În ultimul timp, la tot pasul (mediatic) supraviețuirea ne este amenințată fie prin războiul ideologic și economic, cu încălzirea globală, cu o viitoare foamete, cu sistarea încălzirii cu gaz sau lemn și a
Un elev din doi este ameninţat, umilit sau agresat fizic
Ziua internațională a nonviolenței în școală a fost marcată luni, 30 ianuarie, şi în şcolile din ţara noastră, prin intermediul a numeroase activităţi de conştientizare a actelor de violenţă. Ministrul educaţiei, Ligia Deca, a reiterat ideea că împotriva agresivităţii trebuie să luptăm zilnic, „cu toţii purtând responsabilitatea unei educații în spiritul nonviolenței”.
În România, un elev din doi este victima actelor de ameninţare, de umilire sau de violenţă fizică, iar patru copii din cinci asistă la situaţii de bullying, a transmis, cu această ocazie, Organizaţia Salvaţi Copiii România. Datele oficiale invocate de organizaţie arată că, în anul şcolar 2021-2022, în sistemul de educaţie, a fost înregistrată o creştere cu aproape o treime a situaţiilor de bullying faţă de anul şcolar 2020-2021. „În realitate însă, fenomenul este mult mai grav”, atenţionează Organizaţia Salvaţi Copiii, deoarece bullyingul din şcoală ori din clasă se transferă în mediul online şi afectează emoţional sute de mii de elevi care devin victime ale mesajelor umilitoare transmise prin intermediul internetului.
„Organizaţia solicită Ministerului Educaţiei să evalueze stadiul implementării Normelor metodologice privind constituirea grupurilor de acţiune anti-bullying şi elaborarea unei strategii naţionale de respectare a dispoziţiilor legale”, se arată într-un comunicat transmis în contextul Zilei internaţionale pentru nonviolenţă în școală.
„Ignorarea de către consiliile de administraţie ale şcolilor a legii care oferă şcolilor o soluţie pentru a preveni bullyingul înseamnă, de fapt, să accepţi că siguranţa fizică şi emoţională a elevilor care depind de tine le va fi ameninţată. Întreg procesul educaţional, relaţiile dintre elevi şi cadrele didactice şi dorinţa de a veni la şcoală vor fi afectate, cu costuri pe care tot elevii le vor plăti, acum sau mai târziu. Pentru a determina şcolile şi liceele să-şi creeze aceste mecanisme, Ministerul Educaţiei şi inspectoratele şcolare au o mare responsabilitate”, a mai subliniat organizaţia. (O. N.)