprimaţi, eram, în acelaşi timp, atât de liberi. Mănăstirea era o oază de libertate, unde puteai să dai Cezarului ce e al Cezarului şi lui Dumnezeu ceea ce este a lui Dumnezeu.
Îmi amintesc că Mănăstirea Bistriţa, formal, era închisă. În 1979 erau vreo 10 călugări bătrâni care, între altele, aveau obligaţia să răspundă la nevoile spirituale ale celor peste 1.000 de familii din satele din jur: Bistriţa, Viişoara, Plopuşor, Sanatoriul Bisericani. Aproape toţi erau puşi sub vizorul ochiului autorităţilor opresoare. Între ei erau: părintele Martinean Conuţ, fostul stareţ de la Durău, Hrisostom Asavei, slobozit din puşcărie, Ioanichie Bălan, adus de la Sihăstria, părintele Justin, adus de la Secu. Pravila călugărească era redusă ca la o parohie. Însă, a binevoit Dumnezeu să fie aşezat stareţ, pe la sfârşitul acelui an, părintele Ciprian Zaharia. Pe atunci puterea politică avea un rol determinant în numirile personalului clerical şi monahal de conducere în Biserică. În 1980, ca tânăr licenţiat în teologie, am fost chemat de la Schitul Tarcău de noul stareţ, părintele Ciprian, să întăresc obştea de la acea mănăstire. Părintele Justin s-a bucurat mult. Îmi amintesc că în ajunul sărbătorii Sfinţilor Apostoli, din 29 iunie 1980, s-a oficiat privegherea pe larg. Am cântat-o la strană cu părintele Justin, iar ceilalţi bătrâni, sub protia părintelui stareţ, au slujit la altar. La sfârşitul privegherii, părintele Justin a cerut în mod expres noului conducător al mănăstirii să dea binecuvântare să se săvârşească în biserica voievodală a lui Alexandru cel Bun, după tipic, toată rânduiala, pravila călugărească, pentru că, spunea el, are de acum cine să cânte la strană. Aşa a fost! S-a reiterat de atunci pravila monahală, care se continuă până astăzi. Odată cu ea a reînflorit şi viaţa monahală. În acel an, la privegherea Sfântului Ilie Tesviteanul, am fost primul călugăr, după 30 de ani, tuns în monahism de părintele stareţ Ciprian. Părintele Ioanichie mă acompania sub mantia lui smerită către sfântul altar. Eu, emoţionat, ascultam de sub aceasta înaintând în genunchi pe piatra rece a bătrânei biserici către icoana Sfintei Ana, ascultând glasul părintelui Justin, care cânta din toată inima la strană cu lacrimi în ochi şi glasul tremurând Braţele părinteşti. Mi-a mărturisit mai târziu că avea şi el emoţie pentru că nu mai intonase această cântare de foarte mulţi ani.
Îmi amintesc, de asemenea, că la slujbă au participat şi câţiva intelectuali din Piatra Neamţ. După slujbă, un doctor se adresează părintelui Justin, zicându-i: „Părinte Justin, această cântare mi s-a părut mai suavă şi mai frumoasă decât Recviemul lui Mozart“. Mi s-a părut şi mie la fel, pentru că părintele Justin pe toate le făcea din toată inima şi din toată fiinţa sa.
Anii pe care i-am petrecut la Mănăstirea Bistriţa, în compania părintelui Justin, au fost determinanţi pentru viaţa mea monahală. Prin el am învăţat ce înseamnă îndelunga răbdare. Aceasta pentru că vedeam cum şiruri nesfârşite de oameni, din toate categoriile sociale, veneau la chilia lui pentru a-şi spune păsurile. Asculta pe fiecare şi pentru fiecare găsea un cuvânt de folos. Pe atunci, părintele Justin nu vorbea în biserică. L-am ascultat de multe ori, zi şi noapte la chilia lui care era permanent deschisă. Nu ştiu dacă omul acesta a ascuns ceva de cineva. Aveam impresia că viaţa lui se petrecea pe o scenă deschisă şi că fiecare faptă a sa era izvorâtă din lăuntrul său şi exprimată cu o naturaleţe pe care doar oamenii aleşi ai lui Dumnezeu o pot avea.
Acestea sunt câteva mărturii despre o viaţă plină de prezenţa lui Dumnezeu, despre o viaţă a unui teofor ce a mărturisit prezenţa şi lucrarea lui Dumnezeu în inima omului într-un context politic ateist, cu preţul anulării propriei libertăţi. Părintele pe care l-am acompaniat anul acesta pe ultimul drum a fost un mare misionar, un călugăr autentic, un martor al lui Hristos, care a ţinut candela aprinsă a spiritualităţii unui popor asuprit şi oprimat. A fost un restaurator de temple ale Duhului Sfânt, un părinte duhovnicesc prin a cărui paternitate s-au născut în Hristos cei care au dorit să-şi asume crucea ascultării, a fecioriei şi a sărăciei, înstrăinându-se de lumea aceasta pentru a fi prieteni cu Dumnezeu.
Dumnezeu să-l ierte şi să-l odihnească şi să-l încununeze în ceruri cu cunună de martir, alături de drepţii şi misionarii neamului românesc!