Un sultan luminat și reformist, Abdul-Medjid, a reușit să pună la loc în 1852 steaua de argint furată din Biserica Nașterii Domnului din Betleem, pe care scria așa: „Hic de Virgine Maria Jesus Christus natus es
Credinţa vie şi lucrătoare a Sfinţilor Trei Ierarhi
Distincţia operată până la separare în mentalul omului modern între particular şi public, între ceea ce este şi ceea ce face individul (omul depersonalizat) este incompatibilă cu imaginea vivificatoare a Sfinţilor Vasile cel Mare, Grigorie Teologul şi Ioan Gură de Aur. Socioprofesional vorbind, este legitimă evaluarea exclusiv după rezultatele muncii, şi nu după opţiunile private. Însă, dintr-o perspectivă holist-personalistă, clivajul subiectiv-obiectiv nu se susţine datorită complexităţii universului uman, complexitate descoperită de prototipul său Iisus Hristos. Taina omului este de factură personală. Or, după modelul fiinţării divino-umane a Mântuitorului, persoana este indisolubil legată de opera sa.
În cazul Sfinţilor Trei Ierarhi, acest principiu este ilustrat prin interdependenţa dintre teologia şi viaţa lor, expresie a unei credinţe vii şi lucrătoare. Sfântul Vasile cel Mare vorbeşte despre filantropia divină împlinită în jertfa lui Hristos şi împărtăşită lumii întregi de Duhul lui Dumnezeu, iar mărturia sa prinde viaţă în opera ierarhului capadocian de ajutorare a categoriilor sociale marginalizate şi a bolnavilor. Cele cinci cuvântări teologice care i-au conferit Sfântului Grigorie din Nazianz titlul de Teolog sunt motivate de preocuparea acestuia pentru clarificarea şi susţinerea Ortodoxiei în faţa arienilor extremişti reprezentaţi de Eunomie. Expunerea lor priveşte direct consolidarea credinţei comunităţii ortodoxe din Constantinopol serios decimată în cea de-a doua parte a secolului al IV-lea sub presiunea politică a împăratului arian Valens (364-378). Sfântul Ioan Hrisostom este un predicator care denunţă atât păcatele membrilor comunităţii pe care o păstoreşte, cât şi excesele de autoritate şi opulenţa anumitor cercuri eclesiale şi socio-politice din Imperiul Roman. În acest sens, asemenea Sfântului Vasile cel Mare, Hrisostom este implicat în rezolvarea problemei sărăciei, sclaviei şi proprietăţii, atrăgând admiraţia poporului şi dezavuarea din partea unora dintre autorităţile eclesiale şi politice.
Nu există inconsecvenţă între opţiunile personale, care privesc credinţa şi preferinţa pentru o vieţuire ascetico-mistică, şi maniera de raportare la semeni a Sfinţilor Trei Ierarhi. Modelul şi Evanghelia lui Hristos iradiază deopotrivă lăuntric (la nivel personal), în teologia şi în slujirea lor (la nivel public), iar învăţătura şi activitatea lor au consecinţe culturale şi sociale imediate, dar şi peste timp (prin ceea ce unul dintre teologii români contemporani numeşte „creştinism integral“, sintagmă ce vizează corelaţia între dimensiunea duhovnicească şi cea socială a responsabilităţii creştine).
Elocventă în acest sens este opinia celor trei ierarhi despre legătura dintre predicator (cleric) şi predică. Conform sugestiilor pastorale ale Sfinţilor Părinţi sărbătoriţi împreună la 30 ianuarie, principalele coordonate ale predicii sunt mărturisirea fără echivoc a Ortodoxiei şi îndemnul la conformarea modului de a gândi şi de a fi Evangheliei lui Hristos. Însă fiecare avertizează că aşa cum finalitatea predicii este existenţială, cele două principii trebuie să fie familiare clericului atât teoretic, cât mai ales practic. Mărturisirea necesită cunoaşterea învăţăturii, adică precizie dogmatică (Sfântul Ioan Gură de Aur) şi apropiere de Domnul prin rugăciune, semn al legăturii personale cu Hristos, şi al împărtăşirii mistice de taina dumnezeirii (Sfântul Grigorie Teologul). Vorbirea despre Dumnezeu - ca şi ascultarea predicii, de altfel - presupune prealabila preocupare pentru şi angajare în experienţa întâlnirii cu El (Sfântul Vasile cel Mare). De asemenea, îndrumarea omiletică spre asceză implică din partea predicatorului un efort continuu de despătimire, de luptă cu el însuşi, cu ispitele, patimile şi demonii, deoarece, afirmă Hrisostom, predica optimă este cea în care vorbesc faptele şi comportamentul clericului.
În pofida celor descoperite de teologia şi viaţa Sfinţilor Trei Ierarhi, din nefericire, clivajul privat-public nu este străin nici măcar creştinismului (cel puţin în formele sale vulnerabile la secularizare), situaţie în care conduce la derapaje inimaginabile. Sunt de acum notorii comunităţile (pseudo)creştine care nu văd nici o problemă în promovarea homosexualilor în cler şi, recent, marcarea a 20 de ani de la hirotonirea primelor femei preot în Biserica Anglicană, prin întronizarea primei femei episcop…