Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Cultură „Istoria literaturii dacoromane“ - sinteză şi monumentalitate

„Istoria literaturii dacoromane“ - sinteză şi monumentalitate

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Cultură
Un articol de: Aureliu Goci - 17 Iulie 2014

Dificultăţile unei a­se­­menea între­prin­­­­­deri sunt uri­a­­şe. Chiar defini­rea conceptului de „literatură da­­coromană“ a fost dificilă. Re­luând un concept utilizat şi de Sex­til Puşcariu, Ioan G. Coman a discutat despre „scriitorii bise­ri­ceşti din epoca străromână“.  Oc­tavian Lazăr Cosma a discutat despre autorii care au reali­zat „muzica protoromână“. Mi­tro­politul dr. Nestor Vornicescu a vorbit despre unele „scrieri patristice la Dunărea de Jos în vremea Sfinţilor Părinţi“. Părintele acad. prof. univ. Mircea Pă­cu­ra­riu a studiat „creştinismul daco­roman“. Învăţaţi precum Adrian I. Rădulescu, Ion Ro­ta­ru, Gh. I. Şerban, Dan Horia Ma­zilu, Jac­ques Zeiller, Henri Irénée Ma­rrou, Emilian Po­pes­cu, A.E. Burn, Gabriel Ţepelea şi alţii au u­tilizat diverse alte exprimări pentru a numi aceeaşi perioadă, cu­prinsă între secolele I-VI ale e­rei creştine.

Mihail Diaconescu utilizează în mod consecvent expresia „lite­ratură dacoromană“. Ea are avantajul de a indica vechimea, fon­dul etnic, contextul socio-is­to­ric şi socio-politic, precum şi cli­matul cultural în care au apă­rut şi s-au impus operele pe care le discută.

Autorii acestei perioade, unii dintre ei scriitori de valoare universală, sunt Aethicus His­tri­cus, Sfântul Ierarh Theotim I Fi­lo­­soful, Episcopul Tomisului, Sfântul Ierarh Niceta de Re­me­si­­ana, Sfântul Ioan Cassian, Sfân­­tul Dionisie Smeritul şi A-re­opagitul (Dionysius Exi­guus), Leontius Byzantinus, La­u­ren­ti­us Mellifluus de Novae, Sfântul Martinus de Bracara, Au­xentius (Mercurinus) de Du­ros­torum, Ioan Maxentius şi alţii.

 Prin monumentala „Istoria literaturii dacoromane“ domnul Mihail Diaconescu demontează şi spulberă definitiv vechea te­o­rie a mileniului întunecat din is­to­ria noastră, evidenţiind siste­ma­­­tic, pe baza unei informaţii ex­­haustive, o viaţă socială, insti­tu­­ţională, bisericească, cultu­ra­lă şi spirituală complexă în spa­ţiul carpato-danubiano-pontic, un teritoriu luminos în Europa de la finele Antichităţii, în care tră­iesc mari ierarhi ai Bisericii, Părinţi prezenţi la Sfintele Si­noa­de Ecu­me­nice, personalităţi ale literaturii şi credinţei noastre creştine, şi se elaborează ope­re apte să contureze esenţa spi­ri­­tuală şi specificul unor secole viitoare.

Scriitorii dacoromani din pri­mele şase secole ale erei creştine sunt prezentaţi cronologic, ana­li­tic, comparativ, sistematic, în diversitatea unor importante pers­pective asupra existenţei, cre­aţiei  şi credinţei lor. Sunt su­bli­niate nucleele semnificante şi constantele spirituale ale unor cre­aţii literare, care au dus la chipul de azi al naţiunii române şi al culturii europene.

G. Călinescu încheia celebra sa „Istorie...“ cu capitolul sem­ni­fi­cativ intitulat „Specificul na­ţi­o­nal“. Şi Mihail Diaconescu vor­beş­te despre specificul spiritual al românilor, care se revelează în­că din primele noastre scrieri re­ligioase şi care a generat forţa noastră de supravieţuire şi de afirmare prin secole.

Mihail Diaconescu se înscrie strălucit în seria tipologică a per­­sonalităţilor enciclopedice ale culturii naţionale, de la Di­mi­­trie Cantemir la G. Căli­nes­cu. Găsim în opera sa vi­zi­une is­to­rică, fundamentare fi­lo­sofică, perspectivă sociolo­gi­că, sinteză teologică, o severă acri­bie documentară, vocaţie lite­ra­ră, pute­re de creaţie, o conştiinţă naţio­na­lă activă, totul la înăl­ţi­mea u­nor mari performanţe cre­a­­toare, în contextul acestui început al mileniului trei.

Monumentala lucrare „Is­to­ria literaturii dacoromane“ are 832 de pagini. În această lucrare numai capitolul iniţial, „Cro­no­lo­gie comentată“, se apropie de 200 de pagini. Capitolul final este o stră­­lucită demonstraţie de­­ cre­din­­ţă creştină, capacitate de sin­te­­ză, de patriotism şi devo­ta­ment total faţă de valorile care ne reprezintă în lume şi în istorie.

„Faptul, scrie Mihail Dia­co­nes­cu,românii sunt în aceas­tă parte a Europei cel mai vechi popor creştin a contribuit în mod deosebit la configurarea spirit­u­a­­lităţii lor distincte, a specificului lor naţional. (...) Considerat în perspectivă etno-spirituală şi imagologică, acest fapt explică i­den­tificarea definitivă a celor care se simt români cu valorile Or­todoxiei. Şi tot din această per­spectivă, înţelegem de ce, pen­­tru mulţi oameni de cultură, ie­şirea unor români din cadrul Or­todoxiei echivalează cu în­ce­pu­tul deznaţionalizării lor. Afir­maţia că a fi român în­seam­nă a fi ortodox a devenit (...) o axiomă.“