Grupurile „Plugușorul cu felinar” de la Tătăruși, Ansamblul folcloric „Ciureana” şi copiii de la Palatul Copiilor Iași vor vesti, mâine, 21 decembrie, pe scena amfiteatrului Muzeului „Ion Creangă”
„Istoria literaturii dacoromane“ - sinteză şi monumentalitate
Dificultăţile unei asemenea întreprinderi sunt uriaşe. Chiar definirea conceptului de „literatură dacoromană“ a fost dificilă. Reluând un concept utilizat şi de Sextil Puşcariu, Ioan G. Coman a discutat despre „scriitorii bisericeşti din epoca străromână“. Octavian Lazăr Cosma a discutat despre autorii care au realizat „muzica protoromână“. Mitropolitul dr. Nestor Vornicescu a vorbit despre unele „scrieri patristice la Dunărea de Jos în vremea Sfinţilor Părinţi“. Părintele acad. prof. univ. Mircea Păcurariu a studiat „creştinismul dacoroman“. Învăţaţi precum Adrian I. Rădulescu, Ion Rotaru, Gh. I. Şerban, Dan Horia Mazilu, Jacques Zeiller, Henri Irénée Marrou, Emilian Popescu, A.E. Burn, Gabriel Ţepelea şi alţii au utilizat diverse alte exprimări pentru a numi aceeaşi perioadă, cuprinsă între secolele I-VI ale erei creştine.
Mihail Diaconescu utilizează în mod consecvent expresia „literatură dacoromană“. Ea are avantajul de a indica vechimea, fondul etnic, contextul socio-istoric şi socio-politic, precum şi climatul cultural în care au apărut şi s-au impus operele pe care le discută.
Autorii acestei perioade, unii dintre ei scriitori de valoare universală, sunt Aethicus Histricus, Sfântul Ierarh Theotim I Filosoful, Episcopul Tomisului, Sfântul Ierarh Niceta de Remesiana, Sfântul Ioan Cassian, Sfântul Dionisie Smeritul şi A-reopagitul (Dionysius Exiguus), Leontius Byzantinus, Laurentius Mellifluus de Novae, Sfântul Martinus de Bracara, Auxentius (Mercurinus) de Durostorum, Ioan Maxentius şi alţii.
Prin monumentala „Istoria literaturii dacoromane“ domnul Mihail Diaconescu demontează şi spulberă definitiv vechea teorie a mileniului întunecat din istoria noastră, evidenţiind sistematic, pe baza unei informaţii exhaustive, o viaţă socială, instituţională, bisericească, culturală şi spirituală complexă în spaţiul carpato-danubiano-pontic, un teritoriu luminos în Europa de la finele Antichităţii, în care trăiesc mari ierarhi ai Bisericii, Părinţi prezenţi la Sfintele Sinoade Ecumenice, personalităţi ale literaturii şi credinţei noastre creştine, şi se elaborează opere apte să contureze esenţa spirituală şi specificul unor secole viitoare.
Scriitorii dacoromani din primele şase secole ale erei creştine sunt prezentaţi cronologic, analitic, comparativ, sistematic, în diversitatea unor importante perspective asupra existenţei, creaţiei şi credinţei lor. Sunt subliniate nucleele semnificante şi constantele spirituale ale unor creaţii literare, care au dus la chipul de azi al naţiunii române şi al culturii europene.
G. Călinescu încheia celebra sa „Istorie...“ cu capitolul semnificativ intitulat „Specificul naţional“. Şi Mihail Diaconescu vorbeşte despre specificul spiritual al românilor, care se revelează încă din primele noastre scrieri religioase şi care a generat forţa noastră de supravieţuire şi de afirmare prin secole.
Mihail Diaconescu se înscrie strălucit în seria tipologică a personalităţilor enciclopedice ale culturii naţionale, de la Dimitrie Cantemir la G. Călinescu. Găsim în opera sa viziune istorică, fundamentare filosofică, perspectivă sociologică, sinteză teologică, o severă acribie documentară, vocaţie literară, putere de creaţie, o conştiinţă naţională activă, totul la înălţimea unor mari performanţe creatoare, în contextul acestui început al mileniului trei.
Monumentala lucrare „Istoria literaturii dacoromane“ are 832 de pagini. În această lucrare numai capitolul iniţial, „Cronologie comentată“, se apropie de 200 de pagini. Capitolul final este o strălucită demonstraţie de credinţă creştină, capacitate de sinteză, de patriotism şi devotament total faţă de valorile care ne reprezintă în lume şi în istorie.
„Faptul, scrie Mihail Diaconescu, că românii sunt în această parte a Europei cel mai vechi popor creştin a contribuit în mod deosebit la configurarea spiritualităţii lor distincte, a specificului lor naţional. (...) Considerat în perspectivă etno-spirituală şi imagologică, acest fapt explică identificarea definitivă a celor care se simt români cu valorile Ortodoxiei. Şi tot din această perspectivă, înţelegem de ce, pentru mulţi oameni de cultură, ieşirea unor români din cadrul Ortodoxiei echivalează cu începutul deznaţionalizării lor. Afirmaţia că a fi român înseamnă a fi ortodox a devenit (...) o axiomă.“