La Biblioteca Academiei Române a avut loc, zilele acestea, lansarea ultimei ediții în limba română a volumului „Cartea neagră a comunismului. Crime, teroare, represiune”, coordonat de istoricul francez
Vibraţia dumnezeirii prin intermediul muzicii
Corul de copii şi tineret "Symbol" îşi duce mai departe menirea de a propovădui marile valori ale artei, de a mărturisi - prin intermediul muzicii - credinţa şi bucuria de a o trăi. Compact-discul "Symbol la Ateneul Român" aduce în casele ascultătorilor evenimentul care s-a petrecut pe scena emblematică a Filarmonicii "George Enescu" (2011) şi care a fost preluat, cu această ocazie, printr-o foarte bună înregistrare live.
Aflat sub oblăduirea duhovnicească a Patriarhiei Române, Corul "Symbol" poartă amprenta dirijorală inconfundabilă şi longevivă a maestrului Jean Lupu şi a minunatei dirijoare Luminiţa Guţanu. Repertoriul propus de cele două discuri reunite în acest album audio deschide o arie stilistică foarte vastă, mai ales dacă avem în vedere un cor de copii şi adolescenţi care devin în mod admirabil capabili de înţelegerea şi interpretarea lucrărilor de tip bizantin şi a creaţiilor de construcţie armonică-tonală, de pătrunderea spiritului folcloric, al prelucrărilor corale, al lucrărilor moderne sau al cântecelor inspirate de universul copilăriei ("Păpuşa pe sârmă"). "Ziua Învierii" şi "Ave Maria", de F. Schubert, rezonează la fel de natural şi profesionist din sufletele şi glasurile copiilor care au adus alături de ei şi foştii lor colegi de interpretare, marcând această ocazie aniversară împărtăşită magistral la concertul de la Ateneul Român din 2010. Generaţiile corale care au susţinut Ansamblul "Symbol" s-au reunit în acelaşi glas, în aceeaşi şoaptă sufletească care vrea să ne mărturisească faptul că timpul nu trece, că el se depune într-un sediment al veşniciei în care trăiesc marile valori ale lumii, ale artei. Virtuozitatea vocală marchează un alt teritoriu cucerit de Corul "Symbol", care recurge la toate manierele de interpretare cu o uşurinţă care ascunde multă muncă, o atentă realizare a detaliului şi maturizarea sufletească a mesajului lucrărilor: "Sârba pe loc" de Gh. Danga reprezintă un prag de tehnică interpretativă dificil de depăşit pentru orice formaţie corală, fie ea şi experimentată. Inspiraţia melodică de tip pascal sau cea dedicată colindelor care mărturisesc întruparea şi naşterea Mântuitorului Hristos completează două nuanţe ale aceleiaşi realităţi spirituale de cea mai impresionantă altitudine. Frazele elastice din corul-rugăciune "Miluieşte-mă, Dumnezeule" reunesc viziunea interpretativă imploratoare (esenţială, supusă vibraţiilor personale ale clipei) cu cea imperativă şi cu cea suspinată, atât de caracteristică unei rugăciuni care îşi imploră Dumnezeul pentru darul cel mai scump, mântuirea. Copiii cântă cu maturitatea celor care au înţeles care este liniştea "Cămării Mântuitorului" - transpusă în unisonul cald şi median al psalmodierii -, dar şi inocenţa viselor mari şi a speranţelor fără de sfârşit, pe care le trădează timbrul lor deschis şi tonul firesc, aproape rostit al rugăciunilor. Intonaţia limpede, timbralitatea pluridirecţionată, maturizarea frazală şi construcţia impecabilă a discursului muzical sunt atributele de înalt profesionalism ale acestui cor cu un parcurs interpretativ excepţional. Când tăcerile grăiesc Interpretarea Corului "Symbol" reflectă o foarte profundă înţelegere a realităţilor teologice şi muzicale pe care le presupune un astfel de repertoriu, o fină acordare la vibraţia dumnezeirii prin intermediul muzicii. Nu e nevoie de auz ca să remarci precisa şi calda psalmodiere a frazei muzicale, eliberarea de pulsaţia regulată care te închide în materialitatea prezentului şi ieşirea spre libertatea unde fraza muzicală bizantină îşi regăseşte înălţimile de suflet şi de sunet. Toate acestea devin responsabilitatea concepţiei dirijorale care trasează linia de exigenţă a interpretării corale. Dirijorii Jean Lupu şi Luminiţa Guţanu par a scrie, prin gesturile lor interpretative, povestea unor copii care îşi duc destinul de a cânta prin întreaga lume, cu dorinţa de a împărtăşi bucuria inimii lor. În astfel de momente unice, actul scenic transcende scena şi artiştii sunt mai mult decât artişti: copii rugători, oameni care-şi sfinţesc trăirile prin frumuseţea unei muzici de dincolo de orice aplauze sau aprecieri. În cazul Corului "Symbol", repertoriul cameral, vocal-simfonic este reprezentat în egală măsură cu o înţelegere stilistică ce arată o maturitate artistică pe care o căutăm, câteodată, chiar şi în cei care au parcurs deja o îndelungată carieră muzicală. Atunci când ai privilegiul de a asculta Corul "Symbol" - mai ales într-un astfel de eveniment concertistic simbolic -, muzica nu mai este act în sine, ci "doar" mijloc de preamărire a lui Dumnezeu: în sfârşit, muzica atinge starea sa de graţie, starea în care ar trebui să se plaseze de câte ori ajunge la excelenţă. Tăcerile grăiesc: grăiesc din sufletele noastre, atunci când tonul lumii îşi stinge şi îşi învinge vehemenţa, atunci când ne regăsim acasă, în liniştea sufletelor noastre. Şi atunci muzica îşi deschide adevăratele sensuri, care nu sunt perceptibile la nivel sonor, ci prin trăirile sufleteşti. Tinerii Corului "Symbol" aduc muzica acolo unde ar trebui ea să fie întotdeauna, acolo unde ar trebui să fie pentru noi toţi: un simbol al frumuseţii lumii ce va să fie.