Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop‑vicar patriarhal, s‑a aflat duminică, 22 decembrie 2024, în mijlocul credincioșilor parohiei bucureștene Udricani, unde a săvârșit Sfânta Liturghie.
Veşmânt de har pentru biserica parohiei prahovene Bucov
În prima zi după sărbătoarea Cincizecimii, luni, 13 iunie 2022, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a sfinţit biserica Parohiei Bucov din Protoieria Ploiești Nord. Slujba de târnosire a lăcaşului cu hramurile „Sfânta Treime” şi „Adormirea Maicii Domnului” a fost precedată de săvârșirea Sfintei Liturghii de către Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor. La final, Patriarhul României a târnosit biserica parohială şi a sfinţit pictura lăcaşului de rugăciune, rostind totodată un cuvânt de învățătură și oferind distincții ostenitorilor și binefăcătorilor care s-au implicat în zidirea și înfrumusețarea bisericii.
De sărbătoarea Sfintei Treimi, comunitatea parohială a trăit clipe de aleasă bucurie duhovnicească şi a participat, alături de credincioşi sosiţi din parohiile învecinate, la un eveniment istoric pentru comuna prahoveană Bucov. Biserica parohială a fost construită începând cu anul 2006 şi binecuvântată prin stropire cu agheasmă în 2012. Strădaniile credincioşilor, ale preoţilor slujitori şi ale autorităţilor care s-au implicat în edificarea lăcaşului de închinare au fost încununate luni, 13 iunie, prin primirea veşmântului sfinţeniei.
Sărbătoarea comunităţii a început în dimineaţa acestei zile prin oficierea Sfintei Liturghii de către Preasfinţitul Părinte Timotei Prahoveanul la un Altar de vară amenajat în apropierea bisericii. Din soborul de slujitori care s-au rugat alături de ierarh au făcut parte: părintele Dumitru Ştefănescu, consilier eparhial administrativ; părintele Adrian Matei, protopop al Protoieriei Ploieşti Nord; părintele Gabriel Tudor, secretar în cadrul Protoieriei Ploieşti Nord; părintele paroh Mihai Ionescu; părintele coslujitor Valentin Cazan, precum şi alţi preoţi şi diaconi. Răspunsurile liturgice au fost oferite de membri ai Grupului psaltic „Tronos” al Catedralei Patriarhale.
Bucuria credincioşilor a fost sporită prin prezenţa, în mijlocul lor, a Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, care a târnosit Sfânta Masă a Altarului, împreună cu Episcopul-vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor. După înconjurarea bisericii împreună cu soborul de slujitori şi sfinţirea zidurilor prin ungere cu Sfântul şi Marele Mir şi prin stropire cu agheasmă, Patriarhul României a sfinţit şi lucrările de pictură realizată în tehnica frescă.
„Confirmarea încheierii lucrării mântuitoare a lui Hristos”
În cuvântul de învăţătură rostit înaintea slujbei de sfinţire, Preafericirea Sa a explicat semnificaţiile duhovniceşti ale marelui praznic al zilei, remarcând faptul că, potrivit sinaxarului, Biserica Ortodoxă Îl prăznuieşte pe Însuşi Duhul Sfânt, iar potrivit calendarului, pe Preasfânta Treime. În continuare, Părintele Patriarh a explicat motivul pentru care Sfânta Treime este cinstită după Pogorârea Sfântului Duh şi nu la sărbătoarea Botezului Domnului, dat fiind că atunci S-au arătat toate Persoanele dumnezeieşti: „Nu a rânduit Biserica Ortodoxă ca sărbătoarea Sfintei Treimi să coincidă cu cea a Botezului Domnului pentru că Botezul Său reprezintă începutul lucrării Sale mesianice publice. După ce se încheie lucrarea mântuitoare a lui Iisus pe pământ şi după ce El Se înalţă la ceruri şi aşază pe tronul Preasfintei Treimi natura umană sfinţită prin ascultare desăvârşită şi prin Învierea din morţi, trimite pe Duhul Sfânt Care împărtăşeşte viaţa lui Hristos Cel răstignit, înviat şi preaslăvit tuturor celor care cred în El şi constituie, drept comunitate divino-umană, Biserica Sa. Sfântul Ioan Gură de Aur spune că Pogorârea Duhului Sfânt este confirmarea încheierii lucrării mântuitoare a lui Hristos. Troparul Cincizecimii nu se adresează Sfântului Duh, ci lui Hristos, Care L-a trimis pe Duhul Sfânt, împreună cu Tatăl, ucenicilor Săi. Pogorârea Duhului Sfânt arată că tot ce a făcut Hristos a fost pentru mântuirea oamenilor şi pentru dăruirea vieţii veşnice. Numai după încheierea lucrării Sale pe pământ şi după trimiterea Mângâietorului poate fi prăznuită Sfânta Treime, întrucât prin botezul în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh noi intrăm în Biserica lui Hristos constituită de Duhul Sfânt”.
Biserica Sfintei Treimi
Biserica Ortodoxă este prin excelenţă Biserica Sfintei Treimi, a mai subliniat Preafericirea Sa: „Toate slujbele ei încep în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, iar toate Sfintele Taine, cu excepţia Spovedaniei, care este pregătire pentru Euharistie, încep cu formula «Binecuvântată este Împărăţia Tatălui şi a Fiului şi a Sfântului Duh». Toate cântările ortodoxe se încheie cu formula «Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin!». Dacă noi, pe pământ, slăvim Persoanele Sfintei Treimi, trebuie să trăim veşnic ca să Le slăvim în veşnicie. În această preaslăvire a Preasfintei Treimi noi ne anunţăm dorinţa de a trăi veşnic în iubirea, lumina, pacea şi bucuria Sa. Atunci când se zideşte o biserică, actul de sfinţire sau inscripţia de la intrare arată că aceasta a fost ridicată cu vrerea Tatălui, cu lucrarea Fiului şi cu săvârşirea Sfântului Duh. De asemenea, către sfârşitul slujbei de sfinţire a unei biserici se spune: «Această biserică Tatăl a zidit-o, Fiul a întărit-o, Duhul Sfânt a înnoit-o, a luminat-o şi a sfinţit sufletele noastre». La final, cu aceeaşi apă sfinţită cu care a fost stropită biserica vor fi stropiţi şi credincioşii care sunt conţinutul viu al acesteia. Biserica este un înveliş arhitectural, dar conţinutul ei sunt credincioşii, conduşi în rugăciune de preoţii Sfântului Altar. Astfel, atât la începutul, cât şi la sfârşitul slujbei de sfinţire se face referire la Persoanele Sfintei Treimi”, a adăugat Preafericirea Sa.
Recunoştinţă pentru binefăcători
La finalul cuvântului de învăţătură, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel i-a acordat Ordinul „Sanctus Stephanus Magnus” pentru clerici părintelui paroh Mihai Ionescu şi Ordinul „Sfinţii Martiri Brâncoveni” pentru clerici părintelui coslujitor Valentin Cazan. Ion Savu, primarul comunei Bucov, a primit Ordinul „Sfântul Apostol Andrei” pentru mireni, iar Nicolae Nicolescu, viceprimarul comunei, şi familia Ioan şi Mariana Chiriţă au primit Ordinul „Sfinţii Martiri Brâncoveni” pentru mireni. Preafericirea Sa a oferit Diploma comemorativă 2022 - Anul comemorativ al Sfinţilor isihaşti Simeon Noul Teolog, Grigorie Palama şi Paisie de la Neamţ, cu medalie, următoarelor familii care s-au implicat în realizarea lucrărilor de zidire şi înfrumuseţare a sfântului lăcaş: Haralambie şi Ioana Ion; Oleg şi Valentina Tătaru; Ioan şi Filofteea Minea; Ion şi Maria-Elena Petre; Mărgărit şi Maria Filip; Ion şi Mariana Pîrvu; Constantin şi Maria Bălănescu; Virgiliu şi Elena Pană; Marin şi Violeta Ştefan; Cristian şi Aura-Cristina Bratu; Mihai-Alin şi Mariana Scarlat; Gheorghe şi Lucia Roşca. De asemenea, distincţia de vrednicie cu chipul Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou, Orotitorul Bucureştilor, a fost acordată Consiliului parohial, iar distincţia de vrednicie cu chipul Maicii Domnului a fost acordată Comitetului parohial al Parohiei Bucov.
Pentru biserica nou-sfinţită, Preafericirea Sa a oferit o cruce de binecuvântare, un kilogram de tămâie din Oman şi mai multe volume tipărite la Editurile Patriarhiei Române. La rândul său, părintele paroh Mihai Ionescu i-a mulţumit Părintelui Patriarh Daniel pentru purtarea de grijă şi pentru binecuvântare, oferindu-i din partea parohiei o frumoasă icoană a Sfântului Cuvios Serafim de Sarov.
De asemenea, pentru permanentul sprijin şi purtarea de grijă a comunităţilor parohiale din comuna Bucov, Consiliul local le-a acordat Preafericitului Părinte Patriarh Daniel şi Preasfinţitului Părinte Timotei Prahoveanul titlul de cetăţean de onoare al comunei.