Centrul Cultural „Socrate” al Parohiei Miroslava II cu hramul „Duminica Sfinţilor Români” şi-a deschis în această săptămână porţile pentru primele activităţi dedicate copiilor. Pentru început,
Confidențialitatea datelor în mediul online. Protecția identității personale
În fiecare zi petrecem mai mult sau mai puțin timp în spațiul virtual. Conversăm cu familia, cu prietenii. Căutăm videouri cu rețete care mai de care mai gustoase. Plătim facturi online. Ascultăm muzică pentru suflet. Fiecare acțiune pe care noi o întreprindem în mediul online lasă câte o bucată din datele noastre personale pe toate site-urile web pe care le vizităm sau în aplicațiile de mobil pe care noi le utilizăm.
Protecția identității personale, confidențialitatea datelor noastre, modul în care cei răuvoitori își pot da seama de identitatea noastră reală reprezintă subiectul delicat și important pe care îl vom aborda. Ce înseamnă, mai exact, să îmi protejez datele în spațiul digital?
Primul punct pus în discuţie este dreptul nostru la protecție și viață privată. Protecția datelor cu caracter personal este un drept și, mai mult decât atât, este un drept scris explicit în Tratatul de la Lisabona al Uniunii Europene. Este parte din Carta Drepturilor Fundamentale ale Uniunii Europene și prevede ca orice persoană să aibă dreptul la protecția datelor sale cu caracter personal, date ce au impact asupra vieții private. Fiind un drept legal, companiile sau entitățile ce colectează și utilizează datele noastre au o obligație legală față de noi, ca persoane private, să ne menționeze modurile în care ei le utilizează și cum le colectează.
Dreptul la viața privată nu este doar un drept pe hârtie, este o obligație a tuturor, fie că vorbim de persoane fizice, de companii, entități sau guverne și alte instituții ale statului. Un exemplu ilustrativ: primirea de mesaje nesolicitate pe telefon sau e-mail, cu scop comercial, este clasificată ca o încălcare a acestui drept fundamental la viața privată. Să nu uităm, aceste drepturi se aplică pentru toți, indiferent de persoană și, mai ales, fără discriminare pe nici o categorie, cum ar fi etnie, naţionalitate sau limbă. Din păcate, deși acest drept este clar scris în lege, riscurile de a ni se fura datele personale și a fi utilizate în scop malițios sunt prezente în fiecare expediție pe care noi o avem în spațiul digital.
Ce se întâmplă când cineva îmi fură datele personale?
Altfel formulat, ce pot face acele persoane cu datele unei persoane necunoscute? De cele mai multe ori, datele sustrase sunt utilizate pentru a crea identități false, conturi în spațiul digital ce necesită înregistrare cu date personale (precum conturi bancare/financiare), legitimare falsă și chiar comenzi de la diverse magazine (fizice sau online) cu adresa personală sustrasă de la o persoană necunoscută. Aceste acțiuni se încadrează la fapte penale, ca fals și uz de fals, dar datele sustrase sunt folosite deja, răul este deja făcut. Important este să ne păstrăm datele sigure, departe de ochi răuvoitori și să avem întotdeauna controlul asupra a ceea ce partajăm/oferim pe rețelele de socializare.
Iată câteva sfaturi:
Cel mai important este să nu deschidem niciodată adrese sau linkuri, cum sunt ele denumite, de la persoane pe care nu le cunoaștem. Dacă primim pe telefon, rețea socială (precum Facebook) sau pe e-mail un mesaj cu o adresă web pe care nu o cunoaștem, recomandăm totdeauna prudență. Prudența este cea care ne va ajuta să nu intrăm în capcane în mediul digital care ne pot fura datele personale. Majoritatea acestor linkuri suspicioase, care sunt primite de la adrese necunoscute, sunt utilizate special ca să înșele și să extragă atât date personale, cât și date bancare, informații din alte conturi sau chiar să încerce să obțină acces la dispozitivul dumneavoastră.
Prudența este cea care ne protejează de accesul neautorizat al unei persoane la informațiile noastre, de aceea recomandăm să fiţi prudenți în toate activitățile desfăşurate în spațiul digital, inclusiv atunci când sunteți pe pagini web familiare (cum ar fi propria pagină de Facebook). Riscurile, din păcate, sunt numeroase, iar protecția datelor este de mare importanță.
Observăm în ultimii ani o creștere a partajării de informații personale pe rețelele de socializare, care pot fi ușor sustrase de către indivizi necunoscuți, aşadar, din nou, prudență la oferirea informațiilor. Recomandăm să nu trimiteți informații personale decât persoanelor cunoscute și, totodată, păstrarea unor date sau activități personale în afara spațiului digital (cum ar fi plecarea într-o vacanță, ce poate alerta spărgători de case).
Accesul terților la datele personale implică riscuri asupra datelor financiare - conturi în bănci sau la alte entități financiare, alte moduri de tranzacționare financiară -, care se multiplică din cauza accesului la informațiile personale. Recomandăm ca niciodată să nu partajați sau să comunicați CNP-ul dumneavoastră sau adresa unde locuiți, PIN-ul cardului sau codul CVC, parole de acces în aplicațiile bancare sau în platformele online în care aveți înregistrat cardul bancar către persoane necunoscute și nici să nu oferiți orice alte date de identificare ce pot facilita accesul la resursele voastre financiare. Deși entitățile financiare depun un efort imens pentru a proteja datele și conturile, este totdeauna mult mai bine să practicăm prudența. Aceste recomandări nu sunt un îndemn la a renunța la serviciile digitale, ci la prudență, chibzuință și o înțelegere mai deplină a riscurilor, pentru a vă putea folosi în siguranță de toate avantajele pe care le poate oferi lumea digitală.
(Pagină realizată în parteneriat cu ANIS)