Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Cultură Brâncuşi Mărturisitorul

Brâncuşi Mărturisitorul

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Cultură
Data: 22 Aprilie 2015

Abia zilele acestea mi-a căzut în mână albumul „Brâncuşi - sculptor creştin ortodox“, semnat de Patriarhul Daniel. Cu toate că altădată, prin anii â90, a deschis cu aplomb metropolitan marea expoziţie „Filocalia“, mi-a fost greu să mi-l imaginez acum, ca patriarh, glosând riscat şi înalt asupra persoanei şi artei marelui sculptor. Fiindcă, fie şi ubicuu recunoscută, valoarea artei lui Brâncuşi n-are încă stabilitatea plinită, aşa cum o au, bunăoară, Michelangelo, Donatello sau Bernini... În plus, dacă mulţi o consideră efigia modernităţii, destui o ţin încă de „modernistă“!

În aceste circumstanţe con­troversate ale cul­tu­­rii recente şi într-un mo­ment de efectivă pră­buşire a sistemului de va­lori al României, şi nu numai, Pa­triarhul Bisericii Ortodoxe Ro­mâne „bate cu pumnul în ma­să“ şi trimite lumii ro­mâ­neşti şi, implicit, lumii actuale un text incitant, simbolic, cu un pu­ternic impact istoric, care chea­mă grabnic la reaşezarea va­lo­rilor spirituale fundamen­ta­le. Mă miră faptul că acest gest capital al Patriarhului n-a fost imediat sesizat de opinia pu­blică, comentat de elita inte­lec­tualităţii şi răspândit me­di­a­­­tic. Nu l-ar fi făcut Patriarhul da­­că n-ar fi fost convins, pe de o par­te, că riscăm ca răul în­te­ţit să ne arunce, şi pe noi, şi pe al­ţii, în neantul indiferent al is­to­­riei, şi pe de altă parte, că prin­ci­pala cauză a acestui rău en­de­mic este criza axiologică de peste tot, iar la noi, răstur­na­­­rea fă­ră precedent a valori­lor, simi­la­­ră unei catastrofe e­trus­ce!

O valoare-reper, aptă să instituie un sistem de referinţă

Când eşti patriarh, orice ai scrie, fie şi eseu, reprezintă au­to­­mat un eveniment pastoral şi mi­sionar adresat nu numai BOR-ului, ci implicit tuturor Bi­sericilor şi întregii lumi a cre­dinţei şi culturii.

Şi iarăşi, nu l-ar fi făcut Pa­tri­­arhul dacă n-ar fi cunoscut şi leacul: în cartea-album, textul lasă să se înţeleagă clar că sin­gura soluţie viabilă este blo­ca­­rea crizei: potrivit Patriar­hu­lui, asemenea împrejurări-li­mi­tă induc nevoia urgentă de a „fi­xa la definitiv“ o valoare-re­per, aptă să instituie un sistem de referinţă şi un referent ma­jus­­cul, în stare să pună ordine în toată suflarea românească şi a întregii lumi a credinţei.

Tactic, lucrarea Patriar­hu­lui reprezintă în sine un model de pledoarie publică pentru ne­a­semuirea persoanei şi artei lui Brân­cuşi, text care îşi atinge sc­o­pul ca punte verbală preocu­pa­­tă să lege şi să orchestreze cât mai eficient trei partituri: a­forisme ale lui Brâncuşi, cita­te din declaraţiile şi studiile unor nume mari convocate şi tro­pare liturgice milenare ale Bi­sericii Universale, aşa cum le-a păstrat creştinismul răsă­ri­tean. Pe tot întinsul acestui do­cument - fiindcă nu va lipsi mult şi despre acest text patri­ar­­hal se va vorbi de acum îna­in­te, ca despre un important do­­cument - sunt folosite abundent şi ingenios fragmente din scri­eri semnate de zece perso­na­­lităţi: Mircea Eliade, Barbu Bre­zianu, Ionel Jianu, V.G. Pa­le­­olog, Carola Giedeon Wel­cker, Calinic Argatu, Con­stan­tin Zărnescu, Dan Bota, Petre Pan­drea şi Alexandru Buican.

Forma credinţei lui Brâncuşi este însăşi forma operei lui

Graţie numeroaselor punc­tări memorabile ale Patri­ar­hu­lui, precum şi originalei Sale stra­­tegii expozitive, înţelepciu­nea sentinţelor laice şi taina sti­­hoavnelor ecleziale îşi gă­sesc la­o­laltă punctul de fugă, în du­hul patristic al teribilelor a­­fo­ris­me ale marelui sculptor. A­­ces­te apoftegme ţărăneşti, ne­­ve­­rosimil culte teologic, rea­şa­­ză credinţa dreaptă în ade­vă­­ra­ta sa perspectivă univer­sa­­lă, una şi nedespărţită, a tra­diţiei an­cestrale a ţăranului ro­mân. For­ma credinţei lui Brân­cuşi, pen­tru cei ce vor s-o va­dă (!), es­te însăşi forma ope­rei lui - ico­a­nă a credinţei, fi­xa­tă şi ea „la definitiv“, prin CRATIMA de la Târgu Jiu: Poar­ta Sărutului, care uneşte şi, concomitent, „o­sebeşte“ Ma­sa Tăcerii şi Co­loa­na Infi­ni­tu­lui. Nu mi se pare „hi­perbolic“ să afirm că această a­sumare fă­ţişă a persoanei şi cre­aţiei unui artist român de ta­lie uni­ver­­sală, de către Bise­ri­ca Or­to­do­xă Română, prin vo­c­ea În­tâi­stătătorului Aces­te­ia, să poa­tă fi considerată, mă­car în prin­cipiu, ca fiind una şi cu a Bi­sericii Una după care nă­dăj­duieşte toată suflarea cre­din­ţei bisericeşti autentice. Mai devreme sau mai târziu, tex­­tul Patriarhului va deschi­de ca­le persoanei lui Brâncuşi, mo­­nahismului ei ascuns, să ia loc în strana Mărturisitorilor prin viaţă şi prin operă, alături de Rubliov, sublimul monah de­­ja canonizat de Biserica Pra­vo­­slav­nică Rusă… Amin. (Sorin Dumitrescu)