Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Săptămâna Sfintelor Pătimiri în imnele poetice ale Bisericii

Săptămâna Sfintelor Pătimiri în imnele poetice ale Bisericii

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Data: 18 Aprilie 2014

Sfânta şi Marea Vineri

„În mormânt, Viaţă
Pus ai fost, Hristoase
Şi s-au spăimântat oştirile în­gereşti,
Plecăciunea Ta cea multă preamărind.

Dar cum mori, Viaţă,
Şi cum şezi în mormânt?
Şi împărăţia morţii Tu o zdro­beşti
Şi pe morţii cei din iad îi în­viezi?“
(Fragment din Prohodul Domnului)

Vinerea Paştelui, Vinerea Pătimirilor, Vinerea Neagră sau Vinerea Seacă - aşa au numit Părinţii Bisericii şi aşa au trăit bunicii noştri ziua de vineri, dinaintea marelui praz­nic al Învierii Domnului Iisus Hris­tos. Marcată şi ţinută de mulţi dintre creştini cu ajunare totală, până la apusul soarelui, această zi marchează, în cultul liturgic, Sfintele Pătimiri ale Mântuito­ru­lui Hristos. Trage­dia de acum mai bine de 2000 de ani devine un veşnic astăzi, prin poate cea mai cunoscută cântare a Or­todoxiei - Prohodul Domnului. De mâna bunicii sau a mamei, cu toţii am îngânat, cu întreaga Biserică: „În mormânt Viaţă, pus ai fost Hristoase“. Asemeni unor copii în jurul sicriului tatălui, cu lacrimi şi tânguire, cu flori şi grâu încolţit, ne rugăm cântând marea dragoste a Celui ca­re, nevinovat fiind, Şi-a în­tins mâinile pe Cruce, dându-ne posibiltatea mântuirii.

Ne unim glasurile într-o singură voce. Nu ştim exact dacă plângem sau dacă ne bucurăm. Acesta este sentimentul dominant, când participăm la slujba din Sfânta şi Marea Vineri. „Se pare că toţi oameni aceia care cântă cu lumânări aprinse în mâini se bucură de noaptea Pro­hodului... şi e normal să fie aşa, pentru că totul este proiectat în perspectiva Învierii“, spu­ne teologul rus Serghei Bulgakov.

Prohodul Domnului este o cântare de îngropare, o cântare de jale. Plângem îngroparea lui Hristos. Plângem, dar parcă în sufletele noastre licăreşte şi prinde aripi o mică bucurie. Este cinstea de a participa la cea mai frumoasă seară de priveghere. Deşi funebră, în ea se întrevede bucuria Învierii. (Nicolae Pintilie)