Grupurile „Plugușorul cu felinar” de la Tătăruși, Ansamblul folcloric „Ciureana” şi copiii de la Palatul Copiilor Iași vor vesti, mâine, 21 decembrie, pe scena amfiteatrului Muzeului „Ion Creangă”
Casa Memorială „Ștefan Luchian” se va redeschide la Ștefănești
Casa memorială a „poetului plastic al florilor”, după cum mai este numit Ştefan Luchian, se va redeschide în acest an, în oraşul Ştefăneşti, la 100 de ani de la moartea pictorului. Muzeul Judeţean de Istorie Botoşani are în vedere această redeschidere, după ani de zile în care casa nu a putut fi accesibilă publicului, fiind închisă în anul 2007 din cauza stării avansate de degradare. Proiectul e avansat, după cum a declarat pentru Agerpres directorul muzeului, Aurel Melniciuc.
Ştefan Luchian s-a născut la Botoşani, în 1868, iar vocaţia sa a putut fi văzută încă din şcoala primară. A avut un ilustru profesor în persoana maestrului Nicolae Grigorescu. După modelul vremii, a început studiile de pictură la Şcoala de Belle-Arte, iar apoi le-a continuat în Germania şi Franţa. Şi-a pictat celebrele flori, fiind într-o stare materială precară şi grav bolnav de scleroză multiplă, în ultima parte a vieţii pictând stând în fotoliu şi cu pensula legată de încheietura mâinii. Însă dragostea sa pentru natură şi modul particular de a o privi, recepta şi reda în picturile sale nu a fost cu nimic alterată de aceste suferinţe. Tudor Arghezi spunea despre Ştefan Luchian: „De i se va încerca vreodată portretul cu cuvinte, biograful simţirii acestui artist neasemănat va putea începe să-l scrie cu o închinare pentru spiritul lui tolerant, pentru sufletul lui primitor ca o casă albă, prieten al tinereţii şi al talentelor nerecunoscute de burţile verzi şi uscate ale artei.
Luchian este, mai mult decât mulţi pictori, omul artei sale. Pentru tablourile lui el e ceea ce-s fluturii pentru câmpie, ale căror culori se reproduc pe pânza aripilor albă. Dacă trupu-i muncit de toate sfintele dureri nu este de catifea şi mătasă, ochii lui Luchian, iluminaţi de-o flacără adâncă, poartă-ntr-înşii ştofa strălucită a tuturor tablourilor lui”.