Fiecare copil, indiferent de culoare, rasă, limbă, sex sau religie, are dreptul, între altele, la protecţie, îngrijire, odihnă şi recreere, educaţie, sănătate şi informare. Statul, prin instituţiile sale, fam
„Profesorii să renunţe la orice formă de violenţă împotriva elevilor”
Actele de violenţă comise asupra elevilor de către personalul din şcoli reprezintă 5% din declaraţiile copiilor, iar abuzurile emoţionale 22%, potrivit unui studiu publicat de Salvaţi Copiii România. „Avem foarte multe situații în care părinții, și asta o spun cu regret, invită chiar cadrele didactice să recurgă la acte de violență acolo unde elevii, copiii lor, sunt nedisciplinați, nu sunt atenți la ore, nu-și fac datoria”, a declarat Radu Szekely, consilierul ministrului educației, în cadrul unei dezbateri pe tema abuzului asupra copilului.
Cercetarea scoate în evidenţă faptul că abuzurile psihologice au scăzut uşor faţă de precedentul studiu pe aceeaşi temă, însă consilierul ministrului educaţiei, Radu Szekely, apreciază că actele de bullying sunt tot mai frecvente: „Cadrele didactice și personalul didactic auxiliar să renunțe la acte de orice fel de violență fizică sau psihologică, pentru că, din păcate, cred că a crescut violența psihologică, într-o măsură direct proporțională, iar actele de bullying, deși noi luptăm împotriva lor și sunt campanii împotriva lor, sunt văzute (n.r. - abuzurile emoţionale) și mai naturale, și mai normale decât actele de violență fizică, ceea ce este la fel de grav”.
El a mai subliniat că la nivelul Ministerului Educaţiei şi al partenerilor din Guvern şi societatea civilă „s-a reluat ideea unei strategii pentru educație parentală, sub o altă denumire, poate #părinți informați, copii fericiți$, astfel încât să putem ajunge și dincolo de limitele clasice ale școlii, unde sunt profesorii și copiii (…), la părinți care până la urmă pot veghea sănătatea fizică și psihică a copiilor”.
Din răspunsurile primite de la copii în cadrul aceluiaşi studiu, rezultă o incidenţă mult mai mare a aplicării pedepselor fizice în familie (46%), în comparaţie cu cea recunoscută de părinţi (28%). Cu alte cuvinte, unul din doi copii a declarat că este lovit în familie.
„Abuzul emoţional, acel clasic #ţi se vorbeşte urât acasă, eşti înjurat, jignit», are nivelul de 12%. Aproape 90% dintre copii spun că sunt certaţi de părinţi, iar jumătate dintre ei spun că asistă repetat la certuri între părinţi. Aproape doi din zece copii spun că nu sunt lăsaţi de părinţi să se întâlnească şi să se joace cu alţi copii, iar procente similare dezvăluie că unul dintre părinţii lor bea prea mult”, a afirmat Ciprian Grădinaru, sociolog la Salvaţi Copiii, citat de Agerpres. Potrivit acestuia, sunt copii care au reclamat şi forme mai grave de abuz, respectiv să nu primească mâncare ca urmare a unei greşeli făcute. Tot referitor la hrană, unu din trei copii spune că se întâmplă să nu mănânce mâncare gătită acasă.
„Mai mult de doi din zece spun că se întâmplă să nu-i vadă doctorul când sunt bolnavi, că sunt lăsaţi singuri în casă peste noapte să aibă grijă de fraţii sau surorile mai mici, că sunt lăsaţi zile în şir acasă, aproximativ doi din zece copii spun că se întâmplă să meargă la culcare flămânzi”, a mai precizat sociologul. Cercetarea mai scoate în evidenţă şi brutalitatea cu care părinţii îşi pedepsesc copiii: unu din doi copii spune că e bătut cu mâna fără a rămâne urme, unu din zece e bătut cu băţul, cureaua sau lingura de lemn, iar 6% sunt bătuţi până rămân cu urme şi sunt puşi să stea, în mod repetat, în genunchi ca pedeapsă.
Acelaşi studiu arată că trei din zece copii au fost expuşi pe internet sau la televizor la imagini cu caracter sexual. De asemenea, aproximativ 3% dintre părinţi afirmă că, în ultimul an, copilul lor a fost victimă a abuzului sexual, în aproape două treimi din cazuri agresorul fiind o persoană necunoscută.
Studiul a fost efectuat pe un eşantion de 1.115 de copii şi 880 de părinţi, datele fiind culese în decursul anului 2020. (O. N.)