Un sultan luminat și reformist, Abdul-Medjid, a reușit să pună la loc în 1852 steaua de argint furată din Biserica Nașterii Domnului din Betleem, pe care scria așa: „Hic de Virgine Maria Jesus Christus natus es
Bucuria postului
Da, bucuria postului. În aparenţă, alăturarea acestor doi termeni, bucurie şi post, pare a nu fi prea potrivită, dacă privim bucuria şi postul prin prisma a ceea ce, în mod sincer, fără ascunzişuri teoretice, traducem în practică, în concret a fi postul, şi anume o perioadă de privaţiuni, oarecum frustrantă, silnică şi cu certitudine anevoioasă. Ei, atunci unde ar mai putea fi vorba de bucurie? Acolo unde voinţa noastră este pusă la încercare, se înţelege că numai veseli şi bucuroşi nu vom fi. Şi totuşi... întâi de toate trebuie să lămurim despre ce post şi despre ce bucurie vorbim. Postul este postul Bisericii, rânduit spre a fi aşa cum este de către oamenii sfinţi ai Bisericii, post pe care fiecare dintre noi încercăm să ni-l însuşim, reuşind mai mult sau mai puţin. Postul, aşadar, deşi este un demers personal, intim, el nu este nicidecum personalizat, adaptat la măsura noastră, ci dimpotrivă, noi fiind cei ce trebuie să facem experienţa ridicării noastre la măsura postului, măsură care nu este altceva decât măsura dragostei noastre pentru Hristos. Cât de mult îl iubim, atât de mult postim. Postul îl ţinem nu pentru noi, ci pentru Hristos, în drumul Său spre Golgota, spre Cruce, spre moarte şi Înviere, drum pe care Hristos îl face nu pentru Sine, pentru că El nu are nimic de ispăşit personal, ci îl face pentru noi, pentru fiecare în parte, călcând puterea morţii cu propria Sa moarte, răsărind lumina Învierii din mormântul datorat înstrăinării noastre de Dumnezeu. Dar vorbeam şi despre Bucurie, Bucurie pe care o asociam cu postul. De altfel, pot spune că ar trebui să vorbim de o poruncă a Bucuriei, pentru că Mântuitorul Hristos Însuşi spune: "Când postiţi, nu fiţi trişti". Deci, atunci când postim trebuie să fim bucuroşi pentru că ni se oferă prilejul de a dărui şi noi ceva lui Dumnezeu, lui Hristos, şi anume voinţa noastră liberă, ca gest de mulţumire pentru nemăsurata şi copleşitoarea purtare de grijă a lui Dumnezeu pentru noi. Bucuria postului, bucuria de a dărui este răsplătită şi cuprinsă de Bucuria Învierii, Bucuria de a ne împărtăşi de harul şi lumina lui Hristos.