De curând m-am întâlnit cu un om frumos, o fostă elevă dragă sufletului meu, olimpică la Religie, ambițioasă, cultivată și inteligentă, care a studiat în Anglia. Răstignită între dorința de realizare profesională, probleme de familie și viața duhovnicească, greu încercată în peisajul de patimi descoperite în climatul magic al Angliei, prinsă în închisoarea unei iubiri neîmplinite, dar și în capcana unui sistem de exploatare a tinerilor bursieri imigranți, a cedat ispitei de a da vina pe Dumnezeu și a intrat în depresie.
Cum pot fi ajutaţi copiii să-și dezvolte plăcerea pentru lectură
Numeroase cercetări sugerează faptul că timpul petrecut citind din plăcere poate fi un indicator- cheie pentru succesul educaţional viitor al unui copil, chiar mai important decât statutul socio- economic al familiei din care provine. Beneficiile citirii în timpul liber de către copii sunt numeroase, de la cunoștințe generale sporite, la îmbogăţirea vocabularului. Totul depinde însă de practicile de lectură folosite de către părinți sau profesori pentru a-i atrage pe copii spre citit, susţine Isang Awah de la Universitatea din Oxford.
Dobândirea plăcerii de a citi presupune un proces educaţional în sine extrem de valoros pentru copii, cu impact puternic asupra dezvoltării intelectuale, dar şi emoţionale. Se subînţeleg beneficiile lecturii cât mai de timpuriu - cunoștințe generale sporite, un impact pozitiv asupra realizărilor şcolare, capacitatea de citire sporită, îmbogăţirea vocabularului. Studiile efectuate de Isang Awah, project manager în cadrul departamentului de Politici sociale şi intervenţie al Universităţii din Oxford, nu fac decât să confirme influenţele pozitive ale cititului pentru copii şi să explice interesul tot mai multor părinți în a-şi „lipi” copiii de cărți. Contează foarte mult însă metodele prin care încearcă aceştia să le inducă plăcerea pentru lectură şi evitarea efectului invers, „fuga” de cărţi. Este dovedit faptul că cei care nu simt plăcere în a citi pot fi stimulaţi să o facă, precizează Isang Awah, care a explorat obiceiurile de lectură ale unui grup de copii dintr-un club de carte, cu vârste cuprinse între 9 și 12 ani, în cadrul cercetării pentru teza sa de doctorat. Ea a descoperit, astfel, modalități de a-i atrage pe copii să-și dezvolte dragostea pentru lectură în timpul liber, regăsite într-o prezentare sintetică şi pe theconversation.com.
Cititul cu voce tare
Una dintre modalităţile regăsite în studiul ei este citirea cu voce tare, care stimulează dragostea copiilor pentru cărți în timp ce ei asociază lectura cu plăcerea. Experimentul a constat în citirea copiilor cu voce tare, în fiecare zi, de către un membru al personalului din clubul de carte. Majoritatea copiilor s-au arătat încântaţi să le citească cineva și au afirmat că le-a stârnit interesul pentru carte. „Un băiat mi-a spus că părinții săi îi citeau în mod regulat cu voce tare când era mic și că acest lucru a dus la dragostea lui pentru lectură”, întăreşte concluzia cercetătoarea. Au fost însă şi copii care au susținut că felul cum li se citeşte le afectează plăcerea pentru lectură, de aceea este important ca citirea să se facă într-un mod entuziast, pe care copiii îl găsesc atrăgător, atrage atenţia Isang Awah.
Acces facil la cărţi
Copiii care au acces ușor la texte captivante citesc mai mult, este o altă concluzie a studiului. Deși au existat câteva excepții, copiii care aveau multe materiale de lectură acasă și la școală citeau mai mult în timpul liber și erau cititori mai implicați decât cei care întâmpinau diverse dificultăţi în accesarea cărților. O fetiță a spus că iubește benzile desenate, dar nu le poate obține cu ușurință. Era convinsă că va citi mai mult dacă ar obține mai ușor cărțile care i-au plăcut. Sfatul cercetătoarei pentru părinții care nu îşi permit să cumpere cărți pentru copilul lor este să-l ducă la o bibliotecă publică și să-l ajute să împrumute cărți. O altă opțiune ar putea fi descărcarea gratuit a cărților electronice adecvate pentru copii.
Spațiu dedicat lecturii
Este important să se stabilească un spațiu confortabil, o atmosferă propice pentru citit și alocarea unui timp pentru lectură. Angajamentul copiilor participanţi la cercetare pentru citit a fost serios afectat de factori de mediu precum zgomotul, căldura, întreruperile frecvente și scaunele incomode. Rezultatele arată că este foarte probabil ca cei mici să citească fericiți și perioade mai lungi dacă au un mediu potrivit lecturii.
Pentru a permite copiilor să se angajeze pe deplin și să se bucure de lectură, părinții ar trebui să creeze un spațiu confortabil și liniștit pentru aceasta. Ar putea fi un colț dintr-o cameră, decorat ca spațiu de citit. Acest lucru îi va încuraja pe copii să ia singuri o carte de pe raft și să petreacă timp plăcut în colțul de lectură.
Alegerea individuală a cărților
Copiilor le-a plăcut să citească mai mult în timpul liber atunci când și-au ales ei cărțile. Când au fost obligați să citească o carte selectată de un părinte sau profesor, aceștia nu s-au bucurat întotdeauna de lectură și uneori nu au citit. Libertatea de a selecta cărți duce la o atitudine pozitivă față de lectură, o mai bună implicare în povestea relatată în carte și o experiență de lectură mai plăcută. În plus, copiilor ar trebui să li se permită să citească orice materiale pe care le consideră interesante, fie că sunt benzi desenate, reviste sau poezie. Altfel, potențialul de a se angaja în lecturi recreative poate fi mult redus, potrivit cercetării.
Discuţia despre cărți
A purta conversaţii despre cărți este un alt mod de a stimula interesul copilului pentru lectură. Desigur, şi aici trebuie respectate preferinţele acestuia pentru anumite cărţi şi să nu fie obligat să citească ceea ce consideră părintele sau profesorul că este interesant. Majoritatea copiilor au spus că discuțiile cu părinții, prietenii sau membrii personalului clubului pe subiectul unei cărţi i-au determinat să citească anumite volume. Unii dintre ei au raportat că le-a plăcut să citească şi cărțile recomandate de către un adult. Pentru copiii care nu arată prea mult interes faţă de lectură, dar sunt atraşi de anumite subiecte, cum ar fi sportul, filmele sau animalele, soluţia este discutarea pe marginea cărților agreate de ei şi pe care le consideră interesante. În acest fel li se va deschide apetitul pentru citit.
Concluzia generală a studiului este aceea că, atunci când copiii consideră lectura distractivă și plăcută, probabilitatea ca ei să petreacă timpul liber citind, în mod repetat, să devină cititori implicați și să se bucure de beneficiile cititului este foarte mare.