Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Ad legendam Scripturam

Ad legendam Scripturam

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Un articol de: David Guzu - 31 Octombrie 2013
O seamă de împrejurări providenţiale din ultima perioadă m-au determinat să iau seama la stadiul în care Sfânta Scriptură este studiată de tinerii teologi - elevi în seminar sau studenţi la facultate - la momentul actual.
 
In nuce, mă preocupă dezlegarea câtorva întrebări de o realitate tulburătoare care pornesc dintr-o serie de nelinişti interioare: vreau să aflu care este locul Sfintei Scripturi în viaţa şi în programul de studiu al tânărului teolog. Pornind de aici, doresc să menţionez că în problema pe care o ridic primul vizat sunt eu, iar prin extensie sunt incluşi toţi aceia care manifestă aceleaşi stări simptomatice ca şi mine. Mai exact, observ că atât în programa şcolară, cât şi în timpul liber al teologului, Scriptura îşi face simţită prezenţa din ce în ce mai greu şi este percepută progresiv ca fiind un anost material didactic. Pe de o parte, nu este de competenţa mea să clarific care este procentul pe care îl deţine studiul Scripturii în raport cu studiul celorlalte discipline în programa de învăţământ, dar pe de alta, îmi survine întrebarea: de ce noi, tinerii teologi, nu mai citim din proprie iniţiativă Scriptura, iar uneori preferăm alte lecturi în defavoarea acesteia? 
 
Cu siguranţă, nu voi putea epuiza lista de posibile răspunsuri; mă gândesc însă că noi ne-am obişnuit să avem Scriptura la îndemână, fie să o răsfoim fără un anumit scop, fie să o aşezăm într-un loc ferit al casei (precum bibelourile), fie să o purtăm după noi în calitate de talisman, dar foarte rar să o folosim în scopul existenţei ei. Auzim citindu-se din ea la toate slujbele Bisericii, o studiem în seminarii şi facultăţi, reţinem câteva versete pe de rost, iar toate acestea ne dau o falsă încredere în noi înşine: credem că o stăpânim prea bine, că ceea ce a avut de spus Scriptura a spus după atâţia ani de studiu şi nimic nou nu mai poate fi scos la iveală, că ar fi în zadar să zăbovim asupra unor scrieri pe care, programatic, le-am parcurs deja. Nu este departe de noi nici impresia pe care dimensiunile monumentale ale Scripturii ne-o produc dându-ne sentimentul de îndreptăţită admiraţie pentru o aşa carte, însă, paradoxal, gândul că ea trebuie citită cu seriozitate ne prinde total descurajaţi în faţa sutelor de pagini scrise mărunt. De aici, e lesne de înţeles motivul pentru care locul Scripturii este luat de alte cărţi care fie o comentează, fie doar o amintesc; şi dacă se întâmplă astfel, acest demers nu merită să fie reprobat, însă este cu siguranţă lipsit de fundament.
 
Cei mai mulţi dintre noi avem orgoliul de a ne numi teologi încă din perioada studiului. Însă poate fi numit teolog cel care nu cunoaşte Scriptura? Acelora care încearcă să argumenteze că Scriptura nu reprezintă un criteriu în cunoaşterea teologiei, am să le opun cuvintele Mântuitorului, adresate odinioară saducheilor: „Rătăciţi neştiind Scripturile şi nici puterea lui Dumnezeu“ (Mt. 22, 29). (va urma)