Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Opinii Repere și idei Crucea, altarul transfigurării şi supremei iluminări

Crucea, altarul transfigurării şi supremei iluminări

Data: 24 Oct, 2010

Creştinul este un nou Israel, un nou luptător cu îngerul, dar în luptă este biruitor Dumnezeu, şi nu omul. Locul de luptă stă în centrul istoriei; este Golgota, iar Îngerul trimis este Însuşi Emanuel; Îngerul Marelui Sfat. Biruinţa lui Dumnezeu este o biruinţă asupra morţii şi a destinului prin puterea liberă a dragostei harice. Faptul Crucii sparge istoria, o pătrunde şi o suie spre transfigurare. Totul în istorie se desfăşoară şi atârnă de Golgota, spânzură de înălţimea supraistorică a Crucii.

Dar Crucea este astăzi semnul de biruinţă al Învierii şi semnul ce se va arăta pe cer la a Doua Venire, este suprema emblemă a Sfintei Parusii şi în el se închide taina dinamismului întregii istorii, a veacului ce va să fie. Văzută în înţelesul ei pnevmatic şi anagogic, Crucea nu este atât un altar al răscumpărării păcatului - această faţă negativă a Crucii care izbăveşte de mizeria trecutului -, cât mai ales un semn pozitiv, un altar euharistic, dincolo de sfâşierile sale de sânge, un altar al transfigurării şi supremei iluminări.

Crucea este taina tainelor, "taina cea din începuturi şi de îngeri neştiută", prin urmare este un semn încă nedezlegat total, un simbol înalt al viitorului, al acelui veac octav al împlinirilor Aminului.

Hărăzirea cerească a Sfintei Cruci a Înălţării încă nu este cunoscută; în ea este închisă ştiinţa celei din urmă transfigurări a cosmosului şi omenirii.

Crucea, acest cumul de taină pus în vileag spre mântuire, este suprema măiestrie a Fiului Omului, capodopera lui Dumnezeu.

(Daniil Sandu Tudor, Taina Sfintei Cruci)