Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Educaţie Este pregătit copilul pentru şcoală?

Este pregătit copilul pentru şcoală?

Galerie foto (2) Galerie foto (2) Educaţie
Un articol de: Oana Nistor - 12 Aprilie 2022

Înscrierea în învăţământul primar la clasa pregătitoare se face, pentru cei care au şase ani împliniţi, la 1 septembrie. Însă nu doar vârsta reprezintă un criteriu pentru adaptarea la sistemul de învăţământ, deoarece viaţa de şcolar presupune, dincolo de abilităţile intelectuale şi deprinderile motrice, şi un program mai strict, cu reguli, teme. Începerea şcolii presupune şi interacţiuni sociale (cu doamna învăţătoare, colegii), dar şi momente de gestionare a propriilor emoţii, astfel că un copil trebuie pregătit din toate punctele de vedere pentru această etapă a devenirii lui.

Copiii care împlinesc vârsta de şase ani până la data de 31 august vor fi înscrişi obligatoriu în învăţământul primar la clasa pregătitoare chiar şi în situaţia în care nu au frecventat grupa mare de grădiniţă, potrivit Ordinului privind aprobarea Metodologiei de înscriere a copiilor în învăţământul primar şi a Calendarului înscrierii pentru anul şcolar 2022-2023. Tot în clasa pregătitoare pot fi înscrişi şi copiii care împlinesc şase ani în perioada 1 septembrie - 31 decembrie 2022, dacă aceştia au un nivel de dezvoltare psiho-somatic corespunzător. Această evaluare durează aproximativ 20 de minute, va fi realizată de către un specialist din cadrul centrelor judeţene de resurse şi asistenţă educaţională şi se va face în prezenţa părintelui sau tutorelui.

Există însă şi cazuri în care copiii îndeplinesc criteriul de vârstă pentru a fi înscrişi în ciclul primar, însă nu sunt dezvoltaţi corespunzător din punct de vedere psiho-somatic. Potrivit ordinului ministrului educaţiei, părinţii copiilor „al căror nivel de dezvoltare nu este corespunzător pentru parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare vor fi consiliaţi în vederea înscrierii copiilor la grădiniţă, la grupa mare”.

Intrarea în sistemul şcolar reprezintă o etapă importantă în viaţa copilului şi este necesar ca părinţii să-şi dea seama dacă cel mic este sau nu pregătit. „Fără îndoială că se produce un eveniment important în viaţa copilului (şi a părinţilor), cu anumite schimbări, cu noutăţi care pot fi de neînţeles pentru el. Dacă nu este pregătit pentru acest pas important, experienţa va fi destul de traumatizantă, iar copilul va avea o aversiune faţă de mediul şcolar. Aş atrage atenţia asupra unei situaţii, când, din punct de vedere cognitiv, copilul ar face faţă şcolarizării, însă din punct de vedere emoţional, acesta nu este încă pregătit. Riscul cel mai mare este ca în clasa pregătitoare micuţul să se poată strecura neobservat, însă când efortul cognitiv se intensifică, în clasa a II-a, a III-a, el nu va mai ţine pasul: va obosi repede, va refuza să-şi facă temele, va dori să petreacă mai mult timp jucându-se, nu va înţelege chiar de ce trebuie să meargă la şcoală... În timp, acest copil va acumula carenţe educaţionale mari şi va avea şi tulburări de comportament”, a explicat psihologul Iuliana Filip.

Integrarea în mediul şcolar

La intrarea în clasa pregătitoare, spune specialistul, copilul va fi capabil să bifeze următorii itemi: urmează instrucţiuni simple; recunoaşte şi face diferenţa între cifre şi litere; ştie să numere; recunoaşte culorile şi formele; ştie să ţină corect în mână un creion sau stilou; este capabil să taie o hârtie cu foarfeca; estimează global cantitatea, lungimea; se concentrează la o activitate cel puţin 20 de minute; prezintă interes pentru cărţi, este curios şi pune întrebări; îi place să se joace cu alţi copii, interacţionează şi cooperează fără a genera conflicte; recunoaşte emoţii prin vizualizarea unor imagini.

Integrarea cu succes a copilului în mediul şcolar presupune însă şi ca acesta să fie capabil să se îmbrace singur, să folosească singur toaleta şi să se spele pe mâini, să mănânce fără ajutor şi să fie ordonat cu obiectele personale. Totodată, copilul ar trebui să poată să se desprindă emoţional de părinţi pe parcursul celor patru ore pe care le va petrece la şcoală, uneori chiar mai multe dacă va fi cooptat în sistem „after school”, fără a dormi la prânz. Există şi cazuri când un copil chiar dacă este pregătit să meargă la şcoală, părinţii, din varii motive, cred că e mai bine să repete grupa mare la grădiniţă. „Încă un an la grădiniţă îi poate încetini evoluţia şi îi va scădea motivaţia şcolară pe viitor. Cel mai bine, când există îndoieli, părinţii ar trebui să se adreseze unui specialist pentru evaluare şi orientare şcolară”, concluzionează psihologul Iuliana Filip. 

Calendarul înscrierilor la clasa pregătitoare

Instituţiile de învăţământ au afişat luni, 28 martie, pe site-urile proprii şi pe site-ul inspectoratelor şcolare judeţene, numărul de clase pregătitoare, precum şi circumscripţia şcolară. Părinţii pot afla, de asemenea, dacă şcoala oferă posibilitatea organizării programului „Şcoală după şcoală”, pot vizualiza imagini din sălile de clasă sau, la cerere, pot programa o întâlnire cu învăţătorul/învăţătoarea. La sediul fiecărei unităţi de învăţământ sau pe site-ul acestora vor fi afişate criteriile specifice de departajare, precum şi lista documentelor care să dovedească îndeplinirea acestora.

Perioada 30 martie - 8 aprilie 2022 este dedicată evaluării dezvoltării psiho-somatice a copiilor care împlinesc şase ani, în perioada 1 septembrie - 31 decembrie 2022, respectiv eliberarea recomandării pentru înscrierea în învăţământul primar.

Cererile-tip însoţite de documentele justificative vor fi completate şi transmise, între 11 aprilie şi 10 mai 2022, la unitatea de învăţământ sau online, prin e-mail sau prin poştă. Solicitarea scrisă va fi însoţită de documente justificative: copie după actul de identitate al părintelui care completează cererea, copie după certificatul de naştere al copilului, recomandarea de înscriere în clasa pregătitoare pentru copiii care vor împlini şase ani între 1 septembrie - 31 decembrie 2022, precum şi dovada stabilirii locuinţei minorului în cazul părinţilor divorţaţi.

Toţi copiii ai căror părinţi solicită înscrierea în clasa pregătitoare la şcoala de circumscripţie sunt înmatriculaţi la unitatea de învăţământ solicitată. Pe locurile libere se pot înscrie, ulterior, şi copii care provin din alte circumscripţii şcolare, inclusiv din alte localităţi. În 27 mai se vor afişa locurile rămase libere pentru etapa a doua de înscriere în învăţământul primar, care se va desfăşura între 31 mai şi 7 iunie. În cazul în care părinţii optează pentru un loc în şcolile cu profil artistic, copiii vor susţine o testare a aptitudinilor muzicale.

Recomandări la debutul şcolarităţii

Specialiştii Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Iași au realizat un ghid pentru părinţii care se pregătesc de înscrierea copiilor la şcoală, între recomandări regăsindu-se:

- ajutăm copilul să-şi dezvolte încrederea în sine solicitându-i părerea în diferite situaţii şi lăudându-l mai des;

- îl responsabilizăm prin acordarea unor sarcini potrivit vârstei, capacităţilor şi abilităţilor copilului; la final îl apreciem pozitiv pentru ceea ce a realizat, chiar dacă nu a dus la bun-sfârşit întreaga sarcină;

- îl ajutăm să-şi dezvolte conştiinţa de sine, empatia, managementul emoţiilor prin puterea exemplului oferit de noi înşine;

m îl ajutăm să-şi dezvolte vorbirea şi vocabularul prin repetarea afirmaţiilor celor mici, incitând astfel la dezvoltarea conversaţiei, cerându-i să povestească din cele citite de noi;

- îl obişnuim să îşi însoţească mereu cererile cu „te rog”, să răspundă cu „mulţumesc” sau „nu, mulţumesc” şi să salute;

- îl împrietenim cu cărţile, nu pentru a-l învăţa să citească, ci pentru a-l obişnui cu cărţile: citim de faţă cu el, mergem la librărie împreună etc.;

- îl ajutăm să se familiarizeze cu numerele: în joacă, cu ajutorul unor forme, al unor jocuri de construcţie, desene; în orice situaţie din viaţa cotidiană putem găsi momente să-i stimulăm imaginaţia, dar şi realizarea unor raţionamente utile, comparative;

- îi spunem cât este de bună, de frumoasă şi răbdătoare doamna învăţătoare; nu îi criticăm pe profesori, învăţători sau şcoala în ansamblu în faţa copilului;

- mergem împreună cu copilul să vadă şcoala, îi povestim despre program, despre pauze şi cum se desfăşoară o oră de curs;

- îi pregătim din timp un loc special de studiu, cu câteva rafturi, birou, scaun, unde singur îşi va ordona lucrurile, complimentându-l de fiecare dată.

Citeşte mai multe despre:   copil