Fiecare copil, indiferent de culoare, rasă, limbă, sex sau religie, are dreptul, între altele, la protecţie, îngrijire, odihnă şi recreere, educaţie, sănătate şi informare. Statul, prin instituţiile sale, fam
Nu daţi click! Protejați-vă computerul. Despre malware și ransomware
Internetul este parte din viața noastră. Comunicăm, căutăm, cumpărăm, socializăm, ne informăm, interacționăm pe mail, rețele sociale, diverse site-uri. Este util, comod și necesar pentru mare parte dintre noi. Comunicarea pe e-mail a devenit un mod natural de a interacţiona, iar aceasta o confirmă statisticile, la nivel mondial, legate de utilizarea e-mailului.
Peste 4 miliarde (mai exact 4.258 de miliarde) de persoane folosesc, în lume, e-mailul pentru comunicare. 300 de miliarde de e-mailuri sunt transmise zilnic. În medie, o persoană are 1,75 conturi de e-mail. Mai mult de jumătate dintre mailuri sunt spam; (spam este un mesaj nesolicitat); 46% dintre mailuri sunt deschise de pe telefon. Numai că nu întotdeauna este și benefic. Iată câteva situații: primim mesaje de genul: „Ai fost selectat pentru un premiu. Trebuie doar să accesezi un link și să descarci programul...”. În alte cazuri primim un e-mail cu imagini vesele, o felicitare, muzică sau un videoclip și suntem tentați să facem click și să vedem/ascultăm. Navigăm pe rețelele sociale și găsim un link interesant. Sau pur și simplu navigăm pe internet și apare o reclamă care ne îndeamnă să descărcăm un program. De foarte multe ori avem tendința să deschidem acel mesaj, să vedem despre ce este vorba. Din păcate, cu un singur click, în locul unei oferte miraculoase ne trezim cu un computer nefuncțional sau nu mai putem accesa nici un fișier. Linkurile sau fișierele atașate pot conține un malware deghizat.
Ce este un malware?
Un malware este un software rău intenționat. Un tip de malware este un virus. Un virus poate deteriora datele stocate sau chiar să șteargă totul de pe hard disk. Sau alte efecte: furtul datelor personale, furtul de identitate sau alte activități rău intenționate care vă vor afecta.
Un alt tip de malware este ransomware. Acesta va cripta fișierele sau va face computerul inutilizabil până când nu plătiți o sumă de bani (ransom) pentru ca acesta să fie deblocat. Sau puteți primi amenințări că vă vor fi publicate fișierele, dacă nu plătiți ransom. Infectarea ransomware nu se afișează de obicei până când nu vedeți un tip de notificare, fie într-o fereastră, o aplicație, într-un mesaj în ecran complet, prin care sunt solicitați bani pentru a redobândi accesul la PC sau la fișiere. Aceste mesaje sunt adesea afișate după criptarea fișierelor. Vă puteți documenta utilizând Prevenirea și eliminarea virușilor și a altor programe malware (microsoft.com).
Cum ne putem infecta?
Simplu, dacă nu suntem atenți. Navigăm pe site-uri web nesigure, suspecte sau false sau deschidem un atașament dintr-un mail din sursă necunoscută (spam). Accesăm din curiozitate linkuri în mesajele de pe e-mail amintite mai devreme sau de pe rețelele sociale. Și, nu în ultimul rând, putem primi linkuri „periculoase” prin SMS sau pe chaturi.
Cum putem recunoaște malware?
Dacă suntem atenți la mesajul de pe mail sau la pagina web, în cazul în care identificăm greșeli de ortografie sau pagina arată neobișnuit, atunci este o potențială problemă. Sau primiți un mail în care este menționat PayePal în loc de PayPal. Sau pur și simplu apar caractere ciudate, spaţii sau semne de punctuație mai puțin uzuale.
Cum prevenim problemele?
Așa cum spuneam, nu descărcați programe de pe site-uri care nu sunt de încredere. Verificați înainte, citiți cu atenție avertizările de securitate, acordurile de licență și declarațiile privind confidențialitatea, care sunt asociate cu oricare software pe care îl descărcați. Deși par sigure, evitați programele gratuite de partajare muzică sau filme. Prețurile la astfel de aplicații pentru platformele sigure sunt decente.
Nu deschideți mesajele de la persoane necunoscute și în nici un caz nu accesați linkuri sau descărcați atașamentele. Nu faceți niciodată click pe „Agree (De acord)” sau „OK” pentru a închide fereastra pe care o suspectați ca fiind un spyware. În schimb, faceți click pe simbolul „x” de culoare roșie din colțul ferestrei sau apăsați Alt + F4 la tastatură pentru a închide fereastra.
Aplicați câteva reguli de bază pentru computerul dvs.: reporniți-l cel puțin o dată pe săptămână și asigurați-vă că aveți toate actualizabile la zi, păstrați o copie de siguranță pentru fișierele importante - puteți folosi un hard disk extern sau serviciile cloud. Nu în ultimul rând, instalați un antivirus de încredere și scanați periodic computerul.
Cum reparăm?
Iată câțiva pași recomandați pentru a repara:
- Deconectați computerul de la rețeaua de internet;
- Reinstalați sistemul de operare;
- Recuperați fișierele de pe copiile de siguranță; verificați în prealabil că nu sunt infectate;
- Instalați și rulați un antivirus;
- În cazul unui ransomware: nu plătiţi răscumpărare. Nu aveți nici o garanție că vă veți recupera datele.
Concluzii:
Adoptați atitudinea prevenției în locul corecției. Navigați responsabil, aplicați regulile simple prezentate anterior. Fiți atenți la mesaje - de la cine vin, greșeli de ortografie, nume de firme. Și în nici un caz nu cădeți pradă ofertelor miraculoase. Costurile pot fi foarte mari. Nu daţi click dacă nu sunteți siguri. Urmați regulile minime de „igienă” a computerului - să aveți computerul actualizat, scanați periodic împotriva virușilor și păstrați copii de siguranță pentru documentele importante, nu pe computer.
(Pagină realizată în parteneriat cu ANIS.)