Grupurile „Plugușorul cu felinar” de la Tătăruși, Ansamblul folcloric „Ciureana” şi copiii de la Palatul Copiilor Iași vor vesti, mâine, 21 decembrie, pe scena amfiteatrului Muzeului „Ion Creangă”
Colecția de pictură a doctorului Nicolae Minovici
Muzeul de Artă Populară „Dr. Nicolae Minovici”, din componența Muzeului Municipiului București, continuă seria microexpoziţiilor lunare, prin care își propune să aducă în atenția publicului obiecte deosebite din patrimoniu. Luna februarie este dedicată colecției de pictură a doctorului Nicolae Minovici, despre care se știe că a fost pasionat de artă și chiar a pictat.
Microexpoziția „De la academism la impresionism în pictura colecției Nicolae Minovici” din salonul muzeului constă în trei lucrări de pictură și reprezintă evoluția de la o artă cu tendință academică spre o abordare mai liberă sub aspectul tehnic al reprezentării, în lucrările a trei artiști: Eugen Voinescu, Gheorghe Ionescu Doru și Henri Visconte. Este vorba de o marină, un peisaj românesc pitoresc, respectiv un peisaj urban. Lucrările sunt așezate aproape de picturile mai timpurii ale colecționarului Minovici pentru a crea un dialog al continuității și, totodată, al evoluției artei.
Muzeograful Mădălina Manolache consideră că „microexpoziția își propune să arate că muzeul este unul viu, al neodihnei, așa cum îl numea Minovici, și de aceea patrimoniul este prezentat în modalități variate și în diferite cadre de gândire. Este o expoziție care tinde să devină eseu și e legată de conceptualizarea colecției de pictură. „Cap de arab” și peisajele marine semnate de tânărul Nicolae Minovici au fost realizate într-o perioadă în care academismul în artă își făcuse de mult simțită prezența în atmosfera culturală românească. Portrete ale marilor personaje istorice, scene de război, atenție la detalii și o redare mimetică caracterizează acest curent în artă. Preferința pentru subiecte orientale e și ea un aspect puternic al artei produse la finalul secolului XVIII și de-a lungul secolului următor. Dar arta și-a continuat ulterior drumul, bariere au trebuit depășite, iar impresioniștii au reacționat contra esteticii și țelurilor unei arte ce își trebuia aflat sfârșitul. Un nou capitol trebuia deschis, acela al modernității. La noi în țară, mișcarea impresionistă s-a manifestat prin schimbarea concepției despre peisaj, prin redescoperirea acestuia și autonomizarea sa, nemaifiind un element secundar. Natura era descoperită cu ochi noi, într-un mod sentimental, odată cu dezvoltarea industrială din a doua jumătate a secolului XIX în toată lumea. Natura nu mai era văzută doar ca un loc de muncă, ci un spațiu de relaxare”.
Muzeul de Artă Populară „Dr. Nicolae Minovici” vă așteaptă de miercuri până duminică, între orele 10:00 şi 18:00, să admiraţi colecţia, fie fizic, în salonul unde este expusă, fie on-line, pe pagina de Facebook a instituţiei muzeale. (A. D.)