Cartea „Preoți ortodocși bănățeni cu Sfânta Cruce sub tricolor - Decembrie ´89”, avându‑l ca autor pe părintele Ionel Popescu, vicar eparhial al Arhiepiscopiei Timișoarei, a fost tipărită cu
Cardinalul Zenon Grocholewski a primit titlul de Doctor Honoris Causa
Cardinalul polonez Zenon Grocholewski, prefect al Congregaţiei pentru Educaţia Catolică din Vatican, a primit ieri (5 noiembrie) din partea Universităţii "Alexandru Ioan Cuza" din Iaşi titlul de Doctor Honoris Causa. După conferirea titlului, Eminenţa Sa a ţinut conferinţa: "Adevăr şi libertate. O problemă fundamentală".
Zenon Grocholewski a fost al doilea cardinal al Bisericii Catolice care a primit acest titlu din partea universităţii ieşene, primul fiind cardinalul Karl Lehmann, arhiepiscop de Meinz (Germania), căruia, la 28 aprilie 2004, i-a fost acordat acelaşi titlu. În cadrul Laudatio, Preasfinţitul Petru Gherghel, episcop de Iaşi, a făcut o prezentare a activităţii şi personalităţii cardinalului polonez. Zenon Grocholewski s-a născut la Brodki, în Polonia, la 11 octombrie 1939, fiind cel de-al treilea dintre cei patru fii ai lui Stanislau şi Iosefina Stawinska. Simţind chemarea de a fi preot, după studiile filosofico-teologice urmate în Seminarul arhidiecezan din Poznan, a fost hirotonit la 27 mai 1963. Primii trei ani ca preot a lucrat în Parohia "Cristos, Rege" din Poznan. În anul 1966 a fost trimis la studii de drept canonic la Universitatea Pontificală Gregoriană din Roma, obţinând doctoratul în anul 1972. În anul 1974 a obţinut diploma de avocat la Tribunalul Apostolic "Sacra Romana Rota". Fiind chemat să lucreze pentru Sfântul Scaun, din octombrie 1972 până în 15 noiembrie 1999 a activat în cadrul Tribunalului Suprem al Signaturii Apostolice, unde din 1982 şi până în 1998 a îndeplinit misiunea de secretar, iar din 1998 şi până în 1999 cea de prefect. În calitate de expert în dreptul canonic, a lucrat la redactarea noului Cod de drept canonic promulgat în 1983 şi la pregătirea proiectului noii "Legi fundamentale a Statului Vatican". A desfăşurat şi desfăşoară diferite însărcinări pe lângă Curia Romană, făcând parte din diferite oficii şi comisii ale Vaticanului. De la 15 noiembrie 1999, este prefect al Congregaţiei pentru Educaţia Catolică. În această calitate coordonează cea mai vastă reţea de centre formative şi educative din lumea creştină: toate universităţile catolice (peste 1.300, răspândite în întreaga lume), precum şi şcolile catolice (peste 200.000 în întreaga lume, cu peste 45.000.000 de elevi). La 6 ianuarie 1983, a primit consacrarea episcopală din mâinile papei Ioan Paul al II-lea, iar la 16 decembrie 1991 a fost ridicat la demnitatea de arhiepiscop. În Consistoriul de la 21 februarie 2001 a fost ales cardinal. A fost profesor la Facultatea de Drept Canonic a Universităţii Pontificale Gregoriana (1975-1999), la Universitatea Pontificală din Lateran (1980-1984) şi la "Studio Rotale" (1986-1998). A ţinut conferinţe şi comunicări în cadrul congreselor şi întâlnirilor internaţionale din mai multe ţări. A scris numeroase articole şi recenzii în reviste de specialitate (peste 550, în 12 limbi), cărţi de autor şi colective. A fost onorat în diferite ţări cu titluri de onoare, medalii şi cu premii. Mai multe universităţi din lume i-au acordat titlul de Doctor Honoris Causa. În România, cardinalul polonez a primit acelaşi titlu din partea Universităţii din Bucureşti, la 13 iunie 2006, şi din partea Universităţii "Babeş-Bolyai" din Cluj, la 20 februarie 2009. "Una dintre problemele educaţiei care se oferă astăzi tinerilor - spunea card. Zenon Grocholewski - este că adesea le sunt transmise aproape exclusiv cunoştinţe şi abilităţi tehnice, adică educaţia este orientată în principal în vederea exercitării profesiunii. Lipseşte educaţia persoanei sau educaţia integrală a persoanei, care este necesară. Educaţia parţială, adică numai intelectuală şi tehnică, nu este suficientă pentru a forma constructorii unei lumi mai bune. Cunoştinţele pot fi folosite şi în rău. În realitate, o ştim bine, unele cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii au fost folosite pentru războaiele cele mai teribile, pentru terorism, pentru nedreptăţi în dauna celor mai slabi şi a nevinovaţilor. Este deci necesar să-l ajutăm pe om să-şi asigure o educaţie integrală."