Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Călătorie în ţinuturile edenice

Călătorie în ţinuturile edenice

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Un articol de: Grigore Ilisei - 04 Noiembrie 2011

În vara acestui an, 2011, am fost cu pictorul Dan Hatmanu la Scobinţi. Pentru artistul ieşean, pontiful breslei "zugravilor de subţire" moldavi era o umblare a regăsirii începuturilor. În cazul meu, care-mi propusesem să-l prezint într-un portret filmic de televiziune spre a marca jubileul de 85 de ani, drumul se dovedea desluşitor de tâlcuri noi privitoare la destinul creatorului şi întăritor al celor deja pătrunse până atunci. Dan Hatmanu îndeobşte, fără a fi zăvorât cu cei din jur, nu-i un expansiv. Tace mai mult decât vorbeşte, chiar dacă nu-i scoţi cuvântul cu cleştele din gură. Îi place mai degrabă să observe, să lase la dospit ceea ce-a văzut, să aleagă grâul de neghină şi apoi să se aşeze la şevalet şi acolo să arate ce-au înregistrat retina şi mintea sa efervescentă. Şi ceea ce ochiul şi creierul dau la iveală iese din tipar, e altfel decât percepem noi profanii realitatea. Da, e altceva, deoarece ni se înfăţisează plăsmuirea creatorului, "Vrăjitorului din Oz". Creaţiunea nu se îndepărtează de esenţele priveliştii sau modelului pictat, schimbă însă meşteşugit şi inteligent perspectiva, focalizează asupra unor elemente particulare şi, în acelaşi timp, definitorii, care în mod obişnuit nu sar în ochi, lunecă pe lângă privitor. Artistul le conferă pregnanţă, vizibilitate maximă şi le încarcă de sensuri tainice. Proiectează subiectele picturii sale într-o lumină parcă voltaică, le cufundă într-o scaldă epifanică. Are cheia sa şi cu aceasta descuie uşi ferecate şi ne dezvăluie splendorile lumii de dincolo de aparenţe.

La toate acestea mă gândeam în timp ce călătoream la Scobinţi, satul natal la lui Dan Hatmanu, de pe prispa Hârlăului, acolo unde "Mamaia" şi "Tataia" l-au adus pe lume pe Dănuţ, năzbâtiosul lor copil, al doilea după Lucian, faimos agronom. Cei doi învăţători de vocaţie, iscusiţi în domesticirea obraznicilor între obraznici şi aducerea lor pe calea dreaptă, au avut destul de furcă cu propria odraslă ca s-o strunească din pornirile cele prea năstruşnice. De atunci se manifesta acea nestare a lui Dan Hatmanu despre care scrie Marin Sorescu, unul dintre admiratorii săi constanţi şi sinceri. Poetul remarca acest freamăt ca fiind o caracteristică a creaţiei artistului de la Iaşi. O asemenea energie este sursa căutărilor neostenite şi rezolvărilor sale ingenioase, ce-s ale lui şi numai ale lui. Când starea aceasta de nestare s-a metamorfozat în act creator, Dan Hatmanu a încetat a mai fi în viaţa de toate zilele o fiinţă fără de astâmpăr. Şi-a canalizat toate energiile în exerciţiul creator şi ca ins a devenit olimpian, senin. Un înţelept care cercetează scrutător lumea, dar îşi rosteşte mai mult sieşi ceea ce remarcă, ca apoi să-şi facă cunoscută părerea sublimat şi subtil în lucrarea sa creatoare.

Călătoria la Scobinţi din vara acestui an rotund din existenţa lui Dan Hatmanu nu mi-a schimbat deloc această percepţie. Am simţit doar o adiere ca de boare a unei emoţii ce învăluise în maramă de borangic făptura călătorului pictor. Am detectat chiar şi un palpit când am păşit în scoală, în odaia unde venise pe lume, chiar dacă aceasta nu mai arărta ca pe timpuri. Încolo, Dan Hatmanu a fost egal cu el însuşi, cel dintodeauna, fără trăiri mari la vedere. Puţină dogoare a zbucnit în cuvintele depănătoare ale poveştii despre ceea ce-a fost viaţa sa la Scobinţi şi cum s-a deşirat după plecarea de aici firul din ghem până la ajunge acum, la 31 octombrie 2011, la borna celor 85 de ani. De altfel Dan Hatmanu este şi ca povestitor mai fermecător când scrie istoriile sale chisnovatice decât când le grăieşte. Atunci când le aşterne pe hârtie parcă pogoară peste dânsul duhul lui Creangă. Eugen Simion l-a şi asemuit într-un text cu povestitorul de la Humuleşti, iar în privinţa picturii l-a socotit cu îndeptăţire un "Magritte moldav". Dar a fost în acea zi la Scobinţi şi un moment în care artistul a ieşit din armura sa. S-a întâmplat într-o sală de clasă, unde Dan Hatmanu a fost invitat de o învăţătoare a şcoli să stea de vorbă cu elevii. Într-atât de calzi, de uimiţi în profunda lor bucurie au fost copii, aşa de ingenuu şi-au mărturisit admiraţia faţă de oaspetele lor, că mai tot timpul cât a stat în clasă chipul lui Dan Hatmanu a fost un zâmbet. Parcă prinsese pe Dumnezeu de un picior. În acea oră întreaga sa copilărie se reîntrupa. Se redeschidea involtă floarea pierdutei vârste aurorale. Înaintea mea Dan Hatmanu redevenise copilul de altădată. Săvârşitu-s-a minunea doar în acele clipe. După aceea Dan Hatmanu s-a reaşezat în matca lui.

Dar călătoria îşi atinsese ţelul. Zărisem în cuprinsul ei lumina din care izvorâse opera cea originală, plină de forţă, în stare să emoţioneze şi să incite la reflecţie. M-am întors de la Scobinţi încărcat de tâlcuri. Bătusem cu folos împreună cu pictorul drumul în ţinuturile edenice ale vieţii sale.