Alegerile prezidențiale și legislative din Statele Unite au venit și s-au dus. A curs multă cerneală și s-au agitat mulți biți. Urmează alegerile din România. Unii s-au bucurat, alții mai puțin.
De te voi uita, Ierusalime…
Fiecare dintre noi ştie ce înseamnă Ierusalimul şi locurile din preajmă. Toţi ştiu că Mântuitorul şi-a legat numele de acest spaţiu în primul rând prin naşterea Sa foarte aproape de Ierusalim, la Betleem, apoi prin numeroasele călătorii pe care le-a făcut la Templul din Ierusalim şi mai târziu însoţit de ucenici, când le propovăduia acestora cuvintele vieţii veşnice. Cei care L-au ascultat şi I-au devenit apostoli au dus îndemnurile Mântuitorului până la marginile lumii, după cum El a poruncit. Din Biserica Ierusalimului au pornit aceste cuvinte, iar una dintre rudeniile Domnului (Iacov) a fost primul episcop al slăvitei şi sfintei cetăţi. De atunci până în prezent, Biserica Ierusalimului a trecut prin numeroase încercări. Apostoli, ucenici de-ai lor, martiri, ierarhi, sfinţi palestinieni şi ierusalimiteni au strălucit în decursul vremurilor.
Încă din primele veacuri, în pustiul Iudeii, în pustiul Betleemului şi-n alte locuri, numeroşi călugări autohtoni sau veniţi din alte zone ale lumii au dorit să-şi sfinţească viaţa, trăind şi călcând pe urmele paşilor Domnului. Cuvioasa Maria Egipteanca, cel mai tulburător exemplu de pocăinţă din istoria Bisericii, şi-a început drumul către sfinţenie tocmai în Biserica Sfântului Mormânt, călătorind apoi spre pustiul de dincolo de Iordan, unde a ajuns la asemănarea cu îngerii prin viaţa ei nepământeană. De asemenea, numeroşi călugări şi călugăriţe s-au ridicat la măsura sfinţeniei, schimbându-şi viaţa, pentru că pământul pe unde au trecut paşii Mântuitorului a rodit la nesfârşit sfinţenie. Pe Valea Iordanului sunt foarte multe ruine ale mănăstirilor de altădată, care până la venirea perşilor aveau mii de călugări, într-una dintre cele mai înfloritoare perioade duhovniceşti din istoria monahismului, aidoma celei din Egipt.
Şi astăzi, unele mănăstiri păstrează rânduielile de demult şi dorinţa de sfinţire a vieţii. Amintesc printre acestea Mănăstirea „Sfântul Sava“ din pustiul Betleemului, unde au fost cândva mii de călugări, apoi renumita mănăstire din pustiul Hozeva, închinată Sfântului Gheorghe Hozevitul, care adăposteşte şi moaştele Sfântului Ioan Iacob de la Mănăstirea Neamţ, ori Lavra Sfântului Cuvios Hariton. La Hozeva, Sfântul Ioan Iacob este cinstit cu evlavie şi pentru faptul că la sfintele sale moaşte s-au întâmplat foarte multe minuni. O parte din acestea au fost înmănuncheate într-o carte realizată de arhimandritul Constantinos, stareţul mănăstirii, cu mărturii inclusiv de la persoane care l-au cunoscut pe Sfântul Ioan Iacob.
În istoria Bisericii Ierusalimului sunt unele chipuri de ierarhi şi patriarhi monumentali, care au păstrat credinţa în faţa presiunilor exercitate din foarte multe părţi, ori martiri împreună cu monahii de la „Sfântul Sava“ şi cu cei din alte mănăstiri ierusalimitene, care au preferat să moară apărând Locurile Sfinte.
În decursul timpului, patriarhii Ierusalimului, forţaţi de împrejurările existente, au apelat la ajutorul principilor români. Mai bine de 500 de ani, când Patriarhia Ierusalimului s-a aflat sub turci, era obligată să plătească în fiecare an un tribut. Acele multe pungi cu aur nu puteau fi adunate de la puţinii şi săracii pelerini care ajungeau la Ierusalim. În acele condiţii, au apelat la ajutorul conducătorilor ţărilor creştine, iar românii s-au situat printre marii binefăcători ai Patriarhiei Ierusalimului şi ai mănăstirilor din cuprinsul ei.
În contextul anului pe care Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române l-a închinat Sfântului Domnitor Martir Constantin Brâncoveanu, e bine să amintim că Patriarhul Ierusalimului Hrisant Nottara, contemporan cu Sfântul Constantin, a venit de foarte multe ori la Bucureşti pentru a-i cere sprijin. I-a plătit acestuia toate datoriile pe care le avea Patriarhia Ierusalimului faţă de turci, nu doar cele din timpul vieţii sale, ci şi din urmă, neplătite, care ar fi dus la închiderea Bisericii Sfântului Mormânt, aşa cum s-a întâmplat uneori. Patriarhul Ierusalimului a apelat de multe ori la ajutorul domnitorilor români, din Moldova sau Ţara Românească. Antonio Maria del Chiaro, secretarul Sfântului Constantin Brâncoveanu, spunea că voievodul se îmbrăca numai cu veşminte din aur aduse de un negustor din Veneţia. Aceluiaşi negustor i-a comandat veşminte speciale şi pentru Patriarhia Ierusalimului. Dăruirea de Evanghelii, cruci, sfinte vase ferecate în argint şi în aur, veşminte şi, peste toate acestea, plata datoriilor arată mărinimia marelui domn al Ţării Româneşti.
Către sfârşitul veacului al XIX-lea şi începutul celui de-al XX-lea, românii au dorit să construiască la Ierusalim o biserică. Au bătut de mai multe ori acest lung drum care se făcea cu dificultate atunci, pentru că trebuia să mergi cu corabia de la Constanţa la Constantinopol, iar din mărturiile unui călugăr de la Neamţ care a călătorit la începutul veacului al XX-lea la Ierusalim am aflat că în portul din Constantinopol erau liste de aşteptare pentru pasageri. Cele mai multe corăbii transportau marfă spre Orient, şi mai puţin pelerini. La Constantinopol, în port, pelerinii erau nevoiţi să aştepte uneori şi o săptămână sau chiar mai mult până să se îmbarce spre Ierusalim. În condiţiile acestea, mai mulţi români, clerici şi mireni, între care s-a aflat şi un cunoscut profesor de drept de la Universitatea din Iaşi, Teodor Burada, au făcut de mai multe ori acest drum şi au bătut la porţile turceşti, pentru că aceştia erau acolo stăpânitori, şi la uşa Patriarhului Ierusalimului pentru a primi încuviinţarea construirii unei biserici. După plecarea turcilor, la finalul Primului Război Mondial au venit britanicii, care au instaurat aşa-numitul Protectorat britanic asupra Locurilor Sfinte, ce a durat până în anul 1948. În această perioadă am reuşit să construim o biserică la Ierusalim şi alta la Iordan. În aceste Aşezăminte Româneşti au venit pelerinii români cărora li s-a îngăduit să ajungă la Locurile Sfinte, care doreau să asculte slujbele în limba română, în afară de cele săvârşite în bisericile Patriarhiei Ierusalimului. În perioada aceasta, reprezentanţii Bisericii noastre, şi chiar patriarhii României au avut legături frăţeşti, schimburi de scrisori cu patriarhii Ierusalimului. S-au succedat mai mulţi patriarhi, între care Damianos, Timotei, Benedict şi Diodor, de fericită pomenire.
Patriarhul Miron Cristea a făcut o vizită la Ierusalim în anul 1927, în urma căreia s-au construit cele două biserici româneşti în Cetatea Sfântă şi în apropiere de Iordan. Patriarhul Justinian a călătorit şi el la Ierusalim cu prilejul sfinţirii bisericii româneşti, din luna mai, anul 1975. El a fost însoţit de doi viitori patriarhi, care în vremea aceea păstoreau unul la Iaşi, Mitropolitul Iustin Moisescu, şi altul la Craiova, Mitropolitul Teoctist Arăpaşu. Astfel, am putea spune că biserica românească de la Ierusalim a fost sfinţită de trei patriarhi ai Bisericii româneşti.
Patriarhul Diodor al Ierusalimului a vizitat România de trei ori, prima dată în 1982, slujind la Suceava, de sărbătoarea Sânzienelor, la hramul cunoscutei mănăstiri, când a fost hirotonit întru arhiereu arhimandritul Pimen Zainea, apoi la înmormântarea Patriarhului Iustin Moisescu, în ziua de 3 august 1986, precum şi la sfârşitul aceluiaşi an, în luna noiembrie, la întronizarea celui de-al cincilea Patriarh al României, Teoctist Arăpaşu.
Actualul Patriarh al României, Preafericitul Părinte Daniel, a vizitat de mai multe ori Ţara Sfântă, în vremea studiilor sale în Occident, dar şi ca Mitropolit al Moldovei şi Bucovinei, însoţindu-l pe Patriarhul Teoctist la jubileul din anul 2000, când au fost prezenţi la Ierusalim şi Betleem toţi întâistătătorii Bisericilor Ortodoxe şi conducătorii statelor ortodoxe. Cu acel prilej, ierarhii români au făcut o vizită frăţească Patriarhului Diodor, care era suferind (a trecut la cele veşnice în acelaşi an).
Acum, după 28 de ani de la ultima vizită a unui Patriarh al Ierusalimului, se va afla în România Patriarhul Teofil al III-lea al Ierusalimului şi a toată Palestina.
Patriarhul Teofil, după numele de botez Ilie Ianopulos, s-a născut în Gargalianis, Grecia, în 1952. A venit la Ierusalim ca tânăr novice, în iulie 1964, dorind să slujească Patriarhiei Ierusalimului. A urmat Şcoala Patriarhiei Ierusalimului până în anul 1970. La 28 iunie 1970 a devenit monah, fiind tuns de către Patriarhul Ierusalimului de la acea vreme, Benedict, şi primind numele de călugărie Teofil. La 1 iulie 1970 a fost hirotonit ierodiacon la Altarul bisericii de la Golgota de către Arhiepiscopul Iordanului, Vasile. În următorii ani a slujit la Biserica Învierii şi s-a numărat printre diaconii Patriarhului Benedict. La 1 iulie 1975 a fost hirotonit ieromonah de către Arhiepiscopul de Ierapoleos, Diodor, viitorul Patriarh al Ierusalimului. A urmat Facultatea de Teologie la Atena, iar în anul 1978 a primit rangul de arhimandrit. A fost profesor la Şcoala Patriarhiei Ierusalimului şi Superior al Mănăstirii Sfântului Haralambie, ocupându-se de apariţia periodicului Patriarhiei Ierusalimului, „Nea Sion“, mai ales începând cu anul 1981. A studiat în Anglia, la Universitatea din Durham, iar în 1986 a fost numit secretar al Sfântului Sinod al Patriarhiei Ierusalimului. A reprezentat Patriarhia Ierusalimului la mai multe întâlniri internaţionale. În perioada 1991-1996 a fost egumen al Mănăstirii Ortodoxe Greceşti din Cana Galileii. În 1997 a fost reprezentantul Bisericii Ierusalimului în Qatar, iar în anul 2001 a fost numit reprezentantul Bisericii Ierusalimului la Moscova, iar mai apoi a fost ales superior al Bisericii Sfintei Învieri şi stareţ al Sfântului Mormânt, până în anul 2005, demnitate din care a fost ales Arhiepiscop de Tabor, în ziua de 14 februarie 2005.
În acelaşi an 2005 a fost ales Patriarh în ziua de 9 august, iar la 9 noiembrie a fost instalat în Biserica Sfintei Învieri a Patriarhiei Ierusalimului.