Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Cultură Un roman „din cale afară de teologic“

Un roman „din cale afară de teologic“

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Cultură
Data: 17 Aprilie 2014

„Învierea“, romanul de marcă al literaturii universale al lui Lev Tolstoi (1828-1910), a fost scris în anul 1900, pe când autorul era preocupat să reflecte în opera sa aspecte din societatea ţaristă. Ţesătura romanului, încărcat de adânci problematici morale, de trăiri spirituale şi psihologice, distilate prin personajul Prinţul Nehliudov, a pornit de la un fapt real: un tânăr din înalta societate, absolvent al unei şcoli superioare pentru nobili, fiind în vizită la o rudă bogată, a sedus o tânără slujnică, iar aceasta a rămas însărcinată. Fata şi-a dat pruncul născut la orfelinat, iar ea, împinsă de mizerie, a ajuns într-o casă de toleranţă. După câtva timp a fost judecată pentru vina de a fi furat bani de la un „oaspete“ beat. La proces, printre juraţi se afla şi seducătorul ei de altădată. Soarta fetei l-a impresionat grozav pe celebrul romancier şi s-a hotărât să-şi răscumpere vina, luând-o de soţie. De la această povestire a creat Tolstoi intriga romanului „Învierea“, care a creat destule valuri, scriitorul fiind acuzat că a subminat principiile conducerii de stat şi ale religiei. Pe acest motiv a fost îndepărtat din Biserica Rusă. Unii chiar negau valoarea artistică a romanului, văzând în el doar tablouri ale cadrului social din acea vreme.

Însă Anton Pavlovici Cehov spunea despre roman: „Este o minunată operă de artă. Lucrul cel mai puţin interesant îl constituie ceea ce se spune despre relaţiile dintre Nehliudov şi Katiuşa, iar lucrul cel mai interesant îl reprezintă părinţii, generalii, mătuşile, ţăranii, deţinuţii, temnicerii. (…) Lucrarea însă nu are un final, căci încheierea ei nu poate fi numită final. Să scrii, să scrii, iar apoi să iei şi să pui totul în seama unui text din Evanghelie - e din cale afară de teologic.“ (Dan Cârlea)