Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei A trăi pentru a-ţi povesti viaţa?

A trăi pentru a-ţi povesti viaţa?

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Un articol de: Monalisa Bobe - 11 Martie 2012

A trăi pentru a scrie, sau a scrie pentru a trăi? Prima variantă sună promiţător, dar, pe cât e de seducătoare, pe atât se dovedeşte de falimentară: scriitura devine o armură, care-ţi anchilozează fiinţa întreagă.

A trăi pentru a-ţi povesti viaţa poate fi un titlu bun de ficţiune, dar ca principiu de viaţă denotă o viziune crudă, apăsătoare, reflex al vreunei culpe rămase de mult pe dinafara luminii. Şi e o dublă trădare, faţă de darul sacru al vieţii şi faţă de simbolismul actului de a scrie. Ce viaţă e aceea pe care o încapi în cadrele deodată prea strâmte, căci prefabricate, ale discursului? Şi ce discurs e acela care nu ţâşneşte din însăşi inima vieţii, ci se produce în siajul unor schije de timp, cu premeditare rupt, spre a fi… aruncat pe hârtie? Cum să trăieşti "pentru a-ţi povesti viaţa", şi să nu te prinzi în caruselul senzaţiilor sacadate (doar trebuie să ai întâi ce povesti), căutate, provocate doar de dragul punerii lor în ramă? Cum să trăieşti aşa, şi să mai ai loc să legi pe dinăuntru nişte senzaţii, măcar într-o percepţie, dacă nu într-un gând, într-o emoţie, într-un gest? Cum să trăieşti aşa, fără primejdia amputării oricărui simţ al continuităţii interioare, pe altarul, chipurile, al transfigurării? Ce să mai transfigurezi? Secunda s-a umplut, s-a spart, şi tu ai pierdut-o: tu nu o trăiai, căci trăiai-ca-să-povesteşti. Şi în loc să laşi vieţii şansa să te transforme, mai pierzi încă o dată secunda, aglutinând-o unui imaginar de aceeaşi sorginte. A trăi pentru a scrie poate să ajungă sinonim cu a încremeni în litere uscate o luciditate dezabuzată, o disponibilitate limitată pentru viaţa însăşi, o logică a lui a posteriori, un centru de greutate rămas în urmă, un contact mediat cu lucrurile: a spune iată ce am găsit, mai degrabă în termeni tranşanţi, tăios definitivi.

A scrie pentru a trăi e departe de a reprezenta soluţia perfectă, dar, rămânând în cadrul iniţial al problematizării - cadru artificial, dar care prin aceasta nu torturează mai puţin conştiinţe -, pare o alternativă preferabilă opţiunii puse în discuţie mai sus. Să scrii pentru a trăi ar însemna poate să te păstrezi încă departe de obiectul căutării dar să spui iată cum caut, într-o logică a propensiunii spre viitorul imediat, a difuzului, a aluziei, a încă-inepuizabilului, a opţiunilor multiple, a potenţialităţii.

Cred că adevăratul raport între viaţă şi scris nu e unul utilitar, ci unul asimilabil raportului fiinţei cu "modalităţile" ei, dacă luăm termenul într-o anume accepţiune. Poţi trăi în multe moduri, şi-ţi poţi rata viaţa în şi mai multe. Nobleţea actului de a scrie transpare doar când a scrie devine un mod de a trăi, şi nu unul oarecare, ci acela care transformă însăşi viaţa. Fără a fi o evadare din certitudinile trecutului sau din incertitudinile viitorului, ci o coagulare a duratelor încheiate şi a celor neîncepute încă, scriitura ca mod de viaţă deschide intervalul prezentului restituind conştiinţei sensuri care altfel scapă.